2016.08.09
Végh Nóra

A Pannonhalmi Főapátság augusztus 26. és 28. között ismét megrendezi hagyományos művészeti fesztiválját. Az Arcus Temporum XII – Pannonhalmi Művészeti Fesztivál gazdag programkínálata a helyszín szellemével összhangban közösséget hoz létre a születésnapos Kurtág György művészete, Joseph Haydn művei, valamint a kortárs vokális amerikai komolyzene és Ligeti György alkotásai között. A műsorról Rácz Zoltánnal, a fesztivál egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.

RZ5293

Hogyan kapcsolódik a fesztivál szellemisége és tematikája a Szent Márton-emlékévhez?

Az Arcus Temporum idén 12 éves, és a fesztiválon új színfoltként lesz jelen a Szent Márton-emlékév. A megalapítás óta mindig is törekedtünk arra, hogy megjelenést biztosítsunk olyan programoknak, amelyekkel máshol nem találkozhatnánk. Mottónk: legyőzni az időbeli és a földrajzi távokat, és kölcsönhatásba hozni az eddig ritkán párosított produkciókat. Amikor pedig ezek találkoznak, ki szokott derülni, hogy valójában nincsenek is olyan messze egymástól, és tökéletesen illik hozzájuk az emlékév jelmondata: „Közösségben vagyunk”. Az idén 1700 éve született Szent Márton, a pannonhalmi bencés monostor védőszentjének tiszteletére létrehozott országos emlékév jórészt lefoglalja az apátság energiáit, ehhez szeretnénk mi is hozzáadni egy szeletet. Dejcsics Konrád atya, a fesztivál igazgatója arra biztatott bennünket a repertoárunk összeállításánál, hogy akik eljönnek a koncertjeinkre, azok bekapcsolódhassanak Pannonhalma csodálatos atmoszférájába és a szerzetesrend mindennapi életébe.


Milyen az együttműködésük az apátsággal?

A szervezés során sokszor magából a helyszínből nyertem inspirációt. Minden alkalmat, amikor Pannonhalmán vagyok, úgy élek meg, hogy egy univerzális térben vagyok. Annyira ki tud kapcsolni, hogy szinte mindegy, most vagyok itt, a középkorban vagy mondjuk 200 év múlva. Többször is találkozunk személyesen év közben, hogy egyeztessünk a részletekről. Az a jó, amikor már ott tartunk, hogy muszáj elhagyni néhány dolgot, mert rengeteg a megvalósításra váró ötlet. A koncepciónk, hogy a nagy mesterek és a kortárs zeneszerzők darabjain keresztül hidat képezzünk korok és emberek között. A záró műsor a fesztivál egyik legkedvesebb ékköve lesz számomra: a közösség déli imaórájához kapcsolódva Ligeti György Lux Aeterna című kórusművét a Szent Efrém Énekegyüttes előadásában hallhatjuk.


A fesztivál három napja alatt különböző korszakokban kalandoznak.

Az első nap egy fantasztikus Haydn-darabbal kezdünk: A teremtés című művel, majd a második napon A Megváltó hét szava a keresztfán is elhangzik. A fesztivál egyik fő tematikája az idén 90. születésnapját ünneplő Kurtág György életműve köré csoportosul. Ha jobban belegondolunk, lassan ő válik a világ zeneszerzőinek doyenjévé, nemcsak az életkora, hanem a munkássága miatt is. Ennek kapcsán Kurtág-staféta címmel tartunk koncertet Keller Andrással, aki azon kevesek egyike, akik szinte anyanyelvi szinten beszélik ezt a zenét. Fiatal, mostanában végzett vagy tanuló zeneakadémistákkal együtt láthatjuk majd. A másik fontos előadás a témában a Jelek, játékok, üzenetek, amely alá számos darab tartozik, és a gyűjtemény egyre csak gyarapszik, hiszen Kurtág György napjainkban is aktív szerző. A harmadik tematika, amely az én ötletemen alapul, az amerikai és a vokális zene felé terelődik. Megszólal benne a Proverb című kompozíció, amely a 12. században alkotott Perotinus hatásának köszönhetően született meg Steve Reich által. Továbbá David Lang kortárs zeneszerző darabja, a the little match girl passion, magyarul A kis gyufaárus lány passiója is, amely a hasonló című Andersen-mese nyomán készült. Morton Feldman Rothko Chapel című előadása is izgalmasnak ígérkezik, valamint ide kapcsolódik a Presser–Szakcsi Lakatos-koncert is. Presser Gáborral már 26 éve dolgozom együtt. A koncert egy része improvizációs, az lesz a leginkább kortárs, mert akkor és ott fog eldőlni, hogy pontosan hogyan szólaljanak meg a hangszerek. Az improvizáció mint zenei közlés 300 évvel ezelőtt még sokkal inkább bevett szokás volt. Mozart leült, és kotta nélkül, fejből játszott, aztán ezt később leírták, de ott született meg a mű. Ma ez inkább a jazzre jellemző.


PANNONH


Ha már a kortárs zenéről beszélgetünk, mikortól is számít valaki kortársnak?

Azt gondolom, hogy valójában nem létezik más, csak kortárs zene. Ha valaki korábban előadott egy klasszikus darabot – bármit Bach-tól Brahmsig –, a fülében nem azt érezte, amit mi jelenleg. Mire is gondolok? Arra, hogyha most elolvasok egy Haydn-kottát, de már ott van a fülemben a Rolling Stones vagy Janis Joplin, akkor másképp értelmezem, és az előadások is mások. Azok a művek, amelyek évszázadokon át fennmaradtak, folyamatosan frissülnek, és új felfedeznivalót kínálnak minden korszak emberének. Ha még tovább megyünk, akkor pedig azt is megfogalmazhatjuk, hogy csak élő zeneszerzők léteznek, hiszen ezek a darabok tovább élnek.



Végh Nóra

V4-banner

5_WEB_Elem_Radnoti_masolata

2018.02.23

A Radnóti Színház művészei olvasnak fel az idei Irodalom Éjszakáján 21 terézvárosi helyszínen március 21-én. A rendezvényen, amelynek témája a szerelem, 21 országból mutatnak be írókat és könyveket. Az esemény célja, hogy a szokványos irodalmi programokat kiszakítsák megszokott közegükből, az érdeklődőknek pedig különleges élményt nyújtsanak.

_D0A1439_Copy_masolata

2018.02.22

A magyarság a történelem viharai miatt önbizalomhiányos nemzetté vált, ezért is fontos, hogy végre elhiggye saját értékei létezését – mondta el dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár A kultúra gyarapít! című, az Országház Felsőházi termében megrendezett szakmai konferencián február 22-én. A tanácskozáson a kultúra közösségépítő, megtartó és gyarapító erejére hívták fel a figyelmet.

borito_kis

2018.02.22

Az idei színházi évad utolsó előadásként mutatják be február 24-én a Thália Színházban az Oscar című darabot. Az előadást a Sylvester Stallone főszereplésével készült ’91-es adaptáció tette ismerté, ám Csányi Sándor, a Thália Színház művészeti vezetője a február 22-ei sajtótájékoztatón elmondta: a mostani előadás nemcsak ezt, de a Louis de Funès főszereplésével készült filmet is túlszárnyalja majd.

Európai turnéja során Budapesten is fellép a King Crimson: a progresszív rock legendás együttese június 29-én a Müpában ad koncertet. Az Uncertain Times című turnén az alapító-gitáros Robert Fripp mellett három dobos, Pat Mastelotto, Gavin Harrison és Jeremy Stacey, a billentyűs Bill Rieflin, a gitáros-énekes Jakko Jakszyk, a basszusgitáros Tony Levin és a szaxofonos-fuvolás Mel Collins alkotja a zenekart. A koncerten megidézik a King Crimson valamennyi korszakát, a dalok között hat olyan darabbal, amelyet korábban koncertjeiken nem játszottak, megtoldva mindezt a legújabb, már három dobosra írt szerzeményeikkel. Jegyek már kaphatóak.

A Kaláka együttes a Pesti Vigadóban ad koncertet március 2-án, amikor meghívott vendégeivel együtt búcsúztatja az Arany-emlékévet ünnepi koncert keretében. Az Arany 201 című koncerten fellép többek között Szirtes Edina Mókus, a Fool Moon, Fekete János Jammal, a Hungarian FolkEmbassy, Csík János, Dresch Mihály, Szabó T. Anna, Lackfi János, Hegedűs D. Géza, Jankovics Marcell és a Magyar Nemzeti Táncegyüttes. A Kaláka együttes megalakulása óta zenésít meg Arany János-verseket.

A zenekar mesterei sorozatban hangzik el Magyarországon először Bella Máté Tabula Smaragdina című műve, valamint Louis Andriessen De Tijd (Az idő) című darabja március 6-án a budapesti Zeneakadémián Arie van Beek vezényletével. Bella Máté Erkel Ferenc-díjas zeneszerző a rotterdami de Doelen koncertközpont megrendelésére írta kompozícióját, amelyben egy ókori ezoterikus iratot zenésített meg Hamvas Béla filológiai értelmezésének felhasználásával.

Rosamund Pike játssza a kétszeres Nobel-díjas tudóst a Marie Curie életéről szóló, Radioactive című filmben, amelyet Budapesten forgatnak. A produkció rendezője az iráni Marjane Satrapi (Persepolis), a forgatókönyvet Jack Torne írta Lauren Redniss Radioactive: Marie & Pierre Curie: A Tale of Love and Fallout című életrajzi könyve nyomán.

Huszonnégy koncert, népzene, klasszikus és kortárs zene is várja a közönséget február 24-én a kórusok téli éjszakáján a budapesti Andrássy úton álló MagNet Közösségi Házban. A 12 meghívott kamarakórus között két gyermekkar is szerepel. A kórusok a capella, azaz kíséret nélküli zenével készülnek, öt különböző stílusban. A nemzetközi és magyar klasszikusok mellett népdalok, régi, modernebb és populáris darabok is felcsendülnek.

Groove & Voice Trio néven a V4-es országok dallamaiból hozott létre kuvaiti felkérésre világzenei produkciót Lovász Irén énekesnő. Az ősbemutatót február 6-án tartották a kuvaiti Abdulhussain Abdulredha Színházban. A műsor keretében Lovász Irén mellett színpadra lépett Horváth Kornél, Mizsei Zoltán, valamint Stanislav Palúch, Jitka Šuranská, Szczepan Pospieszalski, a szlovák, a cseh és a lengyel népzene-világzene jeles képviselői.

concert_after_V4_Diplomats_and_musicians

A Visegrádi Együttműködés aláírásának évfordulóját ünnepli a V4 Karnevál február 11-én, vasárnap. Ebből az alkalomból zsonglőrök, utcaszínházak, táncosok, zenészek, kézműves műhely, esti fényfestés és tűzijáték várják az érdeklődőket a Várkert Bazárban és környékén. A karneváli hangulat mellett Caramel, Lajkó Félix és az Óperentzia, a Balkan Fanatik, a Kerekes Band és a Kolompos Együttes koncertje szórakoztatja majd a vendégeket.

Három kategóriában – legjobb nagy klub, legjobb koncerthelyszín, legjobb melegbarát hely – jelölték idén a főváros egyik legnépszerűbb szórakozóhelyét, az Akvárium Klubot a Budapest Nightlife Awardson. A lassan egyéves VOLT Lokál is bekerült a versenybe: a „legjobb kis klub” címért küzd majd meg. A szavazás február 22-ig tart; voksolj Te is az Akváriumra ITT!

Ismét ősbemutatót tart a Rózsavölgyi Szalon: 2018. február 20-án mutatják be Tóth Krisztina Babérkoszorú-díjas költő, író Pokémon go című darabját, amelyet a Szalon felkérésére írt. Az előadás rendezője Csizmadia Tibor. Szereplők: Debreczeny Csaba, Bozó Andrea, Hunyadi Máté e.h., Tímár Éva, Ladányi Júlia e.h. és Sztarenki Pál.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma