NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.05.27

Miért jelentős lépés, hogy Waliczky Tamás, a hongkongi egyetemen oktató újmédiaművész képviseli Magyarországot az 58. Velencei Biennálén? Hogy érzené magát egy konzervatív ízlésű kiállításlátogató a kortárs képzőművészet egyik legjelentősebb fesztiválján? Miért nyerhette meg az Arany Oroszlán-díjat idén Litvánia egy látványos operaelőadással? Erről is kérdeztük Ferenczy Bálint Londonban élő művészet- és fotótörténészt, az Initio Fine Arts Gallery alapítóját, akivel Velencében találkoztunk.

vb19_magyar_pavilon_05w
Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása a Magyar Pavilonban
Fotó forrása: ludwigmuseum.hu

„Ez az alkotó egy zseni, ezek a kamerák maguk a jelent, az itt-és-most pillanatát ragadják meg” – lelkendezett a Magyar Pavilon megnyitója után egy francia hölgy Waliczky Tamás műveiről. Mi a jelentősége annak, hogy éppen ő képviseli most Magyarországot?

Waliczky Tamás Magyarország elveszett művésze volt. 20-30 éve kezdett el digitális művészettel foglalkozni, abban az időben a számítógépes grafikák korszakalkotónak számítottak. Nem tudom, hogy manapság a magyar közönség mennyire nyitott az ilyesmire, de akkoriban ez teljesen avantgárd és új elképzelés volt. Nem véltelen, hogy úgy alakult a pályája, hogy most Ázsiában él, a hongkongi egyetemen tanít. Emiatt Magyarország egy kicsit el is felejtette, hiszen nem láttuk a munkáit. Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléra sikerült őt és a művészetét visszahozni, és újra bemutatni a magyaroknak. Nagyon fontos, hogy őt mutatjuk be ezen a nemzetközi kiállításon, hiszen ezzel újrakezdődhet a párbeszéd a magyar művészekkel és közönséggel.


Waliczky_Velence
A magyar pavilon az 58. Velencei Képzőművészeti Biennálén
Fotó: MTI/Mónus Márton


A többi nemzeti pavilonban látott kiállításhoz viszonyítva milyenek a magyar alkotó művei? Szinte mindenütt nagyon formabontó tárlatot lehetett látni, Waliczky Tamás elképzelt, digitálisan létrehozott kamerái a filozófiai mondanivalójukkal is megmozgatták a látogatók fantáziáját.

Waliczky Tamás művei az újművészetet képviselik. Ez azt jelenti, hogy nem festészettel, szobrászattal, vagyis a klasszikus művészeti irányokkal foglalkozik. A 21. század eszközeivel, számítógép segítségével dolgozik. Idén is sok ország mutatott be videóinstallációt készítő alkotót a nemzetközi közönségnek. Egy konzervatív ízlésű látogató nem feltétlenül érezné jól magát a velencei kiállításokon, nagyon kevés klasszikus művészeti tárggyal találkozna. Ha ilyen szemmel nézzük Waliczky tárlatát, ahol fényképeket, számítógép segítségével megrajzolt 3D-s terveket láthatunk kamerákról, akkor azt mondhatjuk, hogy teljesen beleillik a 21. századi kortárs művészeti irányzatba.


pubblico-17c
Forrás: labiennale.org


A Velencében rendezett biennále mutatja meg, hogy éppen most mi a trend a kortárs képzőművészetben?

Igen, és mellette a Kasselben, Németországban rendezett Documenta a legelőremutatóbb, legmodernebb és a legnyitottabb művészeti rendezvény. Ez egy kortárs fesztivál, ahol sok embernél kiütheti a biztosítékot az, hogy milyen műtárgyakkal találkozik.


Otobong_Nkanga
Otobong Nkanga kiállítása
Forrás: labiennale.org


Az egyik különdíjas a nigériai Otobong Nkanga, aki a földdel, a politikával és különböző helyi problémákkal foglalkozik. A másik a mexikói Teresa Margolles, aki azt igyekezett bemutatni, Mexikóban milyen elnyomott helyzetben élnek a nők. A biennálén sok szubkultúra is megjelenik. De ennek ez a lényege, hogy minél több nézőpontot megismerjünk, és a közönség számára kinyíljon a világ.


Teresa_Margolles
Teresa Margolles munkája
Forrás: labiennale.org


Ha már szóba kerültek a díjazottak, mi a véleménye az idei Arany Oroszlán-díjas nyertes alkotásról, a litván pavilonban látottakról?

A megnyitó idején nem volt jó idő Velencében, és nagyon kontrasztos érzés volt, amikor kintről, az esős környezetből bementünk az indusztriális jellegű épület belsejébe, ahol hirtelen megjelent előttünk egy színdarab. A nagy térben felülről néztünk le egy strandra, a látványt pedig videófilmnek éreztük, furcsán élethűnek.


litvan_pavilon
A litván pavilon nyerte az Arany Oroszlánt
Forrás: labiennale.org


Nem véletlenül, mert valóban berendeztek az épületben egy tengerparti strandot, ahol emberek fekszenek a homokban, és úgy van bevilágítva, hogy erős napfény alatt érezzük magunkat. Kortárs operát láthattunk, ahol a strandon fekvők kezdenek el énekelni a környezetváltozásról, a globális felmelegedésről. Ez az opera, a valós jelenet a látogatókat nagyon könnyen bevonzza érzelmileg. Valószínűleg ez az élmény volt az, ami a zsűri elismerését is kiváltotta.


Manapság az ilyen performanszok számítanak igazán előremutatónak a kortárs képzőművészetben?

Változó, mikor kinek mi tetszik jobban. A performansz és a videóművészet mindig fontos helyet foglal el a biennálékon. Egészen más, mint amikor például Budapesten a Ludwig Múzeumba vagy a Nemzeti Galériába megyünk egy kiállításra. Ott a befogadóhoz is igyekeznek igazítani a kiállított műtárgyakat. A biennálén látott performanszok és videóinstallációk nagyfokú koncentrációt és gondolati befektetést igényelnek a nézőtől. Az előadás gyakran húsz perc is lehet, ráadásul sokszor nincs is katarzis a végén. Ám ha szerencsénk van – mint például a litván operaelőadásban – akkor nagy élményben lehet részünk.


lengyel_pavilon
Roman Stańczak Repülés című műalkotása a lengyel pavilonban
Forrás: labiennale.org


Melyek voltak a kedvenc pavilonjai idén, és miért?

Nagyon nehéz kérdés. Minden ország különböző pavilonokban, épületekben jelenti meg a saját kiállításait, művészeit. Illetve a biennále főkurátora több nemzetközi művész alkotásából rendez kiállításokat Velencében két helyszínen: a Giardiniben illetve az Arsenal terültén. A mostani kurátor, Ralph Rugoff, a londoni Hayward Gallery kurátora azt mondta, hogy a kortárs művészet sokszor nehezen emészthető, nagyfokú nyitottságot és energiabefektetést igényel a közönségtől, számára pedig fontos, hogy a művészet lekösse az emberek figyelmét, szórakoztassa őket. Az általa létrehozott vegyes pavilonok olyan műveket mutattak be, ahol különböző mozgó tárgyakat láthattunk.


Brazil_pavilon
A brazilok kiállítása
Forrás: labiennale.org


Több alkotás foglalkozott a 21 század modernizációjával, a globális felmelegedéssel, a nemi kérdésekkel, a bevándorlással, csupa olyan témával, amivel naponta találkoznak az emberek. Számomra a legérdekesebb a francia pavilon volt, ahol egy videóalkotást láthattunk. Nagyon hosszú, csaknem kétórás várakozás után lehetett bejutni, de nem a főbejáraton, hanem a pavilon alapozásának megnyitásával létrehozott hátsó kapun keresztül. Ez jelképes is lehet: nem mindig jó, ha elölről, a szép oldalról próbáljuk megközelíteni a dolgokat. Néha el kell kezdeni a dolgok mögé nézni.


french_pavilion
Videóinstalláció a francia pavilonban
Forrás: labiennale.org


Laure Prouvost, egy fiatal művész alkotása egy avantgárd film volt az utazásról és a művészetről. Azokat a pillanatokat rögzítette, amikor megtudta, hogy ő képviseli a biennálén Franciaországot. Elutazott a családjához egy kis faluba, a barátaihoz Párizsba, majd egy számára fontos kertben láthatjuk őt, ahol gondolkozni szokott és ihletet meríteni. A filmen láthatjuk, hogyan utazik el Velencébe, ahol várja őt a megmérettetés és a siker. Ez nem egy klasszikus műtárgy, hanem egy nagyon szép lírai videó, amely révén végig tudtuk követni, mi játszódik le egy művész fejében, amikor létrehoz valamit, és mit érez, mikor részt vehet a Velencei Biennálén.


Martin_Puryear
Martin Puryear: Szabadság
Forrás: labiennale.org


Már a film is a képzőművészet része?

A képzőművészet már az 1920-as évek óta kísérletezik a filmmel, például Salvador Dali is. Elvont, de izgalmas művek ezek. A 20. század művészetére jellemző az interdiszciplinaritás. Sok képzőművész próbálja elhagyni a saját médiumát, és más művészekkel dolgozik együtt. Az alkotásaiba másfajta eszközöket is próbál bevinni, például a digitális képalkotást, a fotót, a videót.


Pál Amanda

IMG_8967

2019.09.17

Baksa-Soós János a magyar zene- és művészettörténet ikonikus alakja, a KEX együttes frontembereként vált ismertté. 1971-ben Németországba disszidált, ettől kezdve Január Herceg néven alkotott a legkülönfélébb médiumokban. A Paksi Képtár kiállítása a művész alternatív világát idézi meg. Majsai Rékával, a tárlat kurátorával beszélgettünk.

Gyorgyi_Anna_VenerOrsolya

2019.09.16

Dan LeFranc Nagy vacsora című műve 2011-ben Chicago legjobb darabja volt, most pedig a Jurányi Házban mutatják be szeptember 28-án Császi Ádám fordításában és rendezésében. Az egyik főszerepet Györgyi Anna játssza. Őt kérdezte Bordás Katinka.

TereyMTICzimbalGyula

2019.09.16

Az idén júniusban elhunyt Térey János író, költő, drámaíró, műfordító minden kétséget kizáróan nagy költő volt, akinek alkotói fellépése jelentős változásokat hozott a magyar irodalomban. Szeptember 12-én a Fugában tartott, Nagy tervekkel jöttem Rosmersholmba című, Térey szándékait tükröző kötet bemutatóján minden hely megtelt.

A 700 méter hosszú híd, amelyet szinte teljes egészében kézzel, viking kori eszközöket és technikákat alkalmazva építettek, a viking infrastruktúrát és szaktudást demonstrálja. A Vikingebro nevű híd egy másolata annak az eredeti szerkezetnek, amely Kékfogú Harald, vagyis I. Harald dán király uralkodása idején, 980-ban állt a területen. A szerkezet megépítésében több mint ezer iskolás gyerek és 400 önkéntes, köztük a hagyományos viking módszereket ismerő ácsok vettek részt. A munkálatok három évig tartottak.

Drámasorozat kategóriában a Trónok harca nyolcadik évada tíz kreatív Emmy-díjat nyert el, a Csernobil című sorozat hét díjat kapott a korlátozott epizódsorozatok kategóriában, a Free Solo - Mászókötél nélkül című filmet a dokumentumfilmek között szintén hét díjjal jutalmazták. Kreatív Emmy-díjjal jutalmazták Cherry Jones und Bradley Whitford színészeket A szolgálólány meséje című drámasorozatban való vendégszereplésükét, valamint Jane Lynchet és Luke Kirbyt a The Marvelous Mrs. Maisel című vígjátéksorozatban nyújtott vendégszereplésükért. Utóbbi sorozat a vígjáték kategóriában hat díjat zsebelt be. A legjobb dokumentumfilmnek járó kreatív Emmy-díjat kapta továbbá a Michael Jackson állítólagos szexuális molesztálásait feldolgozó Neverland elhagyása című film. Az Emmy-díjakat szeptember 22-én adják át Los Angelesben.

Az egykori árvaház helyén immár egy interaktív kiállításnak otthont adó látogatóközpont, közösségi kávézó, bolt és kertek várják a Beatles rajongóit. A területen álló eredeti, gótikus épületet 1878-ban építtette egy hajómágnás, majd 1934-ben az Üdvhadsereg vásárolta meg a wooltoni ingatlant és gyermekotthonná alakította. Az akkoriban a nagynénjével Élő fiatal Lennon mindössze pár sarokra lakott az intézménytől, ahová gyakran ellátogatott, hogy fára másszon és bújócskázzon, valamint nagy kedvence volt az árvaházban évente megrendezett nyári kerti mulatság. Évekkel később Lennon ezekből az emlékeiből táplálkozva írta meg az 1960-as évek egyik leghíresebb számát, a Strawberry Fields Forever-t. Az eredeti épületet a 70-es évek elején lebontották, és egy kisebb gyermekotthont emeltek a helyén, amely azonban 2005-ben végleg bezárt. Az Üdvhadsereg tulajdonában lévő és általa üzemeltetett új látogatóközpont, kávézó és bolt bevételeiből a szervezet Steps to Work elnevezésű programját támogatják, amely a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok munkába állását segíti.

A Jojo Rabbit nyerte el vasárnap a Torontói Filmfesztivál fődíját, amelyről közönségszavazás dönt. Az új-zélandi rendező második világháborús komédiája a náci Németországban játszódik, és egy 10 éves kisfiúról, Jojóról szól, akinek képzeletbeli barátja Adolf Hitler. A Thor: Ragnarok rendezője maga játssza a náci vezért a filmben, amelynek további sztárjai között van Scarlett Johansson, aki a kisfiú anyját alakítja, továbbá Sam Rockwell és Rebel Wilson is. A fiú szerepében a filmmel debütáló Roman Griffin Davis látható. Waititi filmje a kanadai filmfesztivál legfontosabb trófeáját, a közönségdíjat kapta, amely 15 ezer kanadai dollár (3,4 millió forint) pénzjutalommal jár.

A közönségszavazatok alapján a második helyet Noah Baumbach Marriage Story című válási drámája kapta Adam Driverrel és Scarlett Johanssonnal a főszerepben, a harmadik pedig Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködők című thrillere lett, amely májusban elnyerte a cannes-i filmfesztivál Arany Pálma-díját.

Marc Chagall színpompás képeinek megalkotásánál egész pályafutása során hű maradt nyolc festékhez, bárhová is vetődött a világban – többek között ezt állapította meg egy ötéves kutatás, amelyet az amszterdami Stedelijk Múzeum szakemberei végeztek. A kutatók a művész kilenc festményét vizsgálták meg nagyon alaposan a modern technológiai vívmányok felhasználásával. Chagall művészetében keveredtek az olyan modern művészeti stílusok, mint a kubizmus és a fauvizmus, munkáit hagyományos vászonra, de kerámiára, üvegablakra, egy operaház mennyezetére, sőt asztalterítőre is festette. Az orosz származású francia festő Vityebszkben, egy kis faluban született, onnan jutott el Szentpétervárra, majd később tovább Párizsba és New Yorkba.

Gyulán és térségében, valamint Püspökfürdőn várja az érdeklődőket szeptember 27. és 29. között a Muzsikál az erdő a Körösök völgyében elnevezésű rendezvény, amelyen erdei koncertek, szakvezetéses erdei séták és gyerekprogramok is várják az érdeklődőket.

Kozonseg_a_Muzsikal_az_erdon

A Next.Ape tagjai bár mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. Harcsa Veronika belgiumi székhelyű, páratlanul izgalmas, új projektje szeptember 27-én debütál az A38-on.

Október 18-án újult erővel lép fel az InStartban a The Anahit.

Itália áll a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar rendezvénysorozatának középpontjában. Az Európai Hidak szeptember 18. és 27. között várja a közönséget koncertekkel, filmvetítéssel és irodalmi esttel.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma