Banner_kultura.hu
2017. július 23.
Célzó

14192141_1404025222945113_3396994294880411257_n

1566. szeptember 7. Fiatalok és idősek számára egyaránt ismerős az évszám akár a törifüzetből, akár Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című eposzából. Most, július 18-án a romániai Vajdahunyad váránál, a Dévai Operafesztiválon kel életre a történet Zrínyi Miklós hadvezérrel a főszerepben. Moravetz Leventével, a Zrínyi 1566 című darab író-rendezőjével beszélgettünk.
2017.02.10
Wéber Anikó

Szeretett és szenvedett – ezzel a két szóval lehetne összefoglalni Kisfaludy Sándor és Kisfaludy Károly unokahúgának életét, aki maga is megpróbálkozott a verseléssel. Kisfalud Atala, a 19. századi költőnő írt anyai érzéseiről gyermekeinek. Költészetét nemcsak elfogadták, de még utca is őrzi nevét. Ki volt ő, aki a gyermekeinek, a költészetnek s a tudománynak élt?

Korábban már bemutattuk Bezerédj Amália életét, aki az első magyar gyerekkönyv: a Flóri Könyve szerzője volt, és bepillanthattunk a tragikus sorsú Majthényi Flóra életébe is. Most újabb 19. századi költőnő: Kisfaludy Atala életének és munkásságának jártunk utána.

 

mother-589730_960_720


Kisfaludy Atala jómódú, nemesi család lányának született: Kisfaludy Mihály földbirtokos és Honovszky Amália gyermekeként 1836-ban Somogyban, Kötcsén. Gondos nevelésben részesült, több nyelven beszélt és olvasott. Neve nem véletlenül cseng össze a reformkor két nagy alkotójával: rokonai között megtalálható az irodalmi életben tevékenykedő Kisfaludy Sándor és Károly, akik a nagybátyjai voltak, valamint Ányos Pál. Sőt: nagynénikéje volt Endrődi Sándor költőnek, aki később írt is róla: költészetéről, kettejük levelezéséről, életéről. Részletes életrajznak semmiképp sem mondható, inkább egy-két vonallal próbálja megfesteni nagynénje alakját. Leírja egy látogatását, részletezi szépségét és különlegességét, idéz levelezésükből azzal a megjegyzéssel, hogy szellemi kapcsolatuk révén mindketten hatottak egymásra.

 

A Kisfaludy Sándor unokahúgaként említett Atalának két szóban jellemzi életét: szeretett és szenvedett: „Életének valóban alig vannak külső eseményei – egész biográfiáját bele lehetne ebbe a néhány szóba foglalni: szeretett, szenvedett. Magányra utalva; gyermekeinek, a költészetnek s a tudománynak élt.”

 

Fiatalon férjhez ment: 1852-ben házasságot kötött Szalay Károly ügyvéddel, akivel pár év után Kaposvárra költözött. Három lányuk született, melyek közül a középső, Fruzsina, neves költőnő lett. Édesanyja irodalomszeretete hathatott rá, hiszen Atala maga nevelte és oktatta gyermekeit.

 

Betegség után kezdett írni

Az édesanya azonban nem gyermekként vagy fiatal lányként, hanem már férjes asszonyként fordult az írás felé: 1858-ban kezdett alkotni, amikor súlyos betegségéből lábadozott. Nem hírnévre tört, amit jelez, hogy verseit és első kötetét csupán keresztnevén: Atala néven publikálta (Atala költeményei. 1861.), később pedig lánykori vezetéknevét is használta, de férjes nevét soha. Nem is megélhetést remélt műveivel, csupán feltűnni akart.

 

pen-1035081_960_720


Verseiben megjelennek az almanach líra természeti képei, a dalforma iránti előszeretet és a borongós, melankólikus hangulat. Majthényi Flórához hasonlóan ő is ír anyaszerepben verseket, de témái változatosak, megismerjük őt műkedvelőként, politikai-társadalmi megújulásért szót emelő honleányként, aggódó anyaként és feleségként is. Valamint több versében is foglalkozik a költészettel, a költői sorssal magát is elhelyezve benne. Ide sorolható a női művész-szerep sorsközösségét kereső és vállaló Flórához című verse is, melyet Majthényi Flórához írt, valamint A költő sorsa című költemény, melynek első versszakában megfogalmazza a költői sors problémáját, miszerint a költő mindent megért, sokkal többet, mint mások, viszont őt nem érti senki.

 

Atala nem csak költészetében foglalkozott az írói sorssal és technikákkal. Endrődi Sándor idéz Atalával folytatott levelezéséből. Kiderül, mennyit foglalkoztatta a fiatal asszonyt az írás folyamata, mibenléte. Az ihletet állapotot csillagok közötti, veszélyes, kiszámíthatatlan útnak írta le, egyfajta betegségnek. A művek szerinte egy csodás, látnoki állapotban születnek, de ez az állapot nem egészséges, inkább olyan, mint a láz, és nem is kívánná gyermekeinek – írja, amikor még nem sejtheti, hogy egyszer majd lánya is költőnő lesz, örökölve tehetségét.

 

„Azt hiszem, hogy a költészet egy neme a clairvoyance-nak, s nem tartom egészséges lelkiállapotnak. Itt a betegség termi a gyönyört. Láz ez, mely éppen úgy fokozza a vér hevét, a szív verését, az érzékek fogékonyságát, mint a szellem működését. Ez mielőttünk, darwinisták, moleschottisták előtt kétségtelen... Csodás, látnoki, delejes állapot, de épp ezért nem természetes, s ha tőlem függne, nem kívánnám gyermekemnek (tehát neked sem) e kórállapotot, bármily tüneményesen szépek is szimptómái, s nyugodtabb volnék, ha az, ki szívemhez közel áll, a középszerűség lapályos, de örvénytelen, virág és tövis nélküli ösvényén haladna, mintha fenn, a csillagok közt, kiszámíthatatlan, vészteljes pálya jut neki osztályrészül” – olvasható leveléből.

 

Migrénből született művek

Kisfaludy Atala prózát is írt, szintén egy levelében számol be Endrődinek, hogy alkotott egy migraine-t. Így nevezi, mert szerinte ez illik a szöveg stílusára, hangnemére: „...én is írtam egy – mit is? egy „migraine” –t, nem lehet azt másnak nevezni, az nem rajz, nem novella, csupán egy idegroham, egy görcs, a kedély egy delejes zivatara, mely az égen feltünő vészfelhővel keletkezik, növekszik, kitör s elvonul. Sajátságos, különc munka, bár története nem egyéb, mint Ádám és Éva örök regénye.” – idézi Atala leveléből Endrődi, majd ő maga is véleményt alkot a műről: „minden sorában ott volt a költészet, minden hasonlatából, kifakadásából, ötletéből egy saját utjain haladó genius fénye tört elő,(...) Az érzelmeknek és gondolatoknak e merész, büszke röpte, - a szingazdag nyelv, a kifejezések e tékozló, pazar pompája(...) ez maga a valóságos migraine, szavakká, kifejezésekké töredezve, heves, nagyfoku(...)”

 

Később meg is jelentek elbeszélései Rajzok (1879.) címmel. Endrődi mindegyikről nagyon jó véleménnyel volt. Kisfaludy Atalát az első színvonalas költőnőként határozta meg, aki a „nagyvilágban”, Párizsban is megállná a helyét. Verseiben az érzelmi hézagosságot hozta fel hibaként, de a Rajzokat kifejezetten dicsérte. Azok tárják fel leginkább egyéniségének pompáját, nincs bennük semmi fogyatékosság, semmi töredék, minden világos és egész: „...De a „Rajzok” czimű kötete, mely becsületére válnék bármely előkelő nemzet irodalmának is, melynél értékesebb kötettel eddig egy irónőnk sem ajándékozta meg az irodalmat, s melyben ész, szellem, kedély, műveltség phantasia, széles látkör, gazdagon változó hangulat, elegans, szinektől ragyogó irások egyesülnek szép egésszé.”

 

A Rajzok darabjait ma nem lehet akárhol beszerezni. Be kell ülni a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár legfölső emeleti termébe, ahol kikérhető az eredeti, első kiadás. Átlapozva és elolvasva pedig mi is rádöbbenhetünk: az unokaöccsének igaza volt, valóban nem hagyományos novellák ezek. Monológszerű, sodrodó, asszociatív, élénk szövegek. Sok bennük a költői kép, az érzések kibontása, közel áll a lírához, asszociatív technikája meglepő. A szövegek sokkal személyesebbek, intenzívebbek, különleges képekkel árnyalt érzésekben gazdagok. A mondatok szóképekkel telítettek, ennek ellenére szerkezetük sem esik szét. A fentebb már említett Migraine pl. megszólítva az olvasót bevezeti őt egy városba, azon belül végig az utcán egy házba. Közben figyelmét megragadják személyek, akik bemutatásán elidőzik néhány mondat erejéig. Erős, humoros, asszociatív jellemfestések ezek, ahol az elbeszélő az idős bácsi alvó arcáról következtet álmaira, és azokból életére. A házba lépve két főszereplője lesz a szövegnek. Az ágyán fekvő nő migraine-ről panaszkodik orvos rokonának, és a monológikus, asszociatív szóáradatból csak sejtetve derül ki részleteiben a múlt, hogy a két személy szerette egymást, de a férfi hosszú tanulmányútra ment, a nő pedig ezalatt férjhez, és éveken át nem látták egymást, miközben a nőnek már meghalt férje és anyja is.

 

paper-623167_960_720


A szóáradat intenzív, képekkel teli, érzékelteti a migraine fájdalmát. Ez a bravúros, különleges elbeszélésmód és monológ, mely háttérbe is szorítja az egy mondatban összefoglalható történetet, az érzelmekre viszi a hangsúlyt, a gondolatok áradásába és intenzitásába.

 

Anyaszerep Kisfaludy Atala költészetében

Atala költészetében is megjelenik az anyaszerep: a líra én beszél lányáról, és saját, anyai érzéseit mutatja be. Egy kislányát mindennél jobban szerető, gondoskodó anya jelenik meg, aki imádja és csodálja, végletekig dicséri gyermekét, legfőbb félelmeként pedig az elválás jelenik meg. Az anya ragaszkodása és fájdalma, hogy lányát egyszer el kell engednie. A versek hangneme könnyed, képeit a természetből veszi.

 

Egyik ilyen verse a Kis leányomhoz, melyben a lírai én ragaszkodó anyaként jelenik meg, aki azt szereti, ha gyermeke vele van, és fél, hogyha elengedi, elveszítheti. Hűen tükrözi az anyai érzéseket, de férjéhez is írt verseket. Ezekben szintén a szeretet, elválás miatti aggódás, ragaszkodás jelenik meg. Ilyen a Férjemhez című vers, melyben arra a kérdésre válaszol, miért nem ír róla gyakran verseket. Az ok férje iránt táplált érzéseinek különlegessége, melyet nem lehet szavakba önteni. Párját is, mint korábban lányát, a természet tökéletességéhez hasonlítja, melyet ő felül is múl. Ezzel mutatja a lírai én, a feleség férje iránti csodálatát, szeretetét.

 

Bár a Rajzok elbeszéléseket tartalmaz, mégis érdemes kitérni belőlük egyre, mely a versekben kifejezni próbált anyai érzéseket sokkal teljesebben és sikeresebben mutatja be. Kisfaludy Atala költészetének sok hiányossága és sablonja van, de a prózája újszerű és különleges. A történet folyása és a párbeszédek helyett gyakoribb a leíró, elbeszélő rész, melyben képeket fest elénk, és a főhős érzéseinek bemutatása válik középponttá. Ilyen az A mit a szomorufüz beszélt című történet, melyet gazdag, színes, túlbőséges képi eszközök tarkítanak. Egy nő érzéseit mutatja be, előtérbe állítva anyaságát, de szóba kerül férje iránti szerelme, féltékenysége és nagymamasága is. Az anyaság dicsőítése, és egyben ambivalens érzéseinek, a szeretet és fájdalom keverékének bemutatása a történet. Az anyai gondoskodás és lemondás nagyon erős szeretetet tükröz. A szerelemből férjhez menő asszony még bálba sem tud elmenni párjával, mert gyermekei pont akkor betegszenek meg, és félelme és aggodalma teljesen lefoglalja.

 

Kisfaludy Atala volt az első költőnő, akit a Petőfi társaság tagjának választott, valamint két évig Szabó Richárddal együtt szerzője és tulajdnonsa volt a Gyermekbarát című lapnak is. Versei megjelentek a Hölgyfutárban, Divatcsarnokban, a Családi Körben, az Alföldiek Segély-Albumában, a Fővárosi Lapokban, a Petőfi Társaság Lapjában, a Vasárnapi Ujságban, a Képes Családi Lapokban, a Koszorúban. Lánya, Szalay Fruzina már 14 évesen írt verseket. Anyja révén korán megismerkedhetett a kor magyar íróival. A költőnő édesanyának és tehetséges lányának síremléke Kaposváron a Keleti temetőben fel is kereshető.

 

Atala munkái:

1. Atala költeményei. Pest, 1861.

2. Rajzok. Bpest, 1879.

2. Kisfaludy Atala összes költeményei. Kaposvár, 1880.



Wéber Anikó

Fotó: pixabay.com

kad2017

195

2017.07.23

Tizenegy ország 29 képzőművészének bevonásával 22. alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Kortárs Művésztelepet Cereden július 25. és augusztus 7. között. Az idei művészeti projekt, mely a Szeparált terek nevet kapta, egy közösségi tér létrehozása, amelyen közösen dolgoznak a művészek a Nógrád megyei falu lakóival.

Gyertya2
2017.07.22

Idén is megrendezik augusztus 17. és 20. között az ország legnagyobb nemzetközi kézműves fesztiválját, a Mesterségek Ünnepét. Az esemény fő témája a hímzés, a díszvendég pedig Mongólia lesz, de több országból érkeznek még kézművesek. A reformáció 500. évfordulójáról országos kiállítással emlékeznek meg és nemzetközi kovácstalálkozót is tartanak.

2017.julius_16-20._ISONZO_EXPRESS_734

2017.07.22
Az Isonzó Expressz befejezte kegyeleti körútját július 20-án éjjel. A nosztalgiavonat három éve, minden nyáron elindul, hogy utasai megemlékezzenek az isonzói csatákban elesett magyar katonákról. Az idei évben az utazók a szlovén és az olasz frontvonalakon, illetve több múzeumban emlékezhettek meg szeretteikről, ugyanis nagyon sokan a személyes kötődés miatt keltek útra.

Felhőkarcolós városi látképek acélszálakból, több méter magas, fémkompozit lemezzel beburkolt szobor – többek között ilyen különleges műalkotásokkal nyitotta meg kapuit a XIV. Kecskeméti Acélszobrászati és Képzőművészeti Szimpozion kiállítása. Az idei téma az Újraértelmezés és újrajátszás volt. A tárlatot augusztus 20-ig bárki díjmentesen megnézheti az IQ Kecskemét (Kecskemét, Izsáki út 8.) mélygarázsában.

Az óriási népszerűségnek örvendő Thomas Anders and The Modern Talking Band július 29-én, szombaton, 20 órakor a Tokaj Fesztiválkatlan színpadán adja elő az együttes legnagyobb slágereit, így nosztalgiázhat a ’80-as évek pop dalait kedvelő közönség. A Thomas Anders and The Modern Talking Band jól ismert dalaival, illetve a legmodernebb hangzás- és fénytechnikával készül a tokaji koncertre, így garantálva, hogy a közönségnek olyan élményben lesz része, amelyet soha nem felejt el.

A Cirque du Sziget nevű programhelyszín már bemutatkozásakor magasra tette a mércét, azóta is minden évben nagyszerű hazai és nemzetközi újcirkuszi produkciókat állít színpadra. Az egyre növekvő érdeklődés kiszolgálására idén már egy majd’ 1000 főt befogadni képes sátrat állítanak fel a szabadtéri színpad mellett, és a fesztivál fennállásának 25. évfordulója alkalmából az eddigieknél is sokszínűbb és nemzetközibb programra számíthatnak a látogatók.

A Soweto Gospel Choir ad koncertet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon július 23-án este: a dél-afrikai kórus a gospelt, a spirituálét, a reggae-t és a populáris műfajokat ötvözi örömzenéjében, amely először hallható Magyarországon. A több mint negyven főből álló, egyedülállóan színes formáció megalakulásának 15. évfordulóját ünnepli az idén.

A Dorog központjában lévő Reimann-altáró szomszédságában a térség 230 éves bányászatát és ipartörténeti örökségét bemutató kiállítótér épül 250 millió forintos uniós támogatás segítségével. Az épületben egy száz négyzetméteres terepmodell segítségével interaktív és hiteles környezetben mutatják be a dorogi szénmezőkhöz kapcsolódó bányászat történetét, a település szerkezetének változását és a tevékenység hatását a környék lakóinak életmódjára, kultúrájára.

unnamed

Életművének legmarkánsabb darabjait csokorba kötve nagyszabású koncerttel emlékeznek meg barátok, kollégák, pályatársak a tavaly elhunyt Somló Tamásról, aki most töltené be 70. életévét. A „Somló Cirqsz” a Sziget -1. napján, augusztus 9-én várja a nagyérdeműt a Magic Mirror sátorban.

somlocirqsz

A Vazul vére címmel 2014-ben bemutatott történelmi rockopera az I. István királyunk halála körüli zavaros időket eleveníti fel. A Magyar Királyság történetének ezt az – ellentmondásokkal és rejtélyekkel teli – időszakát hitelesen és politikailag semlegesen ábrázolja az elkészült zenés színpadi mű. A darabot 2017. július 16-án, 20:30-kor láthatják az érdeklődők a Csillebérci Szabadtéri Színházban.

Szenzációs, országokat átölelő és világraszóló utcaszínházi premierrel indul a jubileumi Sziget Nagy Utcaszínház produkciója. Premier augusztus 9-én, a Sziget -1. napján. Nem érdemes kihagyni!

A francia-amerikai énekes, Madeleine Peyroux világi himnuszokkal, új lemezének anyagával mutatkozik be végre a magyar közönség előtt is. A MoMKult színpadán lép fel július 4-én a Secular Hymns című albumával, amely egészen különleges keverékét nyújtja a megszentelt és a profán daloknak.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma