2016.08.09
Végh Nóra

A Pannonhalmi Főapátság augusztus 26. és 28. között ismét megrendezi hagyományos művészeti fesztiválját. Az Arcus Temporum XII – Pannonhalmi Művészeti Fesztivál gazdag programkínálata a helyszín szellemével összhangban közösséget hoz létre a születésnapos Kurtág György művészete, Joseph Haydn művei, valamint a kortárs vokális amerikai komolyzene és Ligeti György alkotásai között. A műsorról Rácz Zoltánnal, a fesztivál egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.

RZ5293

Hogyan kapcsolódik a fesztivál szellemisége és tematikája a Szent Márton-emlékévhez?

Az Arcus Temporum idén 12 éves, és a fesztiválon új színfoltként lesz jelen a Szent Márton-emlékév. A megalapítás óta mindig is törekedtünk arra, hogy megjelenést biztosítsunk olyan programoknak, amelyekkel máshol nem találkozhatnánk. Mottónk: legyőzni az időbeli és a földrajzi távokat, és kölcsönhatásba hozni az eddig ritkán párosított produkciókat. Amikor pedig ezek találkoznak, ki szokott derülni, hogy valójában nincsenek is olyan messze egymástól, és tökéletesen illik hozzájuk az emlékév jelmondata: „Közösségben vagyunk”. Az idén 1700 éve született Szent Márton, a pannonhalmi bencés monostor védőszentjének tiszteletére létrehozott országos emlékév jórészt lefoglalja az apátság energiáit, ehhez szeretnénk mi is hozzáadni egy szeletet. Dejcsics Konrád atya, a fesztivál igazgatója arra biztatott bennünket a repertoárunk összeállításánál, hogy akik eljönnek a koncertjeinkre, azok bekapcsolódhassanak Pannonhalma csodálatos atmoszférájába és a szerzetesrend mindennapi életébe.


Milyen az együttműködésük az apátsággal?

A szervezés során sokszor magából a helyszínből nyertem inspirációt. Minden alkalmat, amikor Pannonhalmán vagyok, úgy élek meg, hogy egy univerzális térben vagyok. Annyira ki tud kapcsolni, hogy szinte mindegy, most vagyok itt, a középkorban vagy mondjuk 200 év múlva. Többször is találkozunk személyesen év közben, hogy egyeztessünk a részletekről. Az a jó, amikor már ott tartunk, hogy muszáj elhagyni néhány dolgot, mert rengeteg a megvalósításra váró ötlet. A koncepciónk, hogy a nagy mesterek és a kortárs zeneszerzők darabjain keresztül hidat képezzünk korok és emberek között. A záró műsor a fesztivál egyik legkedvesebb ékköve lesz számomra: a közösség déli imaórájához kapcsolódva Ligeti György Lux Aeterna című kórusművét a Szent Efrém Énekegyüttes előadásában hallhatjuk.


A fesztivál három napja alatt különböző korszakokban kalandoznak.

Az első nap egy fantasztikus Haydn-darabbal kezdünk: A teremtés című művel, majd a második napon A Megváltó hét szava a keresztfán is elhangzik. A fesztivál egyik fő tematikája az idén 90. születésnapját ünneplő Kurtág György életműve köré csoportosul. Ha jobban belegondolunk, lassan ő válik a világ zeneszerzőinek doyenjévé, nemcsak az életkora, hanem a munkássága miatt is. Ennek kapcsán Kurtág-staféta címmel tartunk koncertet Keller Andrással, aki azon kevesek egyike, akik szinte anyanyelvi szinten beszélik ezt a zenét. Fiatal, mostanában végzett vagy tanuló zeneakadémistákkal együtt láthatjuk majd. A másik fontos előadás a témában a Jelek, játékok, üzenetek, amely alá számos darab tartozik, és a gyűjtemény egyre csak gyarapszik, hiszen Kurtág György napjainkban is aktív szerző. A harmadik tematika, amely az én ötletemen alapul, az amerikai és a vokális zene felé terelődik. Megszólal benne a Proverb című kompozíció, amely a 12. században alkotott Perotinus hatásának köszönhetően született meg Steve Reich által. Továbbá David Lang kortárs zeneszerző darabja, a the little match girl passion, magyarul A kis gyufaárus lány passiója is, amely a hasonló című Andersen-mese nyomán készült. Morton Feldman Rothko Chapel című előadása is izgalmasnak ígérkezik, valamint ide kapcsolódik a Presser–Szakcsi Lakatos-koncert is. Presser Gáborral már 26 éve dolgozom együtt. A koncert egy része improvizációs, az lesz a leginkább kortárs, mert akkor és ott fog eldőlni, hogy pontosan hogyan szólaljanak meg a hangszerek. Az improvizáció mint zenei közlés 300 évvel ezelőtt még sokkal inkább bevett szokás volt. Mozart leült, és kotta nélkül, fejből játszott, aztán ezt később leírták, de ott született meg a mű. Ma ez inkább a jazzre jellemző.


PANNONH


Ha már a kortárs zenéről beszélgetünk, mikortól is számít valaki kortársnak?

Azt gondolom, hogy valójában nem létezik más, csak kortárs zene. Ha valaki korábban előadott egy klasszikus darabot – bármit Bach-tól Brahmsig –, a fülében nem azt érezte, amit mi jelenleg. Mire is gondolok? Arra, hogyha most elolvasok egy Haydn-kottát, de már ott van a fülemben a Rolling Stones vagy Janis Joplin, akkor másképp értelmezem, és az előadások is mások. Azok a művek, amelyek évszázadokon át fennmaradtak, folyamatosan frissülnek, és új felfedeznivalót kínálnak minden korszak emberének. Ha még tovább megyünk, akkor pedig azt is megfogalmazhatjuk, hogy csak élő zeneszerzők léteznek, hiszen ezek a darabok tovább élnek.



Végh Nóra

_d0a9919__copy_borito

2018.04.21

Milyen az, amikor egy népi minta divatos szabású ruhán tűnik fel? Vajon a régi paraszti hagyományok létezhetnek a modern korban is? A Műcsarokban április 21-én nyílt Kéz | Mű | Remek. Népművészet. Nemzeti Szalon 2018 című kiállításon a lószerszámoktól a fazekakig, a divatos népi ruháktól a díszes fakapukig, a berendezési tárgyaktól a hangszerekig számos egyedi alkotás látható.

Barabas_Zsolt-6d07-4214

2018.04.21
Bocsárdi László Alice című előadásáról nagyon nehéz bármit is írni, ugyanis az előadás egyszerre volt szürreális és céltalan. A rendező olyan világba kalauzolta el a nézőt, amelyben egyszerre van jelen a koncert, a mozgókép és a színház. Ám arra a látvány- és hangzásvilágra, amely a színpadon fogadott, nem készültem fel kellőképpen. BESZÁMOLÓ

img_9908

2018.04.21
A Cirkuszhercegnő című operettet mutatják be Szabó Máté rendezésében a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon júliusban. Kálmán Imre operettjét a Szabad Tér Színház és a Miskolci Nemzeti Színház közös produkciójaként láthatja a közönség. A Cirkuszhercegnő című darab szeptembertől a miskolci teátrum repertoárjára kerül.

Először lép fel Magyarországon a Grammy-díjas, többszörös platinalemezes Pitbull: a kubai származású amerikai rapper július 28-án ad koncertet a székesfehérvári Fezen Fesztiválon. A szervezők tájékoztatása szerint a legutóbbi futball-világbajnokság himnuszát jegyző előadó nagyzenekaros koncertet ad Fehérváron. Mint írták: Pitbull az underground hiphopból átnyergelve a latinos ritmusokkal kevert poposabb műfajokba egyik pillanatról a másikra a slágerlisták csúcsán találta magát, 2009-es I Know You Want Me című slágere az év legnézettebb videója lett a YouTube-on. A 21 éves Fezen Fesztivált idén július 25. és 28. között rendezik Székesfehérváron, a MÁV-pályán.

A Paramount stúdióban készül a Rocketman című, Elton Johnról szóló életrajzi film, amelynek főszerepét a Kingsmanből ismert Taron Egerton alakítja. A film a zenész életét a Királyi Zeneakadémián eltöltött tanulóévektől a ’70-es, ’80-as években felívelő rocksztárkarrierjén át a ’90-es években elért nemzetközi szupersztárságáig követi. A Rocketman felidézi majd a zenész alkohol- és drogfüggőségét és gyógyulását is. A The Hollywood Reporter szerint Egerton maga fogja elénekelni Elton John ismert dalait a filmben, a színész már énekelt fel számokat az Abbey Road-i stúdióban.

Csurka Eszter, Nagy Barbara és Tóth Eszter köztéri munkái kerülhetnek a szentendrei Bizottság-ligetbe a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által Az Édenkert nyomában címmel kiírt pályázat eredményeként. Az FMC január elején a 2018-as Art Capital programsorozat részeként hirdetett nyilvános pályázatot street art, public art, illetőleg köztéri szobrászati projektek időszaki megvalósítására a Bizottság-ligetbe, azaz a Szentendre, Dunakanyar körút és Kossuth Lajos utca által közrefogott, az 1. számú postahivatal előtt lévő közterületre. A felhívásra huszonnégy pályázótól harmincegy pályamű érkezett be. Közülük a zsűri (Boros Lili művészettörténész; Csontó Lajos képzőművész; Farkas Ádám szobrászművész; Gulyás Gábor esztéta, a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója; valamint Szabó Noémi művészettörténész, az FMC Képzőművészeti Főosztályának vezetője) végül három projektet választott ki megvalósításra. A nyertes művek Csurka Eszter A víz érintése, Nagy Barbara Kert-hálózatok és Tóth Eszter Kerti locsoló című munkái lettek. A díjnyertes művek már az Art Capital megnyitása előtt, 2018. június első hetétől láthatók lesznek a Bizottság-ligetben.

A tizedik Nemzetközi Simándy József Énekverseny április 23-án kezdődik, a klasszikus énekes tehetségkutatón három kategóriában, 36 éves korig mutatkoznak be a magyar és a külföldi tehetségek. A versenyre több mint százan jelentkeztek, a legtöbben Magyarországról és a határon túli magyar zenei intézményekből, de érkeznek versenyzők Szegedre Európa országai mellett Mexikóból, Indiából és a Távol-Keletről is. A produkciókat az Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója vezette nemzetközi zsűri értékeli. A verseny díjkiosztó gálahangversenyét – melyen az ifjú énekestehetségeket a Szegedi Szimfonikus Zenekar kíséri Gyüdi Sándor vezényletével – április 29-én este rendezik a Szegedi Nemzeti Színházban.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) zárónapján, április 22-én Mozart A varázsfuvola című művét a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálján láthatja a közönség a Kodály Filharmónia Debrecen előadásában. A Gemza Péter rendezte előadáson Sarastro szerepében Palerdi András, Az Éj királynőjeként Varga Viktória áll színpadra. Paminát Sáfár Orsolya, Papagenót Donkó Imre, Papagenát Nagy Kíra alakítja, Tamino alakjában Biri Gergely látható. A helyszínen a parkolás ingyenes, a Deák térről az Aeropark repülőmúzeum Malév nosztalgiabuszai 18 órakor indulnak Ferihegyre, a hangverseny után vissza pedig 22 órakor. A járatokon a megvásárolt koncertjegyek érvényesek, de regisztrálni szükséges.

Izgalmas, műfaji határokon átívelő estre készül április 10-én, a költészet napjának előestéjén Földes László „Hobo”. A 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül a Müpában lesz a Látnokok, költők, csavargók című előadásának ősbemutatója, amelyen a legnagyobb költők műveit itatja át zenével, felejthetetlen élményt kínálva a közönségnek.

18_04_10_Hobo

A Szegedrocks2018 április 21-én Szegeden, Magyarország egyik legszebb terén, a Dóm téren várja a zenekedvelőket. A látványos rendezvényre a több száz fellépő énekest, gitárost, basszusgitárost és dobost korra, nemre, életkorra és zenei stílusra való megkülönböztetés nélkül választják ki. A jelentkezés még nem zárult le, egészen április 10-ig tart. A program ingyenes, így több ezer főt várnak a fesztiválra.

Groove & Voice Trio néven a V4-es országok dallamaiból hozott létre kuvaiti felkérésre világzenei produkciót Lovász Irén énekesnő. Az ősbemutatót február 6-án tartották a kuvaiti Abdulhussain Abdulredha Színházban. A műsor keretében Lovász Irén mellett színpadra lépett Horváth Kornél, Mizsei Zoltán, valamint Stanislav Palúch, Jitka Šuranská, Szczepan Pospieszalski, a szlovák, a cseh és a lengyel népzene-világzene jeles képviselői.

A Visegrádi Együttműködés aláírásának évfordulóját ünnepli a V4 Karnevál február 11-én, vasárnap. Ebből az alkalomból zsonglőrök, utcaszínházak, táncosok, zenészek, kézműves műhely, esti fényfestés és tűzijáték várják az érdeklődőket a Várkert Bazárban és környékén. A karneváli hangulat mellett Caramel, Lajkó Félix és az Óperentzia, a Balkan Fanatik, a Kerekes Band és a Kolompos Együttes koncertje szórakoztatja majd a vendégeket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma