IDO_KEP_banner_728x90_2_002

2019.01.15

Az ismeretlen Görgei című, január 15-én nyíló időszaki kiállításán a Magyar Nemzeti Múzeum arra tesz kísérletet, hogy Görgei Artúr (1818–1916) valós alakját, pályafutását, majd megítélését, s annak változásait napjainkig bemutassa. A legendás tábornok örökségét a tárlat több mint 400 műtárgya, multimédiás alkalmazások és filmek segítségével ismerhetjük meg.

A_fiatal_Gorgei
A fiatal Görgei
Fotó: múlt-kor.hu


Görgei Artúr az 1848-1849-es szabadságharc legvitatottabb alakja. 30 évesen már tábornok. A magyar vitézség utolsó legendás hőse, aki olyan sikereket ér el, hogy Ausztria kénytelen idegen segítséget kérni serege ellen. Ő pedig feltétel nélkül leteszi a fegyvert a túlerőben lévő orosz csapatok előtt. Kegyelmet kap, míg társai véres megtorlásnak esnek áldozatul. Túléli ezt is, mint a csatában szerzett koponyasebet, és árulónak bélyegezve morzsolja napjait ezután még 67 évig, kegyelemkenyéren.


Hős vagy gazember? Ördögi félisten vagy félisteni ördög? Mi húzódik a Görgei-kérdés mögött? Igaza volt-e Kossuth Lajosnak, aki őt tette felelőssé a szabadságharc elvesztéséért? Áruló volt, vagy a legkiválóbb katona, aki a szabadságharc tizenegy nagy csatájából hétben ott volt, s ebből öt összecsapást ő maga vezetett? El lehetett volna kerülni a nevéhez fűződő fegyverletételt? Ezekre a kérdésekre az idők folyamán több válasz is született, Görgei Artúr megítélése többször változott, tetteit, érdemeit politikai érdekektől vagy meggyőződéstől függően sokan sokféleképp értelmezték. Valós alakját egyre inkább elfedte a személyéhez kapcsolódó szóbeszéd, az 1848-49-es forradalomhoz és szabadságharchoz való viszonyunk, az ország függetlenségét, a polgári átalakulást is szimbolizáló Kossuth-kultusz.


az_ismeretlen_gorgei_5860
Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum


A Magyar Nemzeti Múzeum kiállításában most 16 közgyűjtemény és több magánszemély 416 db válogatott műtárgya alapján egyszerre ismerkedhetünk meg a 201 éve született Görgeivel, valamint az utókor vele kapcsolatos elképzeléseivel.


A kiállítás bemutatja azt a közeget, amelyben Görgei Artúr 1818. január 30-án Toporcon megszületett, és ahol felnőtt. A Szepes megyében fontos szerepet betöltő család leszármazottainak a 19. században már kenyérkereső pályára kellett lépniük. Görgey Artúr (nevéből 1848-ban hagyja el az y-t) 1832-ben azért választotta az ingyenes katonai képzést, mert apja nem tudta fizetni az iskoláztatását. 1842-ben már főhadnagy a Nádor-huszároknál, de apja halálát követően, 1845-ben elhagyta a számára kényszerpályát jelentő hadsereget.


az_ismeretlen_gorgei_5850
Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum


Ezután Prágában maradt, ahol kémiai tanulmányokat, kutatásokat folytatott, munkásságára a nemzetközi kémiai szakirodalom is felfigyelt. Prágában ismerte meg későbbi feleségét, akivel együtt 1848 tavaszán hazatért Magyarországra, de a különböző állásokhoz fűzött reményei nem váltak valóra, így hazafias lelkesedéssel jelentkezett az akkor szerveződő magyar honvédségbe. Itt öt hónap alatt lett századosból tábornok, századparancsnokból hadseregparancsnok. 1849-ben a nyugati határszélig űzte az ellenséges főerőket, majd visszafoglalta Buda várát, azonban a nyári hadjárat idején már nem tudott úrrá lenni a nehézségeken. Május elejétől egy személyben volt hadügyminiszter és fővezér, azonban az orosz intervencióról érkező hírek miatt megromlott a viszonya Kossuthtal. Miután a déli magyar fősereg vereséget szenvedett Temesvárnál, Görgei és tisztikara a fegyverletételt látta a legjobb megoldásnak.


Az_idos_Gorgei
Az idős Görgei
Fotó: múlt-kor.hu


Noha Görgei abban reménykedett, hogy az oroszok kieszközlik a tisztikar számára az amnesztiát, I. Miklós cár végül csak az ő érdekében lépett fel határozottan. Görgei a személyét érintő kegyelem, illetve a röviddel később bekövetkező kivégzések, ítéletek miatt abba a látszatba keveredett, hogy eladta bajtársait. Erre erősített rá Kossuth 1849. szeptember 12-i vidini nyílt levele, amelyben saját legitimálása érdekében Görgeit tette meg a vereség felelősének.


Görgei ekkor alig múlt 31 éves. Hosszú élete során képességeit soha többé nem tudta kibontakoztatni. Először internálás, majd hiábavaló álláskeresés várt rá. Végül 1874-től testvére visegrádi birtokát igazgatta. 1916-ban, 98 évesen hunyt el. Búcsúztatása a Nemzeti Múzeum előcsarnokában zajlott, a főváros díszsírhelyet ajánlott fel a nemzet nagy halottjának, s a temetésen Tisza István miniszterelnök és kormányának több tagja is jelen volt a közélet sok jeles alakja mellett.


Gorgei_temetese2
Görgei Artúr temetése
Fotó: reformació.mnl.hu


Halálával a személyéhez kapcsolódó viták ugyan nem csillapodtak le, de az 1920-as években meginduló bécsi levéltári kutatások tisztázták szerepét. A két világháború között a magyar katonaeszmény egyik kiemelkedő képviselőjeként tekintett rá a politikai és katonai vezetés, a II. világháború után azonban a sztálini történetfelfogás, a marxizmus jegyében ellenforradalmárnak, árulónak deklarálták. 1956 után értékelése lassan változott, az 1970-es évekig a negatív elemek voltak túlsúlyban. Változás csak az 1980-as években indult meg: 1984-ben kötetet szenteltek Görgeinek. Az akkor kialakuló szakmai és társadalmi viták, műalkotásoknak köszönhetően a rendszerváltás után a Görgei-ellenes vélemények visszaszorultak, s jelenleg már csak a tudományon kívüli szférában mutatkoznak.


A Magyar Nemzeti Múzeum nagyszabású időszaki kiállítása január 15-től 2019. június 23-ig látható.

lukoviczky

Saint-Philibert_apatsagi_templom_Tournus_1953__Lucien_Herve_R

2019.04.21

Igazi 20. századi, kalandos magyar élet jutott Lucien Hervének. Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen 1910-ben, majd 18 évesen Párizsba ment. Dolgozott bankban, volt divattervező, festett képeket, újságíróként, majd fotósként épített karriert. A francia hadsereg katonájaként volt hadifogoly, szökevény, az ellenállás tagja. Épületekről született képei tették híressé. A 97 évesen elhunyt fotós műveiből Lucien Hervé – Az építészet csendje címen nyílt kiállítás a Pannonhalmi Főapátságban.

deri-tojas2_R

2019.04.21

A néprajzi és népművészi gyűjtemények kialakulásának már viszonylag korai szakaszában figyelem fordult a hímes tojások felé, s hamar a kollekciók részévé váltak. A debreceni Déri Múzeum is őriz néhány értékes darabot. Van, amelyiket karcolt technikával díszítették, másokat írókával, a legújabbat pedig ecsettel, temperával festették.

kerekes_gabor

2019.04.21

A 2000-es évek elején webes galériaként induló, pár éve a Bartók Béla útra költöző Artphoto Galériában számtalan kiemelt alkotó munkái fordultak meg. Az izgalmas kezdeményezések iránt nyitott intézmény Kerekes-Barabás Projekt címmel nyílt kiállításának tárlatvezetésén jártunk.

A Fragonard-gyár új parfümmúzeumában a látogatók mintegy 400 parfümmel, és az illatszerek európai történetével is megismerkedhetnek. A múzeum a dél-franciaországi Grasse városában található világhírű parfümgyáré, amelyet hagyományos parfümkészítő művészetéért 2018-ban az UNESCO is felvett a kulturális világörökségi listájára. Míg régen az erős illatokat elsősorban temetési szertartások, később pedig a testszag elfedésére használták, a középkortól kezdve a parfüm már a luxusterméknek számított. Bár az egyház sokáig rossz szemmel nézte az illatosítást, a keresztes hadjáratokról visszatérők is sok egzotikus parfümöt, olajat hoztak magukkal Európába, új illatokkal gazdagítva a kínálatot. A 18. századtól az erős illatok kifinomultabbá váltak, ám még a 20. század elején is nehéz illatok hódítottak a mai ízléshez képest.

Előadó-művészeti tevékenységű nonprofit céget hoztak létre az ősszel elindult pásztói színház alapítói, köztük Kautzky Armand. A Balassi Bálint Színház Nonprofit Kft. másik két tulajdonosa Katona Attila zeneszerző és Katona József díszletfestő iparművész. A színházalapítást a 9 ezres kisváros kezdeményezte. Az előadások a művelődési házban zajlanak majd.

A budapesti Nemzeti Színház repertoárján is szereplő Ady-estjével vendégszerepel a kolozsvári színházban Földes László Hobo. A föltámadás szomorúsága című verses-zenés összeállítás április 24-én, szerdán 17 és 20 órától tekinthető meg a színház Stúdiótermében.

Az 1600 éves aranykincset Észak-Izraelben, Galileában találták kiránduló kamaszgyerekek a földeken, Cipóri patak medrénél. Egy tanösvény mellett bukkantak rá, amely a késő római és a bizánci korban a zsidók önrendelkezését biztosító bírói tanácsnak, a Szanhedrinnek otthont adó különböző helyszíneket köti össze egymással.

Az érme egyik oldalán II. Theodosius császár (401-450) látható, aki arról is ismert, hogy ő tette törvényeivel másodosztályú polgárokká az Izrael földjén élő zsidókat. A másik oldalon a győzelem istennője látható egy hatalmas kereszttel. Az aranyéremnek az egykori neve solidus volt, ez volt a leggyakoribb pénznem a késő római birodalomban, és a korai bizánci korszakban.

A mesterséges intelligenciát egy hongkongi művész hozta létre. Victor Wong három év alatt építette meg és programozta be az A. I Gemini nevű robotot, amelyet a tusfestés technikájára tanított meg, és a Holdról készült háromdimenziós képekkel „táplálta". Az A.I Gemini átlagosan 50 óra alatt fest meg egy képet, amelyhez általában mindössze fekete tintát, vizet és kínai merítéses technikával előállított papírt használ. A robot egy képének ára jelenleg nagyjából 10 ezer font (3,7 millió forint) Londonban.

Május 25. és június 2. között negyedik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat (Zsimü) Budapest meghatározó kulturális helyszínein.

budapest_bar

Antonín Dvořák nagyszabású h-moll gordonkaversenyét tűzi műsorra a Pannon Filharmonikusok zenekar április 27-én a pécsi Kodály Központban. A gordonkairodalom egyik legjelentősebb darabját Alexander Buzlov orosz csellóművész szólaltatja meg.

M/Ámor vagy amit akartok címmel, a Shakespeare-komédiák sajátos dramaturgiáján alapuló vígjátékot mutat be a Terminál Workhouse fiatal alkotókból álló csapata a Kós Károly Művelődési Házban április 23-án, kedden 19 órakor.

Palóc húsvétot tartanak hétfőn a szlovákiai Fülek várában. A tizennegyedik alkalommal megtartott rendezvényen a helyi értékekre, a palóc hagyományokra helyezik a hangsúlyt, de a műsorban a magyar mellett a szlovák kultúrát is bemutatják.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma