2019_Filharmonia_Orgonakejszakaja_728x90_002

2019.06.26

Kőszegi Edit, az Emlék–Álom–Kutya–Világ című kiállítás kurátora dokumentumfilmesből lett a roma képzőművészet egyik fő gyűjtője és gondozója. A szentendrei MANK Galéria tárlatában gyűjteményének kialakulásáról és jelentőségéről is beszélgettünk. Interjú.

EmlekAlomKutyaVilag__6


Mikor fedezte fel azt a páratlan képi világot, amit gyűjteményéből kiállított műveken láthatunk?

Dokumentumfilm-rendezőként 1992-ben kaptam felkérést, hogy készítsünk egy romákról szóló dokumentumfilmet. Miközben szisztematikusan jártunk helyszínről-helyszínre, és megismertem testközelből a roma közösségeket, rádöbbentem, hogy én teljesen mást tudok róluk, mint ami a valóság. Ekkor éreztem, mekkora lehetőséget jelent, hogy kamera van a kezemben. Ha ezeket az embereket meghallgatom és felveszem, akkor tovább tudom adni tapasztalataimat másoknak is, hogy egy teljesebb és igazabb képet kapjanak a romák világáról. Mert ez tényleg egy másik világ. Innentől kezdve több dokumentumfilmet is készítettem róluk.


EmlekAlomKutyaVilag__4


Rögtön kiderült, mennyire hiányos eddigi bemutatásuk: nincsenek róluk ismeretterjesztő filmek, sem a művészetükről, sem az irodalmukról. Talán csak a zenéjükről rendelkezünk valamiféle tudással. Számomra ez a téma kimeríthetetlen forrás lett. Így ismerkedtem meg ezekkel a képzőművészekkel, és megmondom őszintén, teljesen beleszerettem képeikbe.


Koszeghy_Edit
Köszegi Edit


Ekkor született meg a roma galéria ötlete?

Fokozatosan alakult ki. Én szinte azonnal fontosnak tartottam, hogy kiállításokat is szervezzünk nekik. A Néprajzi Múzeum Szluhai Péter vezetésével el is kezdte gyűjteni a roma képzőművészeti alkotásokat, de ezek nagy része – mivel ez az intézmény gyűjteményét képezte – raktárba került. Nagyon kevés lehetőség volt akkoriban a bemutatásukra.


Én pedig azon gondolkodtam, hogy miként tudnánk kiállítani és értékesíteni is ezeket az alkotásokat. Így kerültek lassan hozzám a festmények, és egyszer csak tele lett velük a lakásom. Az emberek pedig közben megtudták, hogy nálam beszerezhetőek ezek a művek.


EmlekAlomKutyaVilag__megnyito
Az Emlék–Álom–Kutya–Világ című kiállítás megnyitója


Egyfajta lakásgaléria kezdett el így működni?

Igen, de ez az intézményesülés akkor még egyáltalán nem volt egyértelmű. A Magyar Nemzeti Galériában 2007-ben volt egy nagy roma kiállítás, ahol a mi festményeinket is bemutatták. Majd egyre több tárlat szervezésében vettünk részt. Végül 2011-ben döntöttük el, hogy megnyitom a lakásomat, mint lakásgalériát. Ekkor fordulópont következett: abban az évben az Art Marketnek kiemelt roma tematikája volt. Innentől nagyon komolyan vették, hogy van egy cigány galéria, és mi is elkezdtük nagyon komolyan venni magunkat.


Azóta rengeteg kiállítást csináltunk külföldön is: Párizsban, Passauban, Londonban jártunk, tavaly pedig New Yorkban állítottuk ki roma festőnők műveit. Tulajdonképpen azok a képek láthatóak most itt a szentendrei MANK Galériában.


EmlekAlomKutyaVilag__1


Mit jelent a festőnők számára az ismertség, a külföldi lehetőségek?

Nagyon fontos számukra minden kiállítás, és a lehetőség, hogy tudjuk értékesíteni a műveiket. Van ezzel kapcsolatban egy nagyon kedves történetem. Egyszer Rómában szerveztünk kiállítást, én két héttel a megnyitó után visszamentem a galériába. Szombat délelőtt, váratlanul toppantam be, és azt tapasztaltam, hogy színültig tele volt a kiállítóhely. Rengeteg fotót készítettem, hogy megmutassam a művészeknek, mennyien szeretik a festményeiket.


EmlekAlomKutyaVilag__2


Milyen női nézőpontok jelennek meg a mostani kiállításon bemutatott festményeken?

Egyrészt egyértelműen tükröződik ezeken a képeken, hogy nők festették őket, akik a saját szemszögükön keresztül mutatják be a világot. Másrészt mindegyik teljesen másmilyen. Olyan ez, mint egy tarka virágcsokor. Egyetlen dolgot tartok közösnek bennük: azt, hogy nagyon őszinték. Nem tetszelegnek, nem próbálnak meg érdekesek lenni, azt festik meg, amit elképzeltek és fontosnak tartanak. Ezeket a képzőművésznőket éppen ezért nagyon-nagyon lehet szeretni. Mindegyikük hihetetlen őszinte és izgalmas személyiség.


EmlekAlomKutyaVilag__3


A kiállítás megnyitása egyben a Cziffra Központ eseménysorozatának beharangozója is volt. Hogyan látja Ön a képzőművészet helyét ebben a programban? Ott is lesznek majd hasonló kiállítások?

Nagyon remélem, hogy minél szebb és nagyobb helyet kap majd benne a képzőművészet is, mert rengeteg bemutatnivaló festmény van még az én magángyűjteményemen kívül is, amit a közönségnek látnia kell!


Sipos Tünde


Fotók: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

További képek a kiállításról galériánkban láthatóak.

 

eden

2019.07.17

Bár a naptári időszámítás szerint már átléptük az év „mértani" közepét, aggodalomra semmi ok, ugyanis a maradék 6 hónapban is lesz még okunk moziba járnunk. Rengeteg izgalmas filmalkotást ígértek 2019-re mind hazai, mind nemzetközi fronton, mi pedig most arra vállalkoztuk, hogy összegyűjtjük a magyar mezőny legvártabb alkotásait.

joan--miro
2019.07.16

Az 1929-es év egyszerre volt válság és megújulás a szürrealisták számára: Max Ernst létrehozta első kollázsregényét, Salvador Dalí pedig csatlakozott a szürrealistákhoz. De szintén ekkor alakultak azok a csoportok, amelyek a Breton köréből kitaszítottakat gyűjtötte egybe. A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása erről a személyes és művészi ellentétekben gazdag évről mesél.

Ujvari_Milan_7

2019.07.16

„Elképesztő privilégium, hogy az ember folyamatosan fejleszteni tudja a tudását" – mondja Újvári Milán, egyike annak a tíz fiatalnak, akik idén Fülöp Viktor-ösztöndíjat kaptak. A 34 éves táncművész két évet töltött a Cirque de Soleil társulatában, körbeturnézta velük a világot, majd a szabadúszó létet választotta. Főként a Duda Éva Társulat munkáiban láthattuk, néhány éve pedig táncpegagógusként is dolgozik. Eközben pedig állandóan képezi magát.

2016 óta csaknem 360 ezer internet-felhasználó csatlakozott a kínai Nagy Fal helyreállítása érdekében életre hívott online kezdeményezéshez, együttesen több mint 45 millió jüannal (1,9 milliárd forint) támogatva a felújítást. A kampány célja, hogy tudatosítsa az emberekben a világörökség helyszínére fenyegetést jelentő tényezőket. Az eddig összegyűlt pénzből a Nagy Fal pekingi, valamint Hopej és Sanhszi tartománybeli szakaszait renoválják.

Három magyar filmet is műsorra tűzött a hatodik alkalommal megszervezett Ceau, Cinema! „zsebfesztivál”. A július 18. és 21. között Temesváron és Gottlob községben zajló szemle nyitófilmje az osztrák-német koprodukcióban készült Mademoiselle Paradis. A magyar filmek közül Szilágyi Zsófia Egy nap és Reisz Gábor Rossz versek című filmje is versenyben van, de levetítik Nemes Jeles László Napszállta című filmjét is. A vetítések több temesvári helyszínen lesznek, vasárnap pedig ingyen lehet filmet nézni Gottlob községben, amely a romániai vidéki települések közül az első, ahol felújított mozi van.

Az amforák feltehetően egy hajótöréskor kerültek a tengerbe, a hajóroncsot azonban még nem találták meg. A kutatók szerint a korinthoszi A-típusú amforák a Kr. e. 7. és 5. század közötti időszakból származhatnak. A korsókat orsó alakú test, magas nyak és a vállat a perem alatti nyaki részhez kapcsoló fülek jellemzik, és valószínűleg bort vagy olajat tároltak bennük. A lelet megtalálásának helyén tovább folytatják a kutatásokat, ha sikerül megtalálni a hajóroncsot, amely az amforákat szállította, az lehet az eddig fellelt legősibb hajó, amely az albán partoknál süllyedt el.

A körülbelül 4600 éves tört falú vagy kettős lejtésű dahsúri piramis egyike annak a két piramisnak, amelyet az óegyiptomi negyedik dinasztiát megalapító Sznofru fáraónak emeltek Dahsúrban, a Gízánál kezdődő memphiszi nekropolisz déli végénél. A másik az északra fekvő vörös piramis, az ősi Egyiptom első, teljes egészében megépült piramisa. A piramis megnyitása azt jelenti, hogy a látogatók bemehetnek a belsejében lévő két kamrába, ha vállalják a fáradságos utat a 79 méter hosszú szűk alagútban. Be lehet menni a mellette fekvő kisebb mellékpiramisba is, amely a feltételezések szerint Sznofru főfeleségének, I. Hotepheresznek épült.

A fogyatkozás, amely országszerte látható lesz, 66 százalékos, vagyis a holdátmérő mintegy kétharmada merül a Föld árnyékába, ami szabad szemmel is látványos jelenség. Holdkelte után pár perccel a félárnyék (penumbra) kezd ráhúzódni a Holdra. Ezt szabad szemmel még nem érzékelhetjük. A már látható változásra magyar idő szerint kevéssel 21 óra előtt számíthatunk. A részleges fázis 22:01-kor kezdődik, ekkor lép be a Hold széle a teljes árnyékba, majd fokozatosan egyre nagyobb terület változik vöröses-barna színűvé. A részlegesség a legnagyobb kiterjedését, 66 százalékot 23:31-kor éri el, ezután apránként, ahogy jött, le is vonul a teljes árnyék. A részleges fázis vége 00:59-kor lesz, így csaknem 3 órán át tartó jelenség várható.

Több mint hat héten keresztül könnyű- és komolyzenei koncertekkel, valamint családi programokkal várja a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központ (CSAKK) a város lakosságát és a vendégeket Békéscsaba főterére, illetve a közeli központ Élővíz-csatornára nyíló stégjére.

Pribojszki_Matyas_Jumping_Matt_and_his_Combo

Július 20-án, szombaton rendezik meg a második Libegők éjszakáját; az országos rendezvényhez az idén hat helyszín csatlakozott.

Szimfonikus koncertszínházi előadáson láthatja a közönség a Légy jó mindhalálig című musicalt július 23-án és 24-én a debreceni nagyerdei színpadon. A darab élő szimfonikus zenekari kísérettel a debreceni Csokonai Színház és a Nagyerdei Szabadtéri Játékok közös produkciójában, Móricz Zsigmond születésének 140. évfordulója alkalmából kerül színre.

Július 27-én rendezik meg a 194. balatonfüredi Anna-bált, ezt megelőzően az Anna-fesztiválnak ad otthont a város, ahol prímásverseny és operagála is várja az érdeklődőket.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma