GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2018.11.12

Lehet-e a globális társadalmi folyamatok kritikai terepe a dizájn? Érdemes-e ellenállni a dizájn totálissá válásának? Ilyen kérdésekre keresi a választ a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban november 10-én Dizájnrezisztencia címmel nyílt tárlat, amely tizenkét kortárs művész és dizájner legújabb alkotásait mutatja be.

modem_kiallitas7


A kiállítás megnyitóján elhangzott: a Debreceni Nemzetközi Művésztelep (DNM) egyik kiemelt célja, hogy debreceni származású művészeket hívjon meg országos és nemzetközi kvalitású művészekkel egy közösségi térbe. A tárlat az újraszerveződött DNM harmadik kiállítása, a kiállított munkák egy része pedig a Modem gyűjteményébe került.


modem_kiallitas12


„A 2018-as Debreceni Nemzetközi Művésztelep meghirdetésekor két, önmagában is komplex fogalmat szorítottunk egy nem létező szóösszetételbe. Szándékunk az volt, hogy e fogalmak a sűrítés révén még intenzívebben egymásra vonatkozzanak ,és ezáltal radikalizálják az egy évvel korábban megkezdett gondolatmenetet. A DNM 2017-es kiadásában, amelynek fókuszában a „Tervezett alkotás” állt, azt kérdeztük: mi a tervezés és alkotás, dizájn és képzőművészet egymáshoz való viszonya. Az alkotók egy részének válasza arról tanúskodott, hogy a dizájn, a racionális, problémamegoldó tervezés rendkívül vonzó a mindennapok tárgykultúrájában és a képzőművészetben is; ugyanakkor volt, aki az autonóm művészi alkotásban ellenszert látott a dizájn mindent magába olvasztó gyakorlatával szemben” – vallják az alkotók.


modem_kiallitas1


Mint elmondták: 2018-ban ebből a dizájnnal szembeni ellenállásból indultak ki, azzal az alapkérdéssel, hogy vajon miként áll ellen a képzőművészet a dizájnnak. Ám a közös gondolkodás során tervezés és ellenállás viszonya számos további réteggel bővült: maga a tervezett tárgy vagy folyamat is lehet rezisztens, az időnek, a használatnak ellenálló. És az ellenállást magát is megtervezhetjük: még a tüntetéseknek is van koreográfiájuk. A tárgyak egy része maga is lehet ellenálló – például az egyszerű, kézenfekvő használatnak. Az ember fókuszú tervezés mára a dizájn alapvető paradigmájává vált – elég csak a felhasználói élményt tervező User Experience (UX) és User Interface (UI) gyakorlatokra utalni –, ugyanakkor a tervezés mögött mindig megtalálható a racionalitás. Kérdés, hogy szeretnénk-e egy tökéletesen racionális világban élni. A dizájn ráadásul sokszor technológia-vezérelt is, és kérdés: képesek vagyunk-e még uralni a világunkat így alakító technológiát? Lehetséges-e még az ellenállás?


modem_kiallitas4


A január végéig nyitva tartó tárlaton Albert Ádám, Borbás Marci, Gábor Imre, Gróf Ferenc, Gryllus Ábris, Lőrincz Réka, Mátrai Erik, Molnár Dóra, Molnár Judit Lilla, Bartosz Mucha, Szigeti G. Csongor és Sztojánovits Andrea munkái láthatók.


További képek a kiálllításról

modem_kiallitas5.1


modem_kiallitas3



Forrás: MODEM, MTI

Fotók: Czeglédi Zsolt

Még több fotó: MODEM Facebook-oldala

plakat003

B32_Galeria_Feluliras_r

2019.03.21

Hat nap alatt 74 helyszínen csaknem 100 kiállítás, valamint 100 kísérőrendezvény várja az érdeklődőket a Budapest Art Week programsorozaton április 9. és 14. között Budapesten. Újdonság idén a Közelítő nevű művészetpedagógiai program, amely során mintegy 500 diák ismerkedhet meg a kortárs képzőművészettel, és személyesen találkozhat az alkotókkal és galéristákkal.

szentgyorgynaplabitababszinhaz
2019.03.21

A tudományos felmérések azt támasztják alá, hogy a színházi élményben részesült gyerekek boldogabbak az abból kimaradt társaiknál – mondja Novák János rendező, a Kolibri Színház igazgatója. A bábművészet érvényességéről, kihívásokról és tabukról is beszélgettünk vele a bábszínház világnapja alkalmából.

IMG_20190320_101851

2019.03.21

Minél távolabb vagyunk időben egy történelmi eseménytől, annál nehezebb elképzelnünk a jeles napok hétköznapi emberét. A forradalmak kapcsán leginkább az összecsapásokról, háborús veszteségekről vagy győzelmekről van fogalmunk, és keveset tudunk az akkori mindennapokról. Az 1848/49-es eseményekről is elsősorban az ikonikus történések jutnak eszünkbe, az kevésbé, hogyan is zajlott az idő tájt az élet egy átlagos családban.

Perzsa kori, 2500 éves, emberi fejet mintázó cseréptöredéket találtak Jeruzsálemben a mai óváros melletti régészeti feltáráson. Az ókori egyiptomi, főként az otthonokat, az anyákat és a gyermekeket védelmező Bész istenség emberi vonásokat mutató fejének töredékét ábrázolja a cserép, amely egykor egy agyagedényt díszített. A Biblia szerint a perzsa korban épült újjá Jeruzsálem, amikor a babiloni fogság után megengedték a zsidók visszatérését Izrael földjére. Néhány évtizeddel korábban a babiloniak lerombolták a várost, és lakóit elhurcolták. A most talált cserép az akkoriban a perzsák uralta vidékeken divatos Bész-cserép, amely az egyiptomi mitológiából ered.

288 oldalas kötetben mutatja be Endre Béla festőművész életútját és életművét a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum. A család- és élettörténet, valamint a művész alkotásainak monografikus elemzése mellett másfélszáz festményének reprodukciója is helyet kapott a nagyalakú, magas nyomdai minőségben megjelent kötetben. A kötet szerzője, Nátyi Róbert művészettörténész szerint Endre Béla európai jelentőségű művész, akitől Tornyai János is rengeteg inspirációt meríthetett.

Összesen mintegy 70 pályázat érkezett a fesztivál felhívására, az előzsűrizést követően a nemzetközi szakemberekből álló grémium 25 film közül választotta ki a tíz győztes alkotást. A maximum háromperces filmek párkapcsolatokról, internetes zaklatásról, előítéletekről, az összetartozás-tudatról szólnak, de érintik a környezetvédelem témáját is. A győztes alkotásokat a Cannes-i Global Short Film Award mobiltelefonos szekciójának döntőjében vetítik május 25-én Franciaországban.

Március 23-án, szombaton egésznapos ingyenes programsorozattal várják az érdeklődőket a Bach Mindenkinek Fesztiválra a Gödöllő Királyi Kastélyban. Az esti nagykoncerten a Magyar Honvédség Tata Helyőrségi Zenekara lép fel Balázs Attila őrnagy és Medveczky Ádám dirigálásával, közreműködik Bábel Klára hárfaművész, Harcsa Veronika énekművész és Demeniv Mihály harmonikaművész.

Csaknem 4 millióan látogatták tavaly a Mária Terézia (1717-1780) egykori nyári rezidenciájaként épült, az UNESCO világörökségi listáján is szereplő bécsi kastélyt. Egy évvel korábban 3,8 millió fizető vendéget regisztráltak.

A régió egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata március 20-án az Akvárium Klubban mutatta be tavaly debütált, nagy sikerű magazinja aktuális lapszámát, amely exkluzív interjúkkal és izgalmas cikkekkel segít ráhangolódni az április 5-én kezdődő kulturális tavaszra.

20190320_YOULI_Akusztik_Horanyi_Juli_Weisz_Nandor_Gulyas_Barna

Március 24-én a ljubljanai Cankarjev Dom dísztermében példaértékű nemzetközi művészi összefogásban hangversennyel emlékeznek meg az isonzói csaták áldozatairól. A koncerten egy különleges mű, Avgust Ipavec: A zöld smaragd színei – elfelejtett szenvedés című szimfonikus költeménye hangzik el összesen mintegy 250 alkotó részvételével, a Budapesti Filharmóniai Társaság közreműködésével.

Idén 13. alkalommal rendezik meg a fiatal filmesek egyik legfontosabb eseményét, a BIG filmfesztivált, ahol évről-évre a 12 és 30 közötti korosztály nevezheti rövidfilmjeit, műfajtól függetlenül.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem is részt vesz március 22-én azon a földrészeken átívelő, 59 ország részvételével zajló Homérosz-olvasáson, amelyet a lyoni École Normale Supérieure kezdeményezett. Az SZFE volt és jelenlegi hallgatói mellett a kulturális élet meghatározó szereplői és civilek is ott lesznek a mintegy tizenkét órásra tervezett Iliász-olvasáson.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma