2017. június 28.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2016.08.09
Végh Nóra

A Pannonhalmi Főapátság augusztus 26. és 28. között ismét megrendezi hagyományos művészeti fesztiválját. Az Arcus Temporum XII – Pannonhalmi Művészeti Fesztivál gazdag programkínálata a helyszín szellemével összhangban közösséget hoz létre a születésnapos Kurtág György művészete, Joseph Haydn művei, valamint a kortárs vokális amerikai komolyzene és Ligeti György alkotásai között. A műsorról Rácz Zoltánnal, a fesztivál egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.

RZ5293

Hogyan kapcsolódik a fesztivál szellemisége és tematikája a Szent Márton-emlékévhez?

Az Arcus Temporum idén 12 éves, és a fesztiválon új színfoltként lesz jelen a Szent Márton-emlékév. A megalapítás óta mindig is törekedtünk arra, hogy megjelenést biztosítsunk olyan programoknak, amelyekkel máshol nem találkozhatnánk. Mottónk: legyőzni az időbeli és a földrajzi távokat, és kölcsönhatásba hozni az eddig ritkán párosított produkciókat. Amikor pedig ezek találkoznak, ki szokott derülni, hogy valójában nincsenek is olyan messze egymástól, és tökéletesen illik hozzájuk az emlékév jelmondata: „Közösségben vagyunk”. Az idén 1700 éve született Szent Márton, a pannonhalmi bencés monostor védőszentjének tiszteletére létrehozott országos emlékév jórészt lefoglalja az apátság energiáit, ehhez szeretnénk mi is hozzáadni egy szeletet. Dejcsics Konrád atya, a fesztivál igazgatója arra biztatott bennünket a repertoárunk összeállításánál, hogy akik eljönnek a koncertjeinkre, azok bekapcsolódhassanak Pannonhalma csodálatos atmoszférájába és a szerzetesrend mindennapi életébe.


Milyen az együttműködésük az apátsággal?

A szervezés során sokszor magából a helyszínből nyertem inspirációt. Minden alkalmat, amikor Pannonhalmán vagyok, úgy élek meg, hogy egy univerzális térben vagyok. Annyira ki tud kapcsolni, hogy szinte mindegy, most vagyok itt, a középkorban vagy mondjuk 200 év múlva. Többször is találkozunk személyesen év közben, hogy egyeztessünk a részletekről. Az a jó, amikor már ott tartunk, hogy muszáj elhagyni néhány dolgot, mert rengeteg a megvalósításra váró ötlet. A koncepciónk, hogy a nagy mesterek és a kortárs zeneszerzők darabjain keresztül hidat képezzünk korok és emberek között. A záró műsor a fesztivál egyik legkedvesebb ékköve lesz számomra: a közösség déli imaórájához kapcsolódva Ligeti György Lux Aeterna című kórusművét a Szent Efrém Énekegyüttes előadásában hallhatjuk.


A fesztivál három napja alatt különböző korszakokban kalandoznak.

Az első nap egy fantasztikus Haydn-darabbal kezdünk: A teremtés című művel, majd a második napon A Megváltó hét szava a keresztfán is elhangzik. A fesztivál egyik fő tematikája az idén 90. születésnapját ünneplő Kurtág György életműve köré csoportosul. Ha jobban belegondolunk, lassan ő válik a világ zeneszerzőinek doyenjévé, nemcsak az életkora, hanem a munkássága miatt is. Ennek kapcsán Kurtág-staféta címmel tartunk koncertet Keller Andrással, aki azon kevesek egyike, akik szinte anyanyelvi szinten beszélik ezt a zenét. Fiatal, mostanában végzett vagy tanuló zeneakadémistákkal együtt láthatjuk majd. A másik fontos előadás a témában a Jelek, játékok, üzenetek, amely alá számos darab tartozik, és a gyűjtemény egyre csak gyarapszik, hiszen Kurtág György napjainkban is aktív szerző. A harmadik tematika, amely az én ötletemen alapul, az amerikai és a vokális zene felé terelődik. Megszólal benne a Proverb című kompozíció, amely a 12. században alkotott Perotinus hatásának köszönhetően született meg Steve Reich által. Továbbá David Lang kortárs zeneszerző darabja, a the little match girl passion, magyarul A kis gyufaárus lány passiója is, amely a hasonló című Andersen-mese nyomán készült. Morton Feldman Rothko Chapel című előadása is izgalmasnak ígérkezik, valamint ide kapcsolódik a Presser–Szakcsi Lakatos-koncert is. Presser Gáborral már 26 éve dolgozom együtt. A koncert egy része improvizációs, az lesz a leginkább kortárs, mert akkor és ott fog eldőlni, hogy pontosan hogyan szólaljanak meg a hangszerek. Az improvizáció mint zenei közlés 300 évvel ezelőtt még sokkal inkább bevett szokás volt. Mozart leült, és kotta nélkül, fejből játszott, aztán ezt később leírták, de ott született meg a mű. Ma ez inkább a jazzre jellemző.


PANNONH


Ha már a kortárs zenéről beszélgetünk, mikortól is számít valaki kortársnak?

Azt gondolom, hogy valójában nem létezik más, csak kortárs zene. Ha valaki korábban előadott egy klasszikus darabot – bármit Bach-tól Brahmsig –, a fülében nem azt érezte, amit mi jelenleg. Mire is gondolok? Arra, hogyha most elolvasok egy Haydn-kottát, de már ott van a fülemben a Rolling Stones vagy Janis Joplin, akkor másképp értelmezem, és az előadások is mások. Azok a művek, amelyek évszázadokon át fennmaradtak, folyamatosan frissülnek, és új felfedeznivalót kínálnak minden korszak emberének. Ha még tovább megyünk, akkor pedig azt is megfogalmazhatjuk, hogy csak élő zeneszerzők léteznek, hiszen ezek a darabok tovább élnek.



Végh Nóra

Kamilkajo
2017.06.27

A Kamilka és a Pesti Sikk, a Massza és Hangácsi Márton különböző zenei stílust képviselnek, egyvalami mégis közös bennük – a zene szeretete mellett –: az, hogy sikeresen pályáztak a Cseh Tamás Programban. A kezdeményezés egyik célja az induló zenekarok támogatása, a kezdő lökés megadása. A zenészeket a programról és jövőbeli terveikről kérdeztük.

3hx_masolata

2017.06.27

Van egy videó, mely átkot szabadít arra, aki megnézi. Mindössze hét napot kap a halálra ítélt néző, és amint ez lejár, jön a „szörny”, aki rögtön magával viszi a túlvilágra. E rövid leírás épp elég ahhoz, hogy mindenki tudja, a halálból vissza-visszalátogató gyilkos egy kétségbeesett kislány, Samara szelleme, a szóban forgó film pedig nem más, mint A kör. De melyik a jobb? A remake vagy az eredeti?

picasso_minotaurusz_es_a_halott_kanca_egy_barlang_elott_1936_flickr

2017.06.27

Művészeti szempontból a 2017-es év igen erősre sikerült: idén ünnepeljük a holland művészeti mozgalom, a De Stijl megalapításának, valamint a híres francia szobrász, Auguste Rodin halálának 100. évfordulóját. Ennek apropóján összegyűjtöttük a tíz legjobb időszaki kiállítást Európa jelentősebb művészeti városaiból, ahová külföldi utazás esetén érdemes ellátogatni. Figyelem, a végére hagytuk a legjobbat!

Felnagyított fotók, eredeti vázlatok, korabeli és újabb fényképek segítségével ad átfogó képet Róth Miksa sokszínű és sokrétű munkásságáról az a kiállítás, amely Megszínesített napfény címmel június 27-étől látható Sepsiszentgyörgyön a Köntés Pincegalériában. A tárlaton olyan alkotások is szerepelnek, amelyeket a művész a kor kiemelkedő festőivel, mások mellett Székely Bertalannal, Vaszary Jánossal vagy a gödöllői műhely alkotóival közösen készített.

A koncertek mellett irodalmi est és színházi performance is várja az érdeklődőket az ingyenes Érdi Jazz Fesztiválon szeptember 5. és 10. között. A fesztivál első napján Juhász Gábor gitárművész és Lackfi János író, költő lép színpadra, a Jazz és Irodalom című műsorban irodalmi alkotások hangoznak el zenei kísérettel a Szepes Gyula Művelődési Központban.

Olyan programokkal készül fennállásának kétszázadik évfordulójára a madridi Prado múzeum, amelyek közelebb hozzák az intézményt a közönséghez – erről Miguel Falomir igazgató beszélt június 23-ai madridi sajtótájékoztatóján, ahol ismertette a világhírű múzeum ünnepi programtervét. Az évfordulós eseménysorozat 2018. november 19-től 2019. december 31-ig tart majd.

Tizenhét frissen végzett restaurátor hallgató huszonhat munkáját – többek között egy újjávarázsolt kínai papíresernyőt, Körösfői-Kriesch Aladár egy festményét és a Budavári Palota freskótöredékét – vonultatja fel június 24-től a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) Megmentett műkincsek 2017 című kiállítása.

Idén ötödik alkalommal, július 8. és 14. között rendezik az Óbudai Blues Fesztivált – hangzott el az M1 aktuális csatorna június 25-ei műsorában. Az eseménysorozat 8-án, a Kobuci kertben Little G. Weevil zenész, producer 40. születésnapi koncertjével kezdődik.

Prince hajdani zenekara, a The New Power Generation (The NPG) lép fel a fesztivál zárónapján, július 15-én a Veszprém Arénában a „Celebrating Prince” turné keretében. Ezzel a bejelentéssel teljessé vált a prémium zenei fesztivál idei fellépőinek névsora a nagyszínpadon.

NPG_final_logo_with_Purple_background

Másfél év Föld körüli keringés után visszatér Budapestre a világ legnagyobb utazó „űr-gyűjteménye”, a NASA és az űrrepülés történetét feldolgozó Gateway to Space kiállítás. Az emberiség legnagyobb kalandját végig kísérő expó július 1-jétől szeptember 11-éig látogatható a Millenárison, ezúttal azonban nagyobb interaktív teret és több játékot kínálva a látogatóknak.

Egyebek mellett Ábrahám Pál-, Eisemann Mihály-, Fényes Szabolcs-, Seress Rezső-dallamok és Békeffy István-, G.Dénes György-, Kellér Dezső-, illetve Nóti Károly-szövegek kerülnek terítékre az Astoria CoolTúra sorozat következő rendezvényén. Mindez június 15-én a Danubius Hotel Astoria éttermében, amely ezúttal egy múltszázad eleji kaszinó miliőjét idézi, ahol a történet két szereplője a kor nagy filmslágerein keresztül bonyolítja reménytelen, kusza, ábrándos szívügyeit.

Megjelent a 25. Telekom VOLT Fesztivál CD-je exkluzív dalokkal és számos, örök érvényű slágerrel, amelyek az elmúlt éveket idézik fel. Kizárólag ezen az albumon hallható a VOLT Allstars + Zävodi Jelszó: LOVE című dala, amelyet Demjén Ferenc tiszteletére hazai sztárok adnak elő, és a fesztivál himnusza, amelyet a Punnany Massif jegyez.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma