GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2018.12.31

Karácsony előtt vette át a Domján-díjat Danis Lídia, a tatabányai Jászai Mari Színház színművésze. Az elmúlt években a Tartuffe cserfes szolgálólányától kezdve Stuart Márián át Lady Macbethig számos izgalmas szerepet játszott el, és azt mondja: rendben van a korával. INTERJÚ.

Nagypal_Danis_Macbeth
Nagypál Gábor és Danis Lídia a Macbethben
Fotó: Prokl Violetta / Jászai Mari Színház


Te már Domján Edit halála után születtél, de él benned valamilyen kép róla?

A hangjára emlékszem és a szomorúságára. Nem is tudom pontosan felidézni, hogy mely filmek vagy színházi felvételek voltak rám hatással, inkább csak a karaktere ragadott meg. Három évig – akárcsak ő a pályája kezdetén – a Szegedi Nemzeti Színház tagja voltam, ott is őrzik az emlékét. Olyan különös, hogy valamelyik nap éppen eszembe jutott. 38 éves vagyok, ő pedig 40 évesen vetett véget az életének. Nekem nincsenek ilyen gondolataim, mégis felmerült bennem, hogy egy színésznő számára mit jelent a kora, hol tart lehetőségekben, szerepekben, a nőiségében.


Te hogy állsz ezzel?

Olykor tizenöt évesnek érzem magam, máskor pedig hetvennek; ugyanúgy bennem él egy gyermek, miként egy érett nő. Sokat változott a világ is, hiszen míg Domján Edit néhány évtizede úgy érezte, hogy negyvenévesen öreg lenne, ma egy negyvenéves nő egyáltalán nem számít idősnek.


Stuart_Maria_Danis
A Stuart Máriában
Fotó: Prokl Violetta / Jászai Mari Színház


Az utóbbi években jobbnál jobb szerepek találnak meg Tatabányán.

Csodálatos ez a társulat! Ezt a díjat is egészen az előadás végéig titokban tudták tartani, a tapsrendben zavartan kérdezgettük egymást, hogy miért vannak itt a kamerák. Nekem ők a második családom, én ide hazajövök.


A Macbeth előadása után vetted át a díjat. Erős, kíméletlen női szerep, Szikszai Rémusz rendezésében mégis a férje iránti szerelmén volt a hangsúly.

Létkérdéseket feszegetünk, és egy-egy ilyen próbafolyamat is gondolkodásra készteti az embert. Színészként én mindig a szerepem igazságát keresem, és óvakodom a leegyszerűsítésektől; ahogyan az életben, itt sem fekete vagy fehér egy-egy karakter. Eleve van egy prekoncepció az ilyen nagy szerepekkel kapcsolatban a nézőkben és a színészekben egyaránt. Lady Macbeth gonosz, a hatalomra vágyik, ezért hajtja a férjét gyilkosságba, holott ez ennél sokkal összetettebb. Én ebben az előadásban a férjemet pozicionálni akarom arra a helyre, ami szerintem, szerintünk őt megilleti. Nem Lady Macbethé a hatalom megszerzésének gondolata, az ott van a férje fejében is, ő csak az idejét határozza meg.


Macbeth_Danis
Jelenet a Macbethből
Fotó: Prokl Violetta / Jászai Mari Színház


Bátor és kemény.

Mint minden nő. Ott ál a férfi mögött és emeli, segíti, imádja. Én Lady Macbethben nem egy véresszájú, gyilkos asszonyt látok. Bár érdekes: a díjátadót megelőző előadáson éreztem, hogy a közönség ezt látja benne; rettentően utáltak, és ez ilyenkor nehéz, mert érzed a nézőtérről érkező energiákat.


Élt benned valamilyen korábbi előadás Lady Macbeth-képe?

Ilyenkor az ember igyekszik ezeket kitörölni. Amikor megkapok egy szerepet, tudatosan kerülöm, hogy megnézzek filmet, előadást. Például amikor megkaptam a Tartuffe-ből Dorine szerepét, tudtam, hogy az Örkény Színház előadásában épp az egyik kedvenc színésznőm, Kerekes Éva játssza. De megálltam, és nem néztem meg. Mert érdemes minden feladatnak gyerekként, tiszta lappal nekivágni.


aranyelet_2._evad_
Az Aranyéletben Döbrösi Laurával
Fotó: HBO / Sághy Tímea


A rendezőtől várod az instrukciókat, vagy Te alakítasz ki magadban egy képet a karakteredről?

Olyan rendezővel szeretek dolgozni – és Szikszai Rémusz például ilyen – aki teret ad nekem. Van egy erőteljes elképzelése, de közben kíváncsi rám, és a kettőnk gondolata találkozik. Így szabadnak érzem magam.


Játszol, forgatsz, sok tévénéző az Aranyélet sorozatból ismer. Tudatosan döntesz arról, hogy mikor mit lenne érdemes eljátszanod, keresed a lehetőségeket?

Nagyon szerencsés vagyok, mert a lehetőségek találnak meg engem. Crespo Rodrigo, a tatabányai színház igazgatója is gondolkodik bennem, figyel arra, hogy hol tartok emberileg, színészileg. Az külön boldogság, hogy a televíziózás is belefér, és mindez nem okoz mindez például egyeztetési nehézségeket. Ebben biztos közrejátszik az is, hogy alázatos vagyok, és nagy a munkabírásom; szóval igyekszem rászolgálni a bizalomra.


SzS

Danis Lídia Domján Edit-díjáról itt írtunk.

plakat003

czinege_vadaszaton

2019.03.18

Valóban elkártyázták részegen a mezőtúri téeszt? Mennyi esett le a hortobágyi „libáztatásból”? Milyen büntetés járt zugvadászatáért, szexuális zaklatásért, okirathamisításért, garázdaságért, megfélemlítésért? Mindez kiderül a Kommunista kiskirályok című kötetből, amelyet március 19-én mutatnak be a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában.

Vasgrof

2019.03.18

A magyar történelemben sok filmre kívánkozó alak van, de Mátyás királyt semmiképp nem ajánlaná Pozsgai Zsolt. A Balázs Béla-díjjal a napokban kitüntetett drámaíró, színházi és filmes szakember szerint, amit tudunk Mátyásról, az hamis, a történelmi tényeket pedig jobb nem bolygatni. Interjú.

14929-nora__012bir_9709

2019.03.18

Meddig tarthatjuk fogva saját magunkat, hazugságokkal cicomázva magáncelláinkat? És mi történik, ha rájövünk, hogy a csoda, amire várunk, csak egy tátongó fekete lyuk? Ilyen kérdéseket vet fel Botond Nagy rendezésében Henrik Ibsen Nóra című színműve, amelyet a Kolozsvári Állami Magyar Színházban mutattak be március 16-án.

Az elmúlt negyedszázad legjelentősebb kiállítása nyílt meg szombaton Ilja Repin műveiből a moszkvai Tretyjakov Képtárban. A világhírű moszkvai galéria a realista festő 300 művét – 170 olajképét és 130 grafikáját – gyűjtötte egybe 28 oroszországi múzeumból és hét magyángyűjteményből Repin születésének 175. évfordulója alkalmából. Az orosz fővárosban augusztus 18-ig látható tárlatot később bemutatják Szentpéterváron, szűkebb változatban Párizsban és Helsinkiben is.

Az ausztriai Szárazvámban (Müllendorf), a kismartoni járásban a legkevesebb öt ókori épület maradványai kerültek elő. Az eddig ismeretlen ókori falu egy sajátos római kori településfajta, egy úgynevezett vicus – saját önkormányzattal nem rendelkező falu vagy esetleg városrész – lehetett, amely kereskedelemből, kézművességből és szolgáltatásokból élt. A leletek azután kerültek felszínre, hogy egy építkezés miatt lebontottak egy régi parasztházat. Az épületmaradványokon kívül találtak 120 fémpénzt, dísztárgyakat és más kerámiákat is.

A nemzetközi tehetségeket bemutató programra meghívták aMayberian Sansküllots és a Belau együttest is. Az egyik legfontosabb európai zenei fesztivált május 30. és június 1. között rendezik, a két magyar csapat ezen, valamint az ahhoz kapcsolódó Primavera Pro ötnapos zeneipari találkozó (május 29. – június 2.) showcase rendezvényén is fellép.

Egy 22 millió évvel ezelőtt élt ősi majomfaj megkövesedett fogmaradványait tárták fel a kutatók egy északnyugat-kenyai lelőhelyen. Az eddig ismeretlen faj az óvilági majmok evolúciójának egy hiányzó láncszemét képviseli. Az Alophia metios fogainak felfedezését megelőzően a kutatók egy korábban Ugandában talált, 19 millió éves megkövesedett fog és egy Tanzániában feltárt, 25 millió éves lelet alapján vázolták fel a majmok evolúcióját, amelyből hatmillió évet azonban nem ismertek. Az Alophia metios fogai jóval kezdetlegesebbek voltak, mint a későbbi majmoké.

A három éve elhunyt George Michael angol popénekes műgyűjteménye 9,26 millió fontért kelt el. Az árverésen 75 tétel szerepelt, köztük Damien Hirst, Tracey Emin, Sarah Lucas és a Fiatal Brit Művészek csoport más alkotóinak munkái, akik George Michaelhez hasonlóan az 1980-as és 1990-es években felrázták a brit művészeti életet. Az árverés bevételét jótékonysági célokra fordítják. George Michael az 1980-as évek elején az Andrew Ridgeleyvel alapított Wham! duó tagjaként vált ismertté, majd szólókarrierjével is hatalmas sikert aratott. Csaknem négy évtizedet átívelő pályafutása alatt több mint 100 millió albuma fogyott, hét felvétele a brit slágerlisták első helyére került, lemezeiért három Brit Awards- és két Grammy-díjat vehetett át.

A Várkert Irodalom március 19-i alkalmán a 30 évvel ezelőtt elhunyt Márai Sándort, a 20. századi magyar irodalom egyik legjelentősebb íróját idézik meg. Az est vendégei Mészáros Tibor irodalomtörténész, Tari Annamária klinikai pszichológus, Tompos Kátya színművész és Hajduk Károly színművész.

Marai_30

Nyikolaj Luganszkij orosz zongoraművész szólóestjével folytatódik március 19-én az „MVM Koncertek – A Zongora”-sorozat a Zeneakadémia Nagytermében. „Napjaink zongoristái közül Luganszkij messze kiemelkedik felkészültségével – jellemzi őt a Financial Times, kiemelve technikai virtuozitását, billentésének érzékenységét és azt a különleges művészi képességét, amellyel az orosz zene megérintő varázsát közvetíti a hallgatóságnak.

Különleges farsangi hangulatú mulatságot rendeznek a pécsi Modern Magyar Képtárban március 22-én. Az esemény fő ihletője a Bauhaus, illetve a Weininger Andor. A Bauhaustól New Yorkig című – március 31-ig látogatható – időszaki kiállítás.

A Müpában a nagysikerű koncertek, tánc- és újcirkusz-előadások mellett a szépirodalom is jelentős szerepet kap: a Vers-estek és a Literárium népszerű sorozatok mellett különleges egyszeri előadások is színpadra kerülnek. Március 18-án Sándor Iván munkásságát, áprilisban Kányádi Sándor munkásságát idézik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma