2017. április 23.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2015.12.23

Déryné Széppataki Róza alakja a magyar vándorszínészet jelképe. A vándorszínészet sokoldalú primadonnája volt, aki drámai énekelte. Több száz szerep volt repertoárján. Sikerei révén jelentős része volt a magyar színészet elismertetésében és társadalmi pártolásának megszervezésében.

Édesanyja Riedl Nina volt, aki annak testvérével, Riedl Ferdinanddal együtt a Grassalkovich herceg háziorvosának, Riedl doktornak voltak gyermekei, Hatvan városában. Édesanyja szigorú énekleckékkel "nehezítette" életét, amelyet akkor a gyermek Róza eléggé elutasítóan fogadott, ám később ezeknek az erőltetett énekleckéknek köszönhetően maga az éneklés lett megélhetésének fő forrása. A kis Rózát, amikor tizenhat esztendős lett, Pestre küldte tanulni a család régi barátjához, Rothkrepfékhez.


deryne_szeppataki_roza


Többször is zárt kapukra talált, majd egy nap a pesti magyar társulattól levél érkezett, amelyben kérték, hogy amennyiben a kislány továbbra is színész szeretne lenni, most kaphatna lehetőséget, amennyiben a szülői belegyezés is megérkezik a gyerekkel. Hosszas tárgyalások kezdődtek, amely során az édesanyja belegyezésével egy éves szerződést írhatott alá Róza a Pest városában működő Nemzeti Játszó Társasággal.


Nem volt könnyű dolga, segédszínészként első találkozása a színpaddal keserű csalódást hozott. Udvari dámaként lépett színre, Shakespeare: Hamlet-jében, de ez a színpadra lépés inkább színfalak mögötti ácsorgássá vált. Az idősebb kolléganője, Murányiné vette pártfogásába a gyereklányt. 1810. április 8-án került sor első igazi szerepére. Pajkos kis szobalányt alakított Spiess: Egyiptomi út, vagy így fogják az egeret - című vígjátékban.


Róza jól tudta szövegét, de a fényre nem számított, amely a színpadon várta. A nagy világosság hatására a közönségnek hátat fordítva elhadarta szerepét, úgy, hogy senki mást nem engedett szóhoz jutni. Amikor elérkezett az utolsó mondathoz, súgva kérte a kollégákat, hogy kezdjék a jelenetet előröl. Róza ekkor megfordult a közönség felé, és a lehető legtermészetesebb hangon, jól tagoltan, és hangsúlyozva, a párbeszédek szövegeire, figyelve eljátszotta ezúttal jól a szerepét. A közönség többször is megtapsolta Rózát, aki ezt követően több mint harminc éven keresztül szerepelt estéről estére nagy sikereket aratva színpadokon.


A kisszámú pesti közönséget mindig újabbnál újabb darabok bemutatásával lehetett megtartani, és csekély mértékben gyarapítani, amely állandó és megfeszített munkát rótt a tagokra nézve. Róza szorgalmas igyekvése, hamarosan meghozta gyümölcsét, egyre másra sikert aratott. Tudását folyamatosan csiszolták kollégái, partnerei.


1812-ben a Rondella épületét a magyar színészek vették birtokba, azonban 1815-ben lebontották, ezért a társulat tagjai szétszéledtek. Déryné Pestről való távozásával lezárult pályájának első korszaka, a társulat feloszlása után Egerben és Miskolcon játszott. 1819 őszén Kilényi Dávid vándor színtársulatához szerződött, fellépett Székesfehérváron, Szombathelyen, majd Komáromban. Már ebben az időszakban is közkedvelt volt.


1813-ban férjhez ment Déry Istvánhoz, de mivel férje gyakran bántalmazta, nem váltak el törvényesen, de külön éltek. 1823 decemberében elfogadta a kolozsvári meghívást, és érkezése utáni napon, az előadás első szünetében, a Magyarhűség című kompozícióból áriát adott elő. Amikor megjelent a színpadon, senki nem tapsolt. A tapsot a helyi szokás késleltette, mivel csak a gubernátorné kezdhette el.

Déryné így emlékszik vissza az eseményre: „A gubernátorné kihajolt a páholyából, leeresztette két kezét a publikum fölé s úgy kezdett erősen tapsolni! Ekkor mintegy jelszóra valamennyi páholy, zártszék, galéria... szóval borzasztó tapsvihar következett. A muzsika természetesen megszűnt, mert a háromszoros taps sokáig tartott. A zene újra kezdődött és én elkezdettem, énekeltem. Azt kellett volna aztán hallani, midőn felszabadult mindenkinek tetszése szerint érzését vagy helyeslését nyilváníthatni! Minden szóra, mely által érdekelve volt a haza, hősiesség, hűség mind megannyi gátat tört vihar hangzott a taps mindenfelől. Ének után többször kihívtak. Ez itt ritkaság volt.”


A művésznőnek sok rajongója volt, készültek róla portrék, versek, ráadásul a jobb alkotásokat megvásárolták.


1837-ben a pesti Nemzeti Színházhoz szerződött, de a kritika játékát elavultnak bélyegezte, ezért elhagyta a várost októberben, és Kassába ment, majd Nagyváradon is fellépett. Később visszatért Nagyváradra. 1840 márciusában a társulat újra Kolozsváron játszik, májusban tizenháromszor lépett fel Déryné. December 10-én átvette a belkormányt, de nem sikerült jelentős művészeket szerződtetnie. 1841 májusában otthagyta Kolozsvárt.


Újra Pestre ment, a játékát elfogadhatónak minősítették, viszont nem találtak hozzá az úgynevezett „fájdalmas, elkeseredett” szerepek. Később megjelent több csipkelődő cikk, egyik azt írta, hogy Déryné azért játszotta egyik szerepet, mert dicsérték benne.


1847-ben búcsúzott a színpadtól, visszatért férjéhez. Déry István 1862 januárjában hunyt el, akkor Róza húgához költözött. Utoljára 1868-ban lépett fel, Egressy Ákos jutalomjátékán, ölben vitték fel a színpadra.

Déryné 1872. szeptember 29-én, 78 éves korában hunyt el miskolci otthonában.


Forrás: wikipedia

 

 

_d0a2675__copy__600x401_masolata

2017.04.23

A Műcsarnokban minden évben megrendezett Nemzeti Szalon 2017-ben az ipar- és tervezőművészeté. A Körülöttünk főcímet viselő tárlat a mindennapi használati tárgyainkat igyekszik bemutatni, hiszen nem is gondolnánk, milyen hosszú és gondos munka eredménye egy bankkártya vagy egy bélyeg megtervezése. A kiállítás augusztus 13-ig megtekinthető.

Messias.ma_Varkonyi_Matyas_es_Horvath_Charlie_k

2017.04.23

Várkonyi Mátyás rendezésében a Messiás.ma című rockoratorikus passió 2017. április 25-én látható először. Az alkotók Händel Messiás című oratóriumát gondolták újra, amely a szokványos oratorikus előadás helyett, a szcenírozott előadáson keresztül, és ráadásul magyar nyelven, olyan új dimenziót hozhat létre, amellyel szélesebb rétegekhez juthat el a passió üzenete.

14517440_10153672055646330_642148033020298761_n

2017.04.22

Micsodaország – Tragikomédia egy hosszú felvonásban címmel megjelent DVD-n a Quimby tavaly novemberi 25. születésnapi jubileumi koncertje. A Sportarénában tartott különleges, látványos estéről, a zenekar terveiről Varga Livius énekes, ütőhangszeres beszélt, aki elmondta: rendkívül fontos számukra, hogy a közönség minőséget kapjon tőlük.

Kétnapos tavaszköszöntő ünnepet rendeznek április 29-én és 30-án az újjáépült Gorsium Régészeti Parkban: színházi előadás, római kori esküvő, gladiátorjáték, császári bevonulás, ókori témájú játékok és foglalkozások, kézműves vásár, gladiátorok és légiós katonák csatái színesítik az egésznapos programokat.

Szabadtéri nagykoncertet ad a Dirty Slippers április 27-én a budapesti Mikszáth Kálmán téren. Az ingyenes koncerten a Múzsa című lemez dalai mellett a slágerlistákra is felkerült Már nem, az Ahol Te vagy, a Minden lány múzsa akar lenni, a Ne gyere többet és a Közel már a cél is elhangzik a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pro Facultate Napjának egyik záróeseményeként.

Öt vidéki városban, Mosonmagyaróváron, Hódmezővásárhelyen, Kaposváron és Nagykanizsán ad koncertet Náray Erika és a Budapest Jazz Orchestra áprilisban. Az ötállomásos koncertsorozat a felső tagozatos és középiskolás diákokat szólítja meg, a felnőtteknek szóló esti előadással pedig az idén száz éve született Ella Fitzgeraldra emlékeznek.

Az Írók Alapítványa, az Írók Szakszervezete, a Sárvári Tinódi Gimnázium, valamint Sárvár önkormányzata idén is meghirdette a Kárpát-medencei diákírók és diákköltők irodalmi pályázatát, valamint ahhoz kapcsolódóan április 18. és 21. között megszervezte a diákírók és diákköltők találkozóját, amelyre azt az ötven diákot hívták meg az idei pályázók közül, akik a zsűri szerint a legjobban szerepeltek.

Már június elejétől járja az országot a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) Arany 200 busz elnevezésű mozgókiállítása az Arany-emlékév keretében. Előtte májusban nyílik meg a PIM 200 éve született Arany János előtt tisztelgő reprezentatív kiállítása Önarckép álarcokban címmel, amelynek az iskolai oktatást kiegészítő, országosan utazó változata lesz az Arany 200 busz.

Folytatódik április 21-én a nagysikerű, kulturális gasztroélményt nyújtó Astoria CoolTúra sorozat: ezúttal Udvaros Dorottyával Veiszer Alinda beszélget. A Hotel Astoria patinás falai közt természetesen felcsendülnek a kiváló színművésznő kedvenc dalai is és az estet egy, a témára hangolt kétfogásos gourmet vacsora teszi teljessé.

udvaros

Véget ért a VI. Hungarian Hip-Hop Dance Championship. Az ország legelismertebb street dance versenyén több mint ötszáz táncos csaknem száz produkcióját értékelte a nemzetközi zsűri. A verseny négy kategóriájának dobogós helyezettjei jogosultságot szereztek arra, hogy az amerikai világbajnokságon képviselhessék hazánkat. Az első magyar hip-hop válogatott a harmadik helyezést érte el a kategóriájában, így biztosan részt vehet a Hip-Hop Olimpián.

Ötéves fennállását ünnepli márciusban a hazai művészeti szcéna jelentős kommunikációs ügynöksége, a kortársPRos. A minőségi kultúra elkötelezett támogatójaként hangsúlyosan a színházi, a komolyzenei, a képző- és a táncművészeti, valamint a filmes területeken tevékenykedik, és meghatározó művészek álmait igyekszik szakmai tudással párosítva megvalósítani.

A Jazzműhely sorozat következő főszereplője Kézdy Luca, a magyar jazz középnemzedékének első számú hegedűse, aki a műfajok helyett inkább a sokszínűség mellett kötelezte el magát. Koncertje – melyre március 29-én kerül sor – is a műfaji nyitottság elve mentén épül majd fel. Az est során pedig kiváló magyar és nemzetközi vendégzenészek lesznek segítségére.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma