IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2017.08.14

Ennél jobban talán nem is lehetne jellemezni a Szigetet, amely mindig mértani pontossággal érez rá az aktuális zenei trendekre. Az alakuláskor még tombolt a rock and roll, így értelemszerűen ez uralta a fesztivál világát, majd egyre lágyabb lett a hangzás. Mára inkább az elektronikus zene hódít, de azért akad még egy-két gyöngyszem, mint a Kasabian vagy a Mando Diao.

Az indie rock and roll mint műfaj – akárcsak satnya „párja”, a vele egy időben hódító emo – csaknem tíz évvel ezelőtt élte virágkorát kis hazánkban, és ekkoriban szép számmal akadtak a műfajban hódító fellépők a Sziget nagyszínpadán is. Aztán persze, mint minden divattermék, ez is kissé vesztett népszerűségéből, és kezdtek el-eltünedezni a Sziget listájáról az indie-zenekarok is. De azért nem kell megijednie egyetlen indie-rajongónak sem, ugyanis jócskán akadnak még képviselői a műfajnak a Szigeten. Ilyen volt tavaly a Muse, idén pedig az első, augusztus 11-ei napon a Mando Diao és a Kasabian is.


pentek_47


Kasabian

A brit indie-zenekar már hatodik alkalommal játszott a Szigeten. A szinte már hazajáró formáció még mindig tömegeket vonz, és hatalmas bulit adott augusztus 11-én is. Bár meg kell hagyni, a tagok felett már eljárt az idő – idén ünnepli 20. születésnapját a banda –, és bizony sok zenekarhoz hasonlóan ők is egy-egy korabeli slágerből élnek, olyanokból, mint a Club Foot vagy az Empire, amelyek még mindig elementáris erővel hatnak.


Különösen annak, aki még nem hallotta őket élőben, és bármilyen meglepő, van még ilyen. Hiába jártak már sokadszorra kis hazánkban, valahogy én mindig lemaradtam róluk. Ez azért is meglepő, mert őrületes rajongójuk voltam a kétezres évek elején, így izgatottan vártam, hogy végre élőben hallhassam őket. De talán túl sokáig vártam erre a koncertre, mert bizony nem ugyanazok az emberek léptek ki a színpadra, akikre számítottam. Persze, az ember mindig csalódik egy kicsit, amikor tinikora egyik ikonikus bandáját látja élőben. Tom Meighan énekesen ugyanis nemcsak az idő múlása látszott, de a túlzott alkohol- és drogfogyasztás is. Sokszor úgy tűnt, szegény Tom nem nagyon tudja, éppen hol van és mégis mi az a valami a kezében, amibe énekelnie kellene. Ilyenkor lépett közbe – mintha ez már egy jól megszokott felállás lenne – a gitáros-énekes (és nem mellesleg dalszerző) Sergio Lorenzo Pizzorno, aki átvette az éneket vagy éppen nyomott egy kis instrumentális alapot, amíg Tom távol maradt és ügyködött valamit a színfalak mögött.


pentek_41


Az idő múlása sajnos nem csak a külsejükön látszott: a zenéjükön is érezhető volt. Az áprilisban kiadott For Crying Out Loud című nagylemezük jó sok szódával elmegy, de nem az igazi. Mintha a banda még ennyi idő elteltével is keresné a stílusát (a gitáros, Pizzorno szerint ők nem indie-t játszanak, sőt utálja az indie-zenekarokat), bele-bele nyúlnak mindenféle műfajba: volt, hogy az indie-t próbálták keverni a ’80-as évek hangzásvilágával, egy kis szinti poppal, sőt egy időben még klasszikus hangszereket is bevetettek. Most is valami hasonlóval próbálkoztak, ám a dalok jóval erőtlenebbek, mint korábban. Ennek ellenére mégis hatalmas koncertet adtak a Szigeten, ugyanis a Club Foot, a Shoot The Runner, az LSF vagy az Empire még mindig óriásit szól, és még mindig elviszik az egész bulit a hátukon. Az idő múlása ide vagy oda: a Kasabian még mindig remek, az Empire és társai pedig még mindig a világtörténelem legjobb dalai.


pentek_46


Mando Diao

A svéd zenekar 2004-ben robbant be a köztudatba Hurrican Bar című albumukkal. Ekkoriban élte fénykorát az indie is, így nem csoda, ha egymás után váltak ismertté és népszerűvé a műfajt képviselő fiúbandák. Ám ahogyan csökkent a stílus népszerűsége, úgy fakult meg a zenekar neve is. Egyre kevesebbet lehetett róluk hallani itthon, így meg is lepődtem, amikor a szigetes fellépők között észrevettem őket. Indulásukkor értük is lelkesen rajongtam – bár ehhez nagyban hozzájárult az énekes, Björn Dixgård külseje is, amely mit sem változott az idő előrehaladtával –, így külön öröm volt számomra, hogy kiélvezhettem a fesztivál adta csodálatos lehetőséget, vagyis egy nap alatt élvezhettem két, régóta várt koncertet. Amíg a Kasabian még ma is keresi a saját stílusát és a jól ismert számaival próbál lavírozni és fennmaradni, addig a Mando Diao teljesen új irányt vett, mintha nem is ugyanazt a zenekart hallottam volna, amelyet a 2000-es évekből ismertem.


20690251_1800307756650189_1666239200109344888_o
Fotó: Csákvári Zsigmond


Bár már ők is harmadjára léptek fel a Szigeten, ráadásul most délután, a legnagyobb melegben kellett kiállniuk a közönség elé, meglepően sokan voltak kíváncsiak a zenekarra. Nem is csoda, hiszen a régi szépfiús, indie-stílust leváltotta valami egészen egyedi és új. Megmaradt ugyan a régi hangzás, de ezt feldobták egy kis elektronikával, és ettől jóval energikusabbá vált a zenéjük. A számok közti szünetekben Björn olyan dj-szettet tolt, mintha egész életében ezzel foglalkozott volna. Így hiába a negyven fok, a tűző nap, a Mando Diao életem egyik legpozitívabb csalódása volt.



Fischer Viktória

Fotó: sziget.hu

lukoviczky

deri-tojas2_R

2019.04.20

A néprajzi és népművészi gyűjtemények kialakulásának már viszonylag korai szakaszában figyelem fordult a hímes tojások felé, s hamar a kollekciók részévé váltak. A debreceni Déri Múzeum is őriz néhány értékes darabot. Van, amelyiket karcolt technikával díszítették, másokat írókával, a legújabbat pedig ecsettel, temperával festették.

balanchine04

2019.04.20

George Balanchine látta a zenét és hallotta a táncot – így jellemezte híres szólótáncosnője, Karin von Aroldingen a grúz származású orosz-amerikai művészt, a szimfonikus balett atyját, a modern balett megálmodóját. A Magyar Nemzeti Balett a művész egy 1950-es alkotását, a Sylvia pas de deux-t is bemutatta március végén az OMG balettesten.

160703_fortepan_R

2019.04.20

A Nemzeti Galéria Minden múlt a múltam című kiállításának közel háromszáz fotója egy képzeletbeli életutat vázol fel. A fotókon keresztül átsejlik a történelem, megismerjük, miként változott a magyar társadalom az elmúlt száz évben, hogyan hatottak – és hatnak most is – a múlt traumái, és hogy melyek azok a normák és szokások, amelyek máig nem hullottak ki az idő rostáján.

A Kék Okavango nevű, ovális gyémánt a dél-afrikai országban valaha talált legnagyobb kék gyémánt. A világoskék szín a bór kémiai elemnek köszönhető, mely jelen volt az óceánok kőzetében, amikor a gyémánt kialakult mintegy 1-3 milliárd évvel ezelőtt.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

A kutatók a neolitikus korszakból származó DNS-eket összevetve megállapították, hogy az őslakók Anatóliából (a mai Törökország területéről) Kr. e. 4000 táján értek a mai Nagy-Britanniába. A török ősök révén terjed el a földművelés Európa-szerte, így brit szigeten is. A neolitikus bevándorlók Britanniában a földművelésen kívül a nagy sziklákból készített építmények, megalitok hagyományát is elterjesztették. A Stonehenge is ennek a tradíciónak az egyik emléke.

A fosszíliák a dicynodonták legkevesebb hét-nyolc egyedéhez tartoznak, az emlősök ezen ősei ökörméretűek voltak. Vannak közöttük archosaurus- és más őshüllő-maradványok is, utóbbi a krokodilok őséé lehetett. A tudósok úgy vélik, hogy az 1x2 méter kiterjedésű és ugyanilyen mély terület ivóhely volt abban az időben, amikor nagy szárazság pusztított a térségben, és az állatok legyengült állapotuk miatt pusztultak el. Argentína gazdag a triász, a jura és a kréta földtörténeti korból származó fosszíliák lelőhelyeiben, olyan ősállat-kövületekre bukkantak a dél-amerikai országban, amelyek a bolygó északi részén nem fordulnak elő.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

palocnepviselet_500

Az eredeti bemutató után ötven évvel újra a mozivásznon lesz látható Várkonyi Zoltán klasszikusa, a felújított Egri csillagok, amelyet nagyszombattól a sepsiszentgyörgyi Művész Moziban is vetítenek.

Koncertek, tojásfestés, interaktív gyermekelőadás és néptáncbemutató is várja az érdeklődőket húsvétvasárnap és húsvéthétfőn az Ibolyanap elnevezésű családi rendezvényen a Gödöllői Királyi Kastélyban.

Életre kelnek a húsvéti hagyományok, változatos programok várják a látogatókat az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban rügyfakasztó vasárnap és vízbevető hétfőn.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma