kultura.hu_banner_herend_002uj

2019.05.16

Jeffrey Shaw ausztrál újmédia művész nyitotta meg a Velencei Biennále Magyar Pavilonjának kiállítását, ahol Waliczky Tamás, a hongkongi City University tanára képviseli Magyarországot. A két művész évtizedek óta ismeri egymást, dolgoztak együtt Németországban és Hongkongban is. Jeffrey Shaw-val a kiállításon beszélgettünk Waliczky Tamás számítógépes művészetéről és az újmédia művészeti értékéről. INTERJÚ.

jshaw_04
Jeffrey Shaw a Magyar Pavilon átriumában
Fotó: ludwigmuseum.hu/Szőnyi András

 

Régóta ismeri Waliczky Tamást. Emlékszik az első benyomásra, amikor találkozott vele és az alkotásaival?

Úgy emlékszem, hogy 1989-ben a linzi Prix Ars Electronicán láttam a műveit, ekkor nyerte meg a Arany Niké díjat. Felvettem vele a kapcsolatot, ő pedig megmutatta az éppen akkor készülő, A kertben című munkáját. Nagy hatással volt rám. Az is lenyűgözött, ahogyan a számítógépes grafikai lehetőségeket kutatta. Akkor még ezen a terepen a számítógépipar diktált, ő pedig másféle, alternatív megközelítéseket keresett. Azt gondoltam, ilyennek kell lennie egy alapvető kutatásnak, amilyet Tamás végez.


07_jeffrey-es-tamas-zkm_1993_k
Jeffrey Shaw és Waliczky Tamás a ZKM videostúdiójában, 1993
Forrás: Waliczky Tamás


Szerencsére akkor hívtak meg Karlsruhéba, hogy a ZKM Művészeti és Médiaközpont vizuális média intézetét igazgassam. Kezdeményeztem egy rezidens művész program elindítását, és Tamást hívtam meg először, hogy ebben az intézményben összpontosíthasson a fontos kutatására. A program egy évig tartott, és amikor lejárt, megkérdeztem tőle, hogy csatlakozna-e hozzánk az intézet teljes jogú munkatársaként. Beleegyezett, és ezután még sok évet dolgoztunk együtt. Majd Mainzba ment, én pedig Sydneybe költöztem. Később, amikor a hongkongi egyetem School of Creative Media tanszékén megbíztak azzal, hogy új munkatársakat keressek, Tamást ismét az elsők között hívtam meg.


Walitzky_Tamas_kiallitasa
Fotó forrása: a Ludwig Múzeum Facebook oldala


Akkor nem lepte meg, hogy Waliczky Tamás munkái képviselik Magyarországot a Velencei Biennálén?

Egyáltalán nem, mert láttam a fejlődést az egészen korai alkotásaitól kezdve. Lelkes, szenvedélyes támogatója vagyok ennek a speciális munkának. Ami viszont meglepett, hogy itt a pavilonban mennyire gyönyörűen bemutatta, és milyen tökéletesen előkészítette ezt a munkát: ez nagyon nagy teljesítmény. Mert nagy dolog elkészíteni ezeket a képeket, de talán még nagyobb kihívás, hogy a megfelelő kontextusban tudja bemutatni, és működtetni a vízióját a közönség előtt.


jshaw_05
Jeffrey Shaw, Szegedy-Maszák Zsuzsanna és Waliczky Tamás
Fotó: ludwigmuseum.hu/Rosta József


Az újmédia a művészvilágban már több évtizede elfogadott, sokan mégis bizalmatlanul tekintenek rá, és nem tartják egyenértékűnek például a szobrászattal vagy a festészettel. Mit gondol, miért?

Ez a vita nem aggaszt túlságosan. Volt idő, amikor a fotózás még nem számított művészetnek, és elképzelhető, hogy száz év múlva újra nem lesz az. Vagy vegyük a mozit: lehet érvelni amellett, hogy a legtöbb bemutatott filmnek nincs művész értéke, ugyanakkor a kortárs képzőművészetben néhány nagyszerű teljesítményt éppen a filmek értek el. A művészet a folyamatos változás állapotában van, jön egy új találmány, vagy maguk az alkotók újítják meg állandóan: jön egy Picasso, és megszületik a kubizmus. Ugyanezt igaz a videóművészetre is. Ha csak egy jó videóművész van, már van értelme arról beszélni, hogy az újmédia – művészet. De én nemcsak egyet, hanem legalább húszat meg tudnék nevezni. Mély értelmű, esztétikus, intellektuális alkotásokat köszönhetünk nekik.


Waliczky
Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor, Waliczky Tamás képzőművész
és Fabényi Julia nemzeti biztos a Magyar Pavilon előtt. Fotó: Boros Géza


Ralph Rugoff, a Biennálé főkurátora arról beszélt, hogy a művészet maga nem tudja megmondani, hogyan éljen az ember érdekes időben – ami az idei központi kiállítás címe –, de a kiállítások látogatói magukkal viszik az inspirációt, és az beépül a környezetükre adott válaszaikba. Mi a véleménye, a Magyar Pavilon hogyan rezonál erre a gondolatra?

Egyetlen művész sem készít olyan alkotást, ami nem kapcsolódik a társadalomhoz. Ez lehetetlen. Mindannyian benne élünk a korunkban, és bármit is teszünk, annak következményei vannak. Elképzelhető, hogy a mű ezt nem mutatja be expliciten, nem utal egyértelműen egy bizonyos társadalmi vagy politikai kontextusra. De ez nem cáfolja azt, hogy minden, a jelenben született művészi munka mindenkihez tartozik. Mert ez a saját korunk terméke. Persze vannak művészek, akik kívül állnak a saját korukon. Tipikus példája ennek az „art brut” – itt másféle kontextusban, mentális állapotban készülnek alkotások. De még ez a fajta művészet is betölti a maga szerepét: megérthetjük azt, hogy kik is vagyunk valójában, segítenek tisztázni az önmagunkhoz való viszonyunkat.


Waliczky_enterior
Fotó forrása: a Ludwig Múzeum Facebook oldala


Waliczky Tamás munkái a képkészítés témájához, a fotózás, reprodukció, ábrázolás kérdésköréhez kötődnek. A gépekhez rendkívüli elragadtatással viszonyulunk. Életünk szinte minden aspektusát leképezik, ezért kapcsolódnak a mai társadalomhoz. Elvisznek minket egy másik világba, olyan képeket láthatunk általuk, melyeket soha máshol. Tamás munkái olyan szerzői alkotások, amelyek az ő erről alkotott fantáziaképeit fejezik ki.


Pál Amanda

Waliczky Tamással készült interjúnk itt olvasható.

je_suis_belle_2R

2019.07.23

Csak pereg, pereg a varrógép, a hófehér textilen pedig lassan arcok, növények, kotyogós kávéfőző, kis csésze válik láthatóvá. Marozsán Erika naplója ez: a színésznő 2005 óta varrja személyes filmjét, amelyben szerepei, karakterei mellett életének jelentős pillanatai is megelevenednek. Ezek az individuális művek és a Je Suis Belle tervezőpáros e hímzéseket felhasználó ruhái láthatók a Deák Erika Galériában.

Delhusa_Gjon_R
2019.07.23

A magyar könnyűzene elmúlt évtizedeit feldolgozó, A magyarock története című kötet újrakiadása alkalmából Rozsonits Tamás készített interjút Jávorszky Béla Szilárddal. Az átdolgozott, bővített kiadás a Hangfoglaló Program támogatásával újra megjelenhet, a második kötetet pedig őszre ígéri a szerző.

tusvanyos._R
2019.07.23

„Akár hiszitek, akár nem: tündérek építették Bálványos várát”. Így kezdődik a rege, Benedek Elek gyűjtése. Székelyföldön e lidércek és medvék lakta, vadregényes helyen, fenyvesek, mohos lápok, tavak, sebes patakok, meredek ormok közt tartják immár 30 éve a Bálványosi Nyári Szabadegyetemet és Diáktábort, amely az utóbbi két évtizedben fesztivállá nőtte ki magát, erős kulturális kínálattal. Íme néhány a július 23-án kezdődő programsorozatból.

Szokurov „barátságtalansággal és agresszivitással" vádolta az orosz kulturális minisztériumot, ezzel indokolta a Primer Intonaciji (Példa az intonációra) elnevezésű alapítványának megszüntetését. Az orosz rendező 2013-ban hozta létre a szervezetet azzal a céllal, hogy támogassa a fiatal alkotókat, akik első lépéseiket teszik meg a filmiparban, ám 5 évvel később az orosz rendőrség nyomozást indított ellenük sikkasztás gyanújával. A vizsgálat végül semmilyen terhelő bizonyítékot nem talált, ám egy másik ukrán filmrendezőt bebörtönöztek, és Szukorov ebben az ügyben is felszólalt.

A Lennon-fal a hetvenes évek elején jött létre, azóta pedig bekerült a prágai turistakalauzokba is. A Máltai Lovagrend azonban szeretné megakadályozni, hogy a külföldi látogatók ellenőrzés nélkül bármit ráfesthessenek a falra. Mint kiderült, több turistacsoport idegenvezetője festékszórókat ad a külföldieknek, akik azután gyakran értelmetlen és durva jelszavakat, jelképeket fújnak a látványosságra, a közelmúltban feljelentés is érkezett ismeretlen tettes ellen rongálás miatt. A Lovagrend most kampányt indít, amelyben felhívja az idegenvezetők és a turisták figyelmét arra, hogy az ilyen viselkedés elfogadhatatlan és törvénysértő.

Plugor Sándor festő- és grafikusművésznek nyílik emlékkiállítása július 23-án, kedden 17 órakor a sepsiszentgyörgyi Erdélyi Művészeti Központban. A kiállítás augusztus 16-ig látogatható.

Az i. sz. 3. vagy 4. századból származó, 10 méter hosszú és 5 méter széles római hajót a híres Playa de Palma fürdőhely partjától 50 méterre fedezte fel a helyi lakos. Valószínűleg egy amforákat és más árut szállító teherhajóról van szó, amely az Ibériai-félsziget délnyugati részéről indulhatott és a mallorcai partoktól néhány tíz méterre süllyedt el. Bár az ókori hajó nem süllyedt mélyre, csak most találtak rá, mert eddig homok borította a tengerfenéken. A víz hullámzása hordhatta el a homokot, amelynek eredményeként láthatóvá váltak a maradványok.

A világ minden tájáról mintegy 150 Mikulás kezdte meg hétfőn a korai előkészületeket a karácsonyi ünnepekre a dán fővárosban. A 62. Mikulás Világkongresszuson a piros ruhás férfiak és nők négy napon át vesznek részt különböző programokon. 1957 óta minden évben a világ legrégibb vidámparkjában, a Koppenhága melletti Bakkenben rendezik meg a világtalálkozót. A Mikulások a kongresszus nyitányaként hétfőn a turistákat szórakoztatták Koppenhága egyik fő nevezetességénél, a híres Andersen-mese főszereplője, a kis hableány szobránál, majd hajókiránduláson vettek részt. Kedden a Bellevue Beachen fognak strandolni és játszani, szerdán többek között akadályfutáson vesznek részt, csütörtökön pedig Mikulás-öttusa lesz a vidámparkban.

A hatodik alkalommal szervezett fesztiválnak idén Bárna község ad helyet augusztus 2. és 4. között. A világtalálkozó célja, hogy összefogja a palócságot, erősítse az identitást, és bemutassa az értékeket.

paloc_vilagtalalkozo

Művészeti tábort szerveznek a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben fogvatartottak gyermekeinek augusztus elején neves művészek közreműködésével.

 

Augusztus 30-án „a hot jazz virtuózai", azaz a The Rollini Project ad koncertet a Művészetek Palotájában.

Bonnie Tyler, az ikonikus brit rockénekesnő, legnagyobb slágereivel és új dalaival érkezik július 27-én a Tokaj Fesztiválkatlanba.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma