Nfz_Kultura.hu_berletes_Mvasar_728x90_002

2019.03.24

Latabár Kálmán, a magyar operettjátszás állócsillaga nemcsak játékával, de már a megjelenésével, jellegzetesen huncut mosolyával is derűt csalt a szórakozásra vágyó közönség arcára. Játszani akart, ez volt élete fő mozgatórugója. A „Latyi” becenevet állítólag ő aggatta magára, miután egy gyermekműsorban Latyi Matyit, a furfangos cukrászinast játszotta. Sárdi Mihállyal, a Budapesti Operettszínház igazgatói főtanácsadójával beszélgettünk a különleges tehetségű táncos-komikus színészről.

A_ket_Latabar
Latabár Kálmán és Latabár Árpád a Francia pezsgő című színdarab bemutatóján
a Fővárosi Operettszínházban 1945-ben. Fotó: MTI

Mi döntötte el azt, hogy Latabár Kálmánból táncos-komikus színész lesz? Alapvetően ilyen alkat volt, vagy a rá osztott szerepek befolyásolták ezt?

Híres színészdinasztia sarjaként került a pályára, és nyilván alkata, kinézete, de artista és táncos képességei predesztinálták a komikus szerepkörre, akárcsak öccsét, Árpádot, a „hosszú Latyit”. Számos operettben adódott lehetőségük kihasználni testi adottságaikból adódó komikus helyzeteiket, pl. a Mágnás Miska hülye grófjai, vagy a Szép Heléna két Ajaxa.

 

Manolita_r
Fényes Szabolcs: Manolita. Fővárosi Operettszínház.
Latabár Kálmán és Szokolay Olly (1932)

A kabaré-operett-film hármasában hogyan lehetne őt elhelyezni? Melyik műfaj állt hozzá a legközelebb?

Bármely műfajban az igényes szórakoztatásra törekedett, de vérbeli zenés színházi színész volt. A filmekben is komoly sikereket ért el – de a színpadon jóval több és rafináltabb eszközt kellett alkalmaznia. A film közelről mutatja a színészt, minden apró rezzenés azonnal érzékelhető, míg a színpadon úgy kell alakítania, hogy a leghátsó sorban ülők is élvezhessék az előadást.


latabar_arpad_latabar_kalman_meszaros_agi__magnas_miska_r
Latabár Árpád, Latabár Kálmán és Mészáros Ági a Mágnás Miskában (1949).
Kép forrása: operett.network.hu

Melyek voltak a legjelentősebb szerepei az Operett színpadán?

Az államosítás előtt a Csárdáskirálynő Bóni grófja, az ötvenes évek szocialista operettjei közül természetesen az Állami Áruház Dániel kartársa, de emlékezetes volt a Szelistyei asszonyok Mujkó bolondja, a Balkezes bajnok kettős szerepe. A 60-as években a Mária főhadnagy Zwikli Tóbiása, a Szép Helénában Menelaos király, A denevérben Frosch börtönőr.


rodolfo-es-latabar-kalman-1950-siofok_R
Rodolfóval Siófokon 1950-ben
Forrás: homoludens.hu

Úgy tudom, nagyon aprólékosan dolgozta ki a poénokat, és a környezetén tesztelte, mielőtt élesben a színpadra vitte őket.

A poentírozás nagymestere volt. Fontos tudnunk, hogy az ő pályafutása idején még a nagy színészegyéniségek domináltak az előadásban, akkoriban a színésznek nagy szabadságot biztosított a rendező. Latabár Kálmán a poénokat előbb kipróbálta a kollégáin. Mindig az első reakciókra figyelt, ezeket tartotta a legőszintébbeknek. Nem improvizált, nagyon precíz színész volt, és ezt várta el másoktól is. Édesapja befolyásolhatta a művészetét, akivel még volt alkalma együtt játszani, igényességét tőle örökölhette, hogy mindig tudja, hol a mezsgye ízlés és ízléstelenség határán.


Ipafai_lakodalom
Latabár Kálmán és Németh Marika az Ipafai lakodalomban (1957)
Fotó: MTI/ Bartal Ferenc

Hat évet töltött a testvérével külföldi turnékon, de végül hazatért. Nem vonzotta egy külföldi karrier lehetősége?

Nem. A színészmesterség legjobban az anyanyelven érvényesül. A magyarságtudattal párosult szakmaszeretet nagyon erős lehetett a családban, a külföldön töltött idő csupán pénzkereseti lehetőség volt számukra.


Latabar-Kalman


Azt mondják róla, hogy nagyon humánus volt, természetesség és közvetlenség jellemezte. Hogyan tudta mindezt megőrizni a hírnév, sikerek ellenére?

A kollégák kedves, jó szándékú, ugyanakkor tartózkodó embernek ismerték. A Fel a fejjel című filmvígjáték Peti bohóc alakításában mutatkozik meg számomra nagyon hitelesen, milyen lehetett valójában embersége. Amikor a társulattal a Szovjetunióban vendégszerepelt, hazahozott egy televíziót, amelyet nálunk még alig ismertek, és a színház társalgójában helyezte el. Szünetekben együtt nézte a televíziót a műszakkal. Később ezt a helyiséget Latabár szobának nevezték el.


A történelem vészterhes időszakában érte el a pályája csúcsát. El tudta kerülni a politikai zaklatásokat?

Gáspár Margit, aki 1949 és 1956 között igazgatta az Operettet, sok Horthy-korszakbeli ismert színészt mentett meg a kommunista retorzióktól, a Latabár-család is közöttük volt. Az igazgatónő művelt, intelligens nő volt, aki hithű kommunistaként, de emberségesen vezette a színházat, békés „építőmunkát” és védőhálót biztosítva színészeinek.


Latabar_tarsadalmi_munkat_vegez_r
Latabár Kálmán társadalmi munkában a Blaha Lujza téren, 1964.
Fotó: Ács Irén

Paradox módon ebben a diktatúrában érte el legnagyobb sikereit az Operettszínház, maga Latabár Kálmán is, 1950 és 1953 között Kossuth-, érdemes-, és kiváló művész díjat is kapott. Nem volt pártember, és egyáltalán nem állt közel a hatalomhoz. De ő sem kerülhette el, hogy a hatalom beavatkozzon az életébe. Sikerei csúcsán, amikor rengeteget haknizott, elterjesztették róla, hogy kapitalista beállítottságú ember, aki a fellépéseivel rengeteget keres. Ezért a párt letiltotta őt, egy ideig nem haknizhatott, és új szerepeket sem vállalhatott el.


Kikkel játszott együtt legtöbbet?

A magyar operettjátszás legnagyobbjaival – Honthyval, Felekivel, Sárdyval, Rátonyival, Baksay Árpáddal, Németh Marikával, Petress Zsuzsával – volt egy társulatban, de szubrett partnerei legtöbbször Csikós Rózsi, Kiss Manyi, majd Zentai Anna, Mednyánszky Ági voltak.


Latabar_Kalman_es_Psota_Iren_szinmuveszek._A_felvetel_az_Egyiptomi_tortenet_cimu_film_forgatasa_alkalmaval_keszult._Fortepan
Psota Irénnel az Egyiptomi történet című film forgatásán (1962)
Forrás: Fortepan

Játsszák ma azokat az operetteket, amelyekben ő is fellépett? Ki alakítja ma az ő szerepeit?

Rátonyi is, de Bodrogi, Gálvölgyi, Mikó belőle építkeztek. Még a közelmúlt híres Bóni grófjai – Németh Sándor, Csere László, Bozsó József, Peller Károly – is őt követték, persze sokkal maibb, revűs-táncos elemmel fűszerezve. Pár éve alakította Mészáros Árpád Zsolt Frosch börtönőrt és most Nyegust A víg özvegyből, de legutóbbi bemutatónkban, a Mayában, Rudi szerepében Brasch Bence látható. Ők ugyan már nem a Latyi-féle komédiázók, de az ő nyomdokain haladva igyekeznek megfelelni szerepkörüknek.


Egy-szoknya-egy-nadrag-Latabar-Kalman-es-Mihalyi-Erno_R
Mihályi Ernővel az Egy szoknya, egy nadrág jelenetében

Mennyiben más a mai operettjátszás, mint Latabár idejében?

Nagyon. A rendezői színház megváltoztatta az operettjátszást is, mert koncepcióik kevésbé engednek teret a színészegyéniségek kibontakozásának. A zenés színházzal szembeni technikai igények a musicaljátszással rendkívül megnőttek, ez visszahat az operettek színpadra állítására is. Ma már szinte videóklipszerűek az előadások. Mégis, a hungarikummá vált magyar operett napjainkban reneszánszát éli, és színházunk sokat tesz ezért.


Rácz Anna

Kantorok

2019.06.18

1958 óta ítélik oda a Balázs Béla-díjat a magyar filmszakma kiemelkedő szakembereinek. Idén nyolc filmes vehette át a díjat, köztük Nádorfi Lajos operatőr, akinek Kántorok című filmjét az Uránia Nemzeti Filmszínház június 11-én vetítette a díjazottak munkásságát bemutató sorozatban.

balett

2019.06.18

16 bemutató, 56-féle repertoárdarab, összesen 404 előadás. Az Opera művészei az Erkel Színházon és a próbaüzemben megnyílt Eiffel Műhelyházon kívül további három fővárosi helyszínen, 25 vidéki és 13 külhoni magyarlakta településen, valamint 9 külföldi nagyvárosban fordultak meg Dél-Koreától az Egyesült Államokig. Június 17-én az évzáró Csillagóra gálaesten az évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazták.

ek3

2019.06.18

Lee Olivér saját zenekarával, az ékkel robbant be a köztudatba, azonban az elmúlt években már számtalan más produkció kapcsán is hallhattuk a nevét. A Trillion és a Szeder mellett egyszálgitáros műsorát is egyre többen hallgatják, mellyel most az izraeli közönség előtt is bemutatkozhat. Interjú.

Ezüsttárgyak a történelmi Magyarországról címmel a 16. századtól a 20. század fordulójáig tekinti át a magyarországi ezüstművesség történetét a BÁV június 18-tól ingyenesen megtekinthető kiállítása. A tárlat a mindennapi használati eszközöktől a liturgikus tárgyakon át a gyűjtői ritkaságokig a legnagyobb ötvösmesterek virtuóz alkotásait vonultatja fel. A tizenkét jelentős hazai gyűjteményből származó, csaknem 150 alkotás reprezentatív képet ad a történelmi Magyarország 16. és 20. század közötti ötvösművészetéről.

Kőszínházi és független társulatok, valamint egyéni művészek nevezését is várja idén a Kaleidoszkóp VersFesztivál, amelyet október 16. és 20. között rendeznek meg a Váci Dunakanyar Színházban. A fődíj egymillió forint. Versszínházi előadásokkal június 30-ig, versmondással és versfilmekkel szeptember 30-ig lehet nevezni. A Kaleidoszkóp VersFesztivál elsődleges célja a vers megnyilvánulási formáinak felkutatása és bemutatása, valamint a hivatásos és az amatőr előadók, társulatok és alkotók közös színházi fesztiváljának megteremtése. A programokat idén is színesítik majd verszenei koncertek, de lesznek étteremszínházi előadások, ifjúsági produkciók és performanszok is.

Az Ismerős Arcok idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. A jubileumi alkalomból egy vadonatúj videoklipben újragondolva, szimfonikus kísérettel jelentették meg a Nélküled című emblematikus dalukat, amely az egész Kárpát-medencei magyarság összetartozásának jelképe lett. Június 22-én a Barba Negra Trackben adnak születésnapi nagykoncertet.

Küszködik és teremt címmel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvassa fel június 19-én Budapesten, a Pozsonyi úti Amikor Galériában. A naplók 12 év történetét mesélik el, 1935-től 1946-ig, így minden színésznőre egy év, nagyjából száz oldal jut. A felolvasások reggel 10 órakor kezdődnek, és délután 17 óráig folyamatosan zajlanak.

Paul Gauguin egy 17 éves korában készített akvarellét árvereztek el június 16-án a franciaországi Montbazonban. Az akvarell egy vízparton álló svájci hegyvidéki faházat ábrázol és egy Svájcban élő francia iparmágnás vette meg 80 ezer euróért, aki az interneten licitált. A francia posztimpresszionista festő kézjegyével ellátott képen a dátum 1865. július 2-a, tehát ez Gauguin első ismert rajza, amelyet tussal és vízfestékkel készített. A 39,5x25 centiméteres képet az orleans-i császári líceum professzora, Charles Pensée irányításával készítette a művész.

A magyar klasszikus zene, népi zene és cigányzene legkiválóbb művészei együtt lépnek fel a Budai Vigadóban június 23-án.

unnamed_1

Június 20. és 23. között idén második alkalommal rendezi meg az operett műfaj koronázatlan királyáról, Rátonyi Róbertről elnevezett négynapos operettfesztiválját a Veszprémi Petőfi Színház. A színművész életének utolsó szakaszában négy előadást is rendezett Veszprémben.

Koncertek, színházi előadások, filmvetítés, kézműves vásár és hajótúra is várja június 18. és 22. között az immár tizennegyedik Szolnoki Tiszavirág Fesztivál látogatóit. A fesztivál a város szívében nyitja meg a szolnoki nyári rendezvények sorát.

Augusztus 17-20. között 33. alkalommal rendezik meg az ország legnagyobb népművészeti fesztiválját, a Mesterségek Ünnepét. A Budavári Palotában szervezett, hajdani vásárok hangulatát idéző fesztivál idei díszvendég Japán, kiemelt témája pedig a lábbelikészítés lesz.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma