15_eves

2019.04.19

Nagy Dániel Viktor előbb vágyott zenei karrierre, mint színészi babérokra. A sors mégis másként keverte a kártyákat: már ismert színészként alapította meg tavaly a Wigama Lekko névre keresztelt együttest Hrutka Róberttel, első lemezüket pedig április 20-án a Budapesti Tavaszi Fesztiválon mutatják be az Urániában.

btf_190420_wigama_lekko_c_sin_oliver
Wigama Lekko © Sin Olivér

Nagyon sok színésszel, zenésszel dolgozol együtt. Mit láttál meg Daniban, amiért úgy gondoltad, érdemes egy közös együttest alapítani?

Hrutka Róbert: Dani maximalista, és önmagáért muzsikál, nem azért, mert valami hasznot remél ettől. Ez a hozzáállás nekem nagyon szimpatikus. Nem akartunk lemezt, egyszerűen elkezdtünk együtt játszani, és néhány koncert után kiderült, hogy ezt mindannyian nagyon szívesen csináljuk. Emlékszem a pillanatra, amikor megéreztem, hogy ezt nemcsak mi, hanem a közönség is szereti. Szerintem sajátos arculatot képvisel az együttes, és már most be lehet azonosítani.



Milyen ez az arculat?

N. D. V.: Nagyon sokszínűek a dalok. Akadnak karcos és lírai szövegek is.

H. R.: Valamiféle pozitív életérzést szeretnénk közvetíteni. Nehéz megfogalmazni, mert arra törekszünk, hogy tágítsuk a kereteket, nem akarunk sem popzenét, sem hagyományos értelemben vett rockzenét játszani, inkább ezek sajátos elegyét. Igyekeztünk minden manírt lehántani az előadásmódról és a szövegekről egyaránt. Ahogyan Bereményi Géza mondta: egy tőmondat az egész, nem érdemes túlmagyarázni.

Hogy születnek a dalok?

N. D. V.: Erre nincs bevett recept. Előfordul, hogy a szöveg van kész előbb, de olyan is van, hogy Robi küld nekem egy zenei ötletet, és ahhoz írok dalszöveget.

H. R.: Szerintem fontos, hogy a szövegek személyesek legyenek, ezért is ösztönöztem Danit arra, hogy írjon ő az együttesnek, én a lemezen mindössze egy dalszöveget jegyzek.

N. D. V.: De ez a személyesség nem azt jelenti, hogy a saját élményeimet írom le, inkább azt, hogy igyekszem azt az érzést, élményt minél erősebben felébreszteni a hallgatóságban. Hetekig dolgozom egy-egy szövegen, pörög a fejemben, csiszolgatom a sorokat, mert azt szeretném, hogy a dal elérjen az emberek lelkéig. Én hatni szeretnék, kimozdítani az embereket a megszokottból, közösséget teremteni.

H. R.: Én másként írok dalt: ha megszületik a fejemben egy dallam, az lényegében készen van. Persze ez rutin kérdése is, hiszen mindennap írok zenéket, így már könnyebben formálom hangokká az érzéseimet. A szöveggel viszont Danihoz hasonlóan én is bíbelődöm. Miután leírom, elteszem egy időre, aztán átnézem, javítgatom. Mi nagyon hasonlóan gondolkodunk Danival, és szerintem ettől vagyunk igazán jó csapat.

btf_sajtotajekoztato_wigama_lekko_c_posztos_janos
Wigama Lekko © Posztós János

Dani azt mesélte egy interjúban, hogy már mielőtt színésznek készült volna, zenész akart lenni. Mit jelent neked a zene?

N. D. V.: Vicces, hogy most ezt kérdezed, mert éppen tegnap próbáltam megfogalmazni. Esténként imádkozom, és köszönetet mondtam azért, hogy ez a dolog ilyen szépen alakul, de nem találtam a megfelelő szavakat, amikor arról akartam beszélni, hogy ez nekem miért fontos. Azt érzem, hogy akkor vagyok boldog, és akkor teljesítem a feladatomat itt a földön, ha adni tudok az embereknek valamit. Ez lehet egy színházi előadás, vagy akár egy koncert, olyasmi, ami gyógyít, amitől többek lesznek, és azt érzik, nincsenek egyedül.

A zene számomra koncentráltabb dolog, mint a színház, hiszen itt két-három percbe sűrítünk egy történetet, míg ott óráink vannak arra, hogy elmeséljük. A monodrámámnál éltem még át hasonlót. Én alapvetően türelmetlen ember vagyok, vagy voltam; már évekkel ezelőtt a színházban és a zenében is előrébb akartam tartani, és ettől néha egészen depressziós voltam. Alázatot kellett tanulnom, és türelmet, hogy beérjen az én időm.

Öten játszotok az együttesben. Hogyan állt össze a csapat?

H. R.: Én nagyon sok zenésszel dolgozom együtt, és pontosan tudom, hogy nemcsak a tehetség, hanem az emberi minőség is fontos. Már csak azért is, mert egy turné alatt egyfolytában össze vagyunk zárva. Az alázat elengedhetetlen. Én is éreztem fiatalkoromban, hogy nem jutok előbbre, noha izgalmas dolgokat csinálok, és amint ezt elengedtem, írtam a zenéimet, szinte maguktól beindultak a dolgok.

nagy_daniel_viktor
Nagy Dániel Viktor
Forrás: nagydanielviktor.hu

N. D. V.: Kezdetben produkciókban dolgoztunk együtt. Majd jött egy fontos lehetőség, és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon saját dalainkkal állhattunk a közönség elé: akkor már négyen voltunk, akusztikus formációban zenéltünk. Tavaly ezzel a felállással turnéztunk, ám úgy éreztük, hiányzik valami, jó lenne még egy hangszer, ami még jobban meghatározza az arculatunkat. Volt szó tangóharmonikáról, trombitáról, végül a hegedű lett a jó választás, Szabó Árpáddal azonnal egymásra találtunk.

H. R.: Olyan csapat állt össze, amelynek minden tagja szívvel-lélekkel muzsikál.


Mivel készültök a koncertre?

N. D. V.: Lesz egy vendégmuzsikusunk: Galambos Zoltán, aki billentyűs hangszereken játszik majd, ez sokat dob a hangzáson, és ahogyan korábban, most is készülök különböző történetekkel, hiszen alapvetően színész vagyok, így az átkötő szövegek helyett ezeket mondom el, ami külön fűszerezi a produkciót.

H. R.: Egészen döbbenetes, ahogyan Dani mondja fejből a történeteket, és közben gond nélkül hangol. Már az első néhány koncertünk után kiderült, hogy jó ötlet ilyen módon összekapcsolni a színházat a zenével.

A teljes interjú a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos blogján, a btf.blog.hu oldalon jelent meg.

KAD_Kultura_596x90_002

orosz_akos_a_szokes_600x413

2019.08.18

Törekszik arra, hogy ne másokhoz mérje magát, és nem érdeklik a zajos sikerek; a lényeg, hogy azt csinálja, amit szeret. Orosz Ákos éppen ezért rengeteg dolgot csinál: játszik, rendez, forgat és a zenekara útját egyengeti. Idén Kaszás Attila-díjra jelölték; gyerekként már állt egy színpadon a tizenkét éve elhunyt művésszel, és most maga is a Vígszínház csapatát erősíti.

Korniss_szeki_asszony

2019.08.18

Megnyílt Korniss Péter Változások című fotókiállítása szombaton a Kolozsvári Szépművészeti Múzeumban. A kiállításba beválogatott, 1967 és 2017 között készült fényképek az elkerülhetetlen változást mutatják be.

szir_001

2019.08.17

Mivel hat legmélyebben egy háború, ha nem azzal, hogy a számok és adatok mellett arcot, arcokat kap? Hogy testközelbe kerül, megérint. Az augusztus 14-én a Párbeszéd Házában Aleppo. Háború. Újjászületés – A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Szíriában címmel nyílt páros fotókiállítás a szíriai háborúba visz el.

Leonardo közismerten hosszú idő alatt fejezte be képeit. A Sziklás madonnán két periódusban is dolgozott, 1491 és 1499 között, majd 1506 és 1508 között. Egy korábbi, 2005-ben elvégzett vizsgálat kiderítette, hogy eredetileg más pózban akarta megfesteni a madonnát, de további változtatásokra nem derült fény. A legújabb technológiának köszönhetően sikerült újabb vázlatot is felfedezni a festékréteg alatt, a tárlat látogatói most ezt is megismerhetik.

A zsiráfborjú augusztus 15-én jött a világra, az állatorvos és a gondozók több mint két órán keresztül segítették Ganzit, az anyaállatot a nehéz, ám végül sikeres ellésben. Az egészséges borjú több mint másfél méter magas, súlya 50-60 kilogramm körül van. A kis zsiráf egyelőre a zsiráfházban tölti napjait, a látogatók csak később láthatják Magyarország legnagyobb, mintegy kéthektáros Afrika-szavanna kifutójában szélesszájú orrszarvúk, zebrák, struccok és antilopok között.

Egy amerikai kutatócsoport sikeresen fejlesztett ki egy módszert, melynek segítségével megsütötték az egyiptomi leletekből kivont kovásszal az egykori piramisépítők kenyerét. Az ötletadó Seamus Blackley fizikus, az Xbox atyja volt, aki szabadidejében szívesen kísérletezik vadkovászból készült kenyerekkel. A Queenslandi Egyetem régészével és az Iowai Egyetem mikrobiológusával kezdett ősi mikroorganizmusok után kutatni, majd egy speciális eljárással az ókori agyagedényekben fennmaradt maradványok mintáiból kovászt nyertek ki, amellyel nemrégiben sikerült kenyeret készíteni. Az ősi tárolóedényekben talált szerves anyagok nyomainak elemzése sokat elárulhat a letűnt korok étrendjéről és életmódjáról.

A különleges szerkezetekkel ellátott Aston Martin DB5 sportkocsi 6,385 millió dollárért kelt el a kaliforniai Montereyben. Az ezüstszürke autó egyetlen Bond-filmben sem bukkant fel, de megegyezik azzal, amelyet 007 a Goldfingerben (1964) és a Tűzgolyóban (1965) vezetett. A brit titkosügynök számára 13 módosítást hajtottak végre a kocsin, sárvédőibe gépfegyvereket szereltek, keréktárcsáiban gumilyukasztók bújnak meg, hátsó ablakát fel-le húzható golyóálló ernyő védi.

Több mint százezer éves erdei őselefánt maradványait találták meg a második varsói metróvonal építése közben. A 115-130 ezer évvel ezelőtt élt nőstény mintegy hét tonnás lehetett, medence- és lábszárcsontjaira hat méterrel a felszín alatt bukkantak rá. Utoljára az 1960-as években történt hasonló felfedezés Lengyelországban, a most előkerült csontmaradványokat a helyszínen állítják majd ki egy üvegvitrinben.

Orgona-mesterkurzuson vehetnek részt az érdeklődők Szathmáry Zsigmond professzor vezetésével Debrecenben és Hajdúböszörményben hétfőn és kedden, a kurzus első napja ünnepi orgonaesttel zárul a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. és a Hajdúböszörményi Sillye Gábor Művelődési Központ támogatásával.

Szathmary_Zsigmond

A házaspár levelezéséből láthat előadást a közönség augusztus 18-án este a Zsámbéki Romtemplomnál.

Ma kezdődik és három napon át tart a Koronázási Szertartásjáték Székesfehérváron, ahol IV. Béla koronázása elevenedik meg.

Augusztus 17-én kezdődik Tatán a barokk zenei fesztivál, az egyhetes rendezvénysorozat programjában többször közreműködnek az ugyanebben az időben zajló Schiffer Ervin Nemzetközi Zenei Mesterkurzus hallgatói.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma