NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2019.01.21

Kezdetben Munkácsy látta el Párizsban jó tanácsokkal a tehetséges festőművészt, Tornyai Jánost, de ő mégsem választotta a világhírt. Hazatért szülővárosába, Hódmezővásárhelyre, ahol megpróbálta felpezsdíteni a kulturális életet, és mentette egy eltűnő világ emlékeit. A jó humorú, öniróniától sem ódzkodó Tornyai kiterjedt levelezést is folytatott, üzeneteit gyakran „ecsetölő polgár", Jankó de Nagyravitte" néven írta alá. Születésének 150. évfordulóján népművészeti gyűjteményéből rendeztek kiállítást a nevét viselő vásárhelyi múzeumban Tornyai, a gyűjtő címmel. Terendi Viktória néprajzkutatóval, a kiállítás kurátorával beszélgettünk.

Tornyai1


Hogyan kerültek ezek a paraszti élet mindennapjaiból származó tárgyak Tornyai János tulajdonába?

Ebben a kultúrában nevelkedett, szegényparaszti családba született 1869-ben. Ezek a tárgyak számára ismerősek voltak, de a gyűjtés idején kevésbé számítottak értékesnek és hasznosnak. A gyáripar előretörése, illetve a paraszti réteg polgárosodása magával hozta, hogy elkezdtek kikopni a mindennapos használatból vagy másodlagos funkciójuk lett. Így például gabonatároló vált a menyasszonyi ládából, a subát pedig kiterítették télen a kutya alá. Ezt az értékvesztést ismerte fel sok más kortársához hasonlóan Tornyai János. Gyakran magánszemélyektől vásárolta, ajándékba kapta a tárgyakat, de ócskapiacra is járt, és jó érzékkel ismerte fel a művészi darabokat. Akkoriban a gyűjtésnél nem játszott szerepet a tárgy kora, de fontos szempont volt, hogy megjelenik-e a helyi stílus, a magyaros jelleg a formavilágban vagy díszítésben. Tornyai képzett festőművészként nemcsak ezeket vette észre. Gyűjteményének darabjaiból sugárzik az arányosság és szépség, ami művészként keltette fel az érdeklődését. Folyamatosan az életterében voltak ezek a tárgyak, mert a lakása és a műterme egyben volt. A mindennapjait köztük élte, ihletet kapott tőlük. Tanulmányfotókon látjuk, hogy a festmények készítésekor többet felhasznált belőlük.


Tornyai14


Vannak olyan darabok is, amelyeket ő maga újított fel?

A vallási élet tárgyai is bekerültek a gyűjteményébe. Hódmezővásárhely bútorfestő hagyománya az 1700-as évek első harmadában gyökerezik. Ekkor készítették a református ótemplom bútorzatát gyulai mesterek. A hívek hétről hétre használták ezeket, és megtetszett nekik a stílus. Így kerültek be a módosabb gazdák otthonaiba a festett bútorok. Később a templomi padok megöregedtek, és az 1800-as évekre az egyházközösség úgy döntött, lecseréli korszerűbb darabokra. A régi holmi felkerült a padlásra, itt talált rájuk értékmentő munkája közben Tornyai János. Az egyháztól kölcsönkérte, és restaurálta a bútorokat. Ennek köszönhető, hogy ezek a tárgyak még megvannak, és 2012 óta a templomban vannak kiállítva. Fontos része volt tárgygyűjtésének a restaurálás. Kézügyessége nemcsak a festészetben, hanem a nehezebb fizikai munkában is megnyilvánult. Megtörtént, hogy egy mennyezetes ágyat már nem tudott teljesen felújítani, de a támlája még használható volt, és mivel értékesnek találta, padot készített belőle. Érdekesség, hogy olvasott néprajzi műveket, és talán ezek hatására úgy kérte a tárgyakat korábbi gazdájuktól, hogy ne tisztítsák meg. Számára egy öreg sáros csizma is információt hordozott. Úgymond „in situ” gyűjtötte a népművészeti darabokat.


Tornyai15
Jobbra a zsoltár butella


Milyen szempont szerint állította össze a kiállítást?

Az nehezítette a munkát, hogy a gyűjtemény 1906-ban került be a múzeumba. Azóta hosszú idő eltelt: háborúk zajlottak, elköltözött az intézmény, ráadásul az eredeti leltár nem is volt túl pontos. Nem minden darab azonosítható, de sokat felismerünk Tornyai festményeiről vagy fotókról. Egyértelműen azokra a tárgyakra hagyatkoztam, melyek bizonyíthatóan a kollekció részei. A tárlaton igyekeztem bemutatni nemcsak a 19. századi helyi népművészetet, hanem azt is, hogy hogyan látta ezt a világot Tornyai János.

 

Melyik tárgyat tartja különlegesnek?

Ahogy a raktárban keresgettem a gyűjtemény darabjait, egy idő után már magamtól ráéreztem, melyek tartoznak össze. Nagyon jó érzés volt, amikor rájöttem, Tornyai Jánoshoz hasonlóan látom ezeket a tárgyakat. Van egy kulacs, ami nagyon kedves számomra, habár megviselte az idő. Arra kértem a restaurátor kollégákat, hogy ne hozzanak mindent tökéletesen rendbe, jó, ha látszódik a múlt. Van itt egy zsoltár butella, amit már korábban láthattak a látogatók. Ez egy jellegzetes vásárhelyi edénytípus: formája a Bibliáét idézi. Különlegessége, hogy sok motívum van rajta, pásztor a kutyájával és egy szarvast űző farkas. A figurák rajzán látszik, hogy készítője nemcsak a hagyományos formavilág megjelenítésére törekedett, hanem művészi alkotást próbált létrehozni. Nehéz válogatni a tárgyak közül, mivel egyediek, és bizonyára sok történetet megéltek. Sajnos ezeket nem jegyezte föl Tornyai, úgyhogy ezek kitalálása a látogatók fantáziájára van bízva.


Tornyai7



Tornyai János elindult a nemzetközi hírnév felé, mégis hazatért Párizsból szülővárosába festeni. Miért?

Ahogy a leveleit olvastam, nekem úgy tűnt, hogy a nehéz gyermekkora alatt megtapasztalt gyötrelmeket, melyek a szegénységgel együtt jártak. De ugyanakkor átélte ennek az életnek a szépségét és egyszerűségét is. Ezeket a tapasztalatokat igyekezett feldolgozni a műveiben. Ezt az érzést egy idegen helyen nem lehet úgy megfesteni, ahogy itthon. Egy levelében pedig arról ír, hogy szeretné felpezsdíteni a város kulturális életét, ezért hagyta el Párizst. Itthon aktív közéleti szerepet vállalt, gyakran írt újságcikkeket, akár kritikus hangnemben. Erős kötelék fűzte Vásárhelyhez. Az utolsó éveit végül Budapesten töltötte, de nem szakadt meg életre szóló kapcsolata a várossal. Úgy vélem, ennek a helynek olyan a varázsa, hogy ha ki is szakadnak innen az emberek, nem felejtik el, hogy vásárhelyiek voltak.


Pál Amanda

IMG_8967

2019.09.17

Baksa-Soós János a magyar zene- és művészettörténet ikonikus alakja, a KEX együttes frontembereként vált ismertté. 1971-ben Németországba disszidált, ettől kezdve Január Herceg néven alkotott a legkülönfélébb médiumokban. A Paksi Képtár kiállítása a művész alternatív világát idézi meg. Majsai Rékával, a tárlat kurátorával beszélgettünk.

191004_dopenyourmove_jennajalonen

2019.09.17

A CAFe Budapest arra kérte a fesztivál fellépőit és alkotóit, hogy állítsanak össze egy különleges virtuális időkapszulát, és pakolják bele mindazt, amit szívesen megőriznének az utókor számára. Ezúttal Jenna Jalonen koreográfus-előadót kérdezték, aki október 4-én lép fel a fesztiválon.

Goblin_Party_Ezust_kes

2019.09.17

Kortárs koreai performanszokkal készül az évadra a budapesti Koreai Kulturális Központ. A hazai bemutatók között lesz narratív színház, multimédia eszközökkel operáló performansz és térspecifikus tánc is.

Szeptember 20-án mutatkozik be a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika művészetterápiás műhelye az Átkelő Galériában. A Tükör által címet viselő kiállítást Dr. Danics Zoltán pszichoanalitikus pszichoterapeuta és pszichiáter nyitja meg. A műhelyt Szerdahelyi Zsuzsanna iparművész, művészetterapeuta vezeti majd.

A Mai Manó Ház Három szín című kiállítása az orosz fotográfus, Szergej Prokugyin-Gorszkij életművén, valamint kortárs művészek munkáin keresztül foglalkozik a színes fényképezés történetével, valamint kép és látás viszonyával. Az intézmény által szervezett foglalkozáson fotográfiai, művészettörténeti és pszichológiai nézőpontból is közelíteneknk a kiállítás anyagához. A foglalkozások időpontja előzetes időpontegyeztetés alapján történik. Bejelentkezés, további információ: edit.barta@maimano.hu.

Bárdos Lajos zeneszerző születésének 120. évfordulója alkalmából rendeznek konferenciát Életet az énekbe címmel szerdán a Pesti Vigadóban. Bárdos Lajos, a 20. század jelentős zeneszerzője, a zeneelmélet, a zenetudomány meghatározó személyisége 120 évvel ezelőtt született. Nemcsak számos zenei szakterületnek volt kiváló mestere, de másokat magával ragadó, karizmatikus tanár is. Kotta- és könyvkiadót szervezett, felkarolta a korában igen veszélyesnek számító egyházi zene kérdését. A konferencián megidézik azt a szellemiséget, amely ezt a sokoldalú, számos területen jelentőset alkotó művészt jellemezte.

Október elején elárverezi Banksy legnagyobb és egyik leghíresebb, Devolved Parliament (Elfajzott parlament) című festményét a Sotheby's Londonban. A brit parlament alsóházának képviselőit csimpánzként ábrázoló alkotás a rejtőzködő brit graffitiművész legdrágább művé válhat, mivel az aukciósház legalább 1,5-2 millió font leütési árra számít. Banksy a négy méter széles képet 2009-ben festette. Még abban az évben kiállították a bristoli múzeumban, ahol több mint 300 ezer látogatót vonzott, és bekerült a világ 10 leglátogatottabb tárlata közé. Ismeretlen tulajdonosa idén ismét kölcsönadta kiállításra a múzeumnak a 10 éves évfordulóra és Nagy-Britannia európai uniós kilépésének idejére.

A 700 méter hosszú híd, amelyet szinte teljes egészében kézzel, viking kori eszközöket és technikákat alkalmazva építettek, a viking infrastruktúrát és szaktudást demonstrálja. A Vikingebro nevű híd egy másolata annak az eredeti szerkezetnek, amely Kékfogú Harald, vagyis I. Harald dán király uralkodása idején, 980-ban állt a területen. A szerkezet megépítésében több mint ezer iskolás gyerek és 400 önkéntes, köztük a hagyományos viking módszereket ismerő ácsok vettek részt. A munkálatok három évig tartottak.

Több programot is kínál a következő hetekben a Rákóczi-szabadságharc emlékéve alkalmából a Hadtörténeti Intézet és Múzeum. Október végén útjára indítják a Rákóczi Expresszt is.

Rakoczi_Ferenc

A Magyarság Házában folytatódnak a vasárnapi mesedélelőttök, lesznek könnyűzenei koncertek és az oktatási intézményeknek is kínálnak programokat.

Gyulán és térségében, valamint Püspökfürdőn várja az érdeklődőket szeptember 27. és 29. között a Muzsikál az erdő a Körösök völgyében elnevezésű rendezvény, amelyen erdei koncertek, szakvezetéses erdei séták és gyerekprogramok is várják az érdeklődőket.

A Next.Ape tagjai bár mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. Harcsa Veronika belgiumi székhelyű, páratlanul izgalmas, új projektje szeptember 27-én debütál az A38-on.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma