2019_Filharmonia_Orgonakejszakaja_728x90_002

2016.12.14

„Édesapám foglalkozott szobrászattal – használjuk azt a kifejezést, hogy amatőr szinten, de ez nem a minőséget jelzi –, mi, a gyermekei pedig ebben nőttünk fel” – idézte fel Kotormán Norbert, aki a Pécsi Tudományegyetem 650 éves jubileumára készíti legújabb alkotását. A szobrászművésszel a jubileumra készülő műről beszélgettünk, valamint arról, miképpen születnek a szobrai.

Miért döntött úgy, hogy szobrászattal foglalkozik majd, hogy ezt az alkotási módot választja?

Ez elég automatikus volt, mert édesapám foglalkozott szobrászattal – használjuk azt a kifejezést, hogy amatőr szinten, de ez nem a minőséget jelzi –, mi, a gyermekei pedig ebben nőttünk fel. Hárman vagyunk testvérek, és jelenleg mindannyian szobrászattal foglalkozunk. Édesapám folyamatosan művelte ezt a műfajt, mi pedig ott voltunk mellette. Figyeltük, csináltuk vele, és aztán a bátyám került először igazán a szobrászat közelébe, mikor felvették a szegedi művészeti szakközépiskolába. Utána jöttem én, aztán az öcsém. Ez evidens volt, hiszen belenőttünk a rajzolásba, a festésbe, végül pedig a szobrászat tetszett meg mindegyikünknek. Természetesen át is adtuk egymásnak, én például rengeteget tanultam a bátyámtól.


2016.11.30._Nagy_Lajos_kiraly_szobor_bemutato_096

 

Mi inspirálja alkotásra, milyen témák foglalkoztatják?

Márai Sándornak van egy nagyszerű, ezzel kapcsolatos írása. Egy történet arról, amikor ő már mint nagy író ül a dolgozószobájában és kiles a résnyire nyitott ajtón a várószobába, ahol fiatal írók tördelik a kezüket. Leírja, hogy „jaj, Istenem, mennyit ültem én is ilyen várószobában, míg fiatal voltam”, de a lényeg az utolsó mondatok egyike: „aztán bejönnek hozzám és mindegyik azt kérdezi, miről kell írni, de egyikük sem kérdezi meg, hogyan”. Ezzel azt szerettem volna megfogalmazni: szerintem nem a téma az alapvető kérdés, hanem, hogy azt a témát, amely az emberre rátalál, milyen szellemi és materiális minőségben örökíti meg.

Azt gondolom, hogy mindenkit hasonló témák foglalkoztatnak, a kérdés inkább az, az illető miképpen tudja őket artikulálni. Valójában a téma mindenki számára adott: az e világban, a másvilágban vagy az univerzumban való jelenlét. Tapasztalataim szerint ezek a gondolatok olyan emberek fejében is megfordulnak, akiknek a művészethez nincs közük. Tehát véleményem szerint inkább a megfogalmazás minősége a kérdés, nem pedig a téma.

 

A műveit figyelve felfedeztem, hogy a figuratív alkotásokat részesíti előnyben, ugyanakkor számos szobrának nincs arca. Ennek mi az oka, az üzenete?

Engem nagyon érdekel az emberi figura. Emellett számomra a méret is lényegi kérdés. Életnagyságú szobrokat készítek, nem nagyon csinálok például kisplasztikát, hiszen engem ez a mérettartomány nem izgat. Hogy rendszerint miért nincs arcuk? Azért van olyan, amelyiknek van – ahol azt tartom fontosnak, ott megjelenik. Abban az esetben, mikor nincs, az általánosítás az ok. Arról van szó, hogy nem szeretném, ha ezekhez a munkáimhoz személy kötődne, ha azt mondanák: „nahát, ez tisztára olyan, mint a Józsi”. Azt szeretném, ha ez a tartomány lecsendesedne, kimaradna, és valami máson kezdene el gondolkodni a néző. Hogy akár önmagát lássa bele, vagy bárki mást rá tudjon vetíteni, tehát ne azzal kezdjen, hogy felfedezi benne valakinek a száját vagy a tekintetét, akit ismer. Úgy tapasztalom, hogy az ember legtöbbször – akár beszélget valakivel, akár önmagát nézi a tükörben – a tekintetre és a beszélő szájra figyel. Én ilyen nagyon egyszerű trükkel szeretném ettől megfosztani a szobraimat, és áthelyezem a hangsúlyt más kérdésekre.


10.2016.11.30._A_Kotorman_testverek

 

Most is egy figuratív alkotás elkészítése vár önre, hiszen megnyerte a Nagy Lajos király és Vilmos püspök szobrának elkészítése a PTE 650 éves jubileumára című pályázatot. A pályázatra készített mű megalkotása során mire kellett figyelnie? Mi mindent kell megjelenítenie ennek a szoborkompozíciónak?

A kiírásban az szerepelt, hogy figurális művet kérnek, melyen meg kell jelennie a két alapítónak, Nagy Lajos királynak, illetve Vilmos püspöknek – ez volt az alapvető feladat. A testvéremmel, Lászlóval közösen készítettem el a pályázatra a tervet, és közben sokat beszélgettünk arról: az a tér, ahova kerül a szobor, formailag és tartalmilag is nagyon erős, és egyértelmű volt, hogy nem szeretnénk egy idegen testet belehelyezni. Nyilván az is lehetett volna egy koncepció, de mi úgy döntöttünk, megpróbáljuk a munkánkat integrálni ebbe a térbe, méghozzá olyan módon, hogy ne csak abba a szűk környezetbe illeszkedjen, ahol látható lesz – hiszen ott vannak azok a döbbenetes gótikus emlékek, melyek az altemplomból kerültek elő és ki vannak állítva a kőtárban. Tehát megpróbáltuk úgy kezelni ezt a kérdést, hogy nemcsak a közvetlen környezetre koncentráltunk, hanem azokra a szellemi, illetve tárgyi kincsekre is, melyekkel egy Pécsre érkező látogató találkozik. Nagyon erősen igyekeztünk ehhez az elgondoláshoz igazodni.

Igazából ezekre kellett figyelni: egyrészt arra, hogy figurális alkotás legyen, másrészt pedig arra, hogy illeszkedjen abba a környezetbe, ahova kerül. Nekem ez amúgy is vesszőparipám, mert véleményem szerint a leggyönyörűbb magyarországi szobrászati emlékek sora ott kezdődik az altemplom bejáratának domborműsorozatánál. Nagyon figyeltünk arra, hogy az alkotás beépüljön, belesimuljon ebbe a környezetbe.


2016.11.30._Nagy_Lajos_kiraly_szobor_bemutato_100

 

Milyen anyagból készül, illetve milyen nagyságú lesz ez a szoborkompozíció?

A teljes kompozíció magassága – azzal a mészkőfelépítménnyel, amelyen a két figura áll – körülbelül 370 cm. A figurák megközelítőleg 170–180 cm magasak, tehát életnagyságúak lesznek, és terveim szerint bronzból készülnek. Nagy Lajos király és Vilmos püspök egy mészkőből készült baldahin építményen áll majd. Ezt a mészkövet használták azok az építészek, akik megtervezték a múzeumot, mely az egykori egyetemi épület helyén található. Ilyen értelemben is szerettünk volna integrálódni, ezért szerepel tehát ez a két anyag.

 

Mennyi idő alatt fog elkészülni az alkotás?

A tervek szerint 2017. szeptember 1-jén avatják fel a szobrot, így mi ehhez tartjuk magunkat. Elég szűkös a határidő, ezért az alkotási folyamat komoly odafigyelést és tervezést igényel mindenféle értelemben.



Tóth Eszter

Fotó: Mánfai György

egy

2019.07.19

Világhírű zenei ikonok, extrém öltözetek és a szeretet forradalma: a Sziget fesztivál idén 27. évfordulóját ünnepli, és természetesen most is elképesztő produkciókkal várják a bulizni vágyókat augusztus 7-től.

Kaposfeszt_4

2019.07.19

„Szerettem volna, ha világszínvonalú kamarazenei fesztivál jön létre Magyarországon, és tíz év után talán nem túlzás azt állítanom, hogy ez sikerült” – mondja Bolyki György, a Kaposfest igazgatója. Az idén jubileumát ünneplő rendezvényről és a magas minőség eléréséről is beszélgettünk vele.

42580267_2288242904522732_6055413299015581696_o

2019.07.18

Az év egyik legjobban várt kulturális eseményének számító Művészetek Völgye reddezvényei közt a környezetvédelmi workshopoktól kezdve a zenés irodalmi programokon át a külföldi és hazai előadók koncertjéig szinte bármi megtalálható, amit egy jó fesztiváltól elvárnánk. Íme néhány.

Mintegy 60 ezer középkori diplomás életútjából készített adatbázist egy német és svájci kutatócsoport, feltérképezve a korabeli tanult emberek kapcsolati hálóját is. Ezzel azonnal láthatóvá vált a személyes kapcsolatok egész hálózata, ami akkoriban ugyanúgy meghatározta a karrierlehetőségeket, mint ma, és olyan meghatározó személyiségekre is hatással volt, mint Erasmus vagy Luther Márton. A kutatók azt a nagyjából 60 ezer embert követték életútján, aki 1250 és 1550 között valamelyik európai egyetemen diplomát szerzett. Az adatbank a mai Svájc területén élő fiatal férfiak – köztük Kálvin János – életútját is felöleli, ők ugyan nagyrészt más országokban tanultak, hiszen az első svájci egyetem 1460-ban létesült Bázelben. Nőket nem vehettek fel az egyetemek.

A BKV Zrt. is csatlakozik a július 20-ai, Orgonák éjszakája országos programsorozathoz, és az M4 Kálvin tér, Szent Gellért tér és Bikás park megállóinak galériáján egy-egy wurlitzerből hangzik majd fel az orgonaszó. Ezen a napon késő estig az utasok is megtekerhetik a zenegépet és válogathatnak, hogy mely dallamok szólaljanak meg. A Fővám téri gyalogos aluljáróban este 19:00 és 22:00 óra között 15 perces minikoncerteken tartanak, amelynek során az arra járók élő orgonajátékban gyönyörködhetnek.

Az előrejelzések szerint a grönlandi átlaghőmérséklet akár 2,6 Celsius-fokkal is megemelkedhet, ami magasabb talajhőmérséklethez, hosszabb olvadási szezonhoz és a szerves rétegek közötti fokozott mikrobiális aktivitáshoz vezethet. A kutatók összevetették a tanulmányukat korábbi vizsgálatok eredményeivel és megállapították, hogy a pusztulás már javában zajlik, a régészeti leletek formájában előforduló szerves szén 30-70 százaléka eltűnhet a következő 80 évben.

A 1,75 millió dán korona kompenzációt egy dán autókereskedő vállalatnak kell kifizetnie, amely a művész egyik alkotását, amely menekültek ezreinek állított emléket, reklámcélokra használta. A Skandinavisk Motor Co. Volkswagen gépkocsikat importál Dániába. A cég Aj Vej-vej Soleil Levant (Napfelkelte) című alkotását használta fel egy magazinban publikált hirdetéséhez. A művész 3500 mentőmellényt gyűjtött össze menekültektől és migránsoktól, akik a görögországi Leszbosz szigetén értek partot. Az alkotás a humanitárius válságra hívta fel a figyelmet, amikor 2015-ben több mint egymillió ember főleg a közel-keleti háborús konfliktusok és a szegénység elől menekült Európába.

Nagíb Mahfúz írói pályáját elbeszélésekkel és három történelmi regénnyel kezdte, a fáraók korának történetét allegóriaként használva bírálta kora egyiptomi társadalmát. Ezután születtek meg az arab regény történetében korszakalkotó jelentőségű kritikai realista művei, az úgynevezett Kairó-regények: 1945-ben Az új Kairó, 1947-ben a Midaq-sikátor, 1949-ben egyetlen magyarul is megjelent regénye, az Útvesztő. A nagy áttörést az 1951-57 között írt trilógia – A két palota közt, A vágy palotája és az Esz-Szukkarija utca – hozta meg. A múzeumban megtekinthetők Mahfúz könyvei, azok fordításai, egyes regényeinek kézirata, kitüntetései és személyes tárgyai.

Több turnén Nick Cave vokalistája volt, és Johnny Depp kalózos válogatáslemezén is énekelt egy dalt Brooklyn egyik legvagányabb énekesnője, aki nemcsak a feminizmus mellett, hanem politika kérdésekben is felemeli a hangját. Shilpa Ray-t most Budapesten is meghallgathatjuk, hiszen július 21-én a KOBUCI Kertben koncertezik.

shilpa

Idén harmadik alkalommal indul útnak a Sziget Cruisin' Partyhajó, egy igazi bulikülönlegesség a Szigeten kívül, de mégis a fesztivál részeként!

Régi történetek, fülledt esték, adomák és legendák. Kollár-Klemencz László prózaíróként, Grecsó Krisztián pedig dalszerzőként is bemutatkozik július 21-én este a zsámbéki Romtemplom különleges történelmi „díszletei” között.

Palóc Hagyományéltető Napokat, benne Szent Anna tiszteletére tartott búcsút rendeznek a Nógrád megyei Balassagyarmaton péntektől vasárnapig.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma