GaleriaMegnyito_banner_728x90_002

2018.06.11

Húsz évvel ezelőtt vette kezdetét a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium, amelynek alapítói a Hódmezővásárhelyi Alkotóházban gyűltek össze először. Nem csoda tehát, hogy most is ott pihennek, és értekeznek a szakmáról a szimpóziumra érkező művészek.

A kerámiakészítés több ezer éves múltra tekint vissza a városban, de nem csak ez a hagyomány vonzó a művészek számára, hanem az is, hogy Hódmezővásárhelyen 62 különböző anyagból dolgozhatnak. A Vásárhelyi Kerámia Szimpózium megalakulástól kezdve a Hódmezővásárhelyi Alkotóház fogadja a résztvevő művészeket, és nem működhetett volna éveken át ilyen sikeresen a „vállalkozás”, ha nincs meg a példaértékű, folyamatos együttműködés és összefogás a város, a kerámia- és a porcelángyárak, valamint a művészeti szervezetek között.


Vasarhelyi_Keramia_Szimpozium_-_Fekete_Nemes_Edit
Nemes Fekete Edit keramikusművész


Nemes Fekete Edit keramikusművész még az idei program előtt járt az Alkotóházban, és mint tudjuk, nagyon szép munkái születtek a műteremben, amiket végül az egyik vásárhelyi gyárban égettek ki. Hódmezővásárhelyre egyébként először 2001-ben kapott meghívást a hannoveri expón felállított magyar pavilonban rendezett kiállítása után. „Ezt megelőzően 1973-tól 1976-ig, majd 1991-től 2007-ig a makói határon túli művészek telepére jártam, és ezen vegyes alkotótábor után ez volt számomra az első igazi tábor, ahol kerámiát alkotók gyűltek össze. Itt nyílt lehetőségem megismerkedni a magyarországi ipari kerámiával és a művészi kerámiával, az alkotóikkal, valamint itt kaptam először igazán jó feltételeket és megfelelő anyagot a kerámiával való alkotáshoz. Nagyon örültem a meghívásnak, éppen olyan megtiszteltetés volt számomra, mint az, hogy a Vajdaságot képviselhettem Hannoverben.”


Ahány alkotótelepen járt a művész, annyiféle körülménnyel, környezettel, helyszínnel és résztvevővel találkozott már, és mindez befolyásolta természetesen az alkotómunka sikerét is. „Vásárhelyen ez mind ideális volt, bár sajnos a gyárak nyújtotta lehetőségeket mozgásbeli korlátozottságom miatt nem tudtam kihasználni, de az alkotóházi műterem nagyon is megfelelt a munkámhoz. Jó érzés volt az is, hogy az égetőkemencék nem korlátoztak a munkáim nagyságában, és külön dicséretet érdemelnek az alkotóház nyújtotta feltételek, valamint a hangulat.”

A kérdésre, hogy a tavaly őszi látogatása kapcsán milyen munkák születtek, elmondta: Arany János jubileumának alkalmából felkérték Szabadkáról, készítsen néhány balladához illusztrációt, amit aztán ő kollázs technikával oldott meg, majd Hódmezővásárhelyen ezeket vitte át kerámia-domborművekre.


_ZSS6670
Fotó: Zsila Sándor


Számos téma és forma áll már mögötte, 1962 óta foglalkozik ugyanis kerámiával, éppen ezért nehezen tud kiemelni egy-egy alkotást. Néhány sorozatot azért megemlít, mint a kereszténységhez, a magyarság letelepedéséhez, az ősi hitvilágunkhoz, a vajdasági archaikus népi imádságokhoz kapcsolódókat. Egyéni és családi élményei ébresztették fel benne az élet értelmének gondolatát, ezért is áll olyan sok munkája középpontjában a föld, az anya, a rög és az elmúlás vezérfonala, és Újvidék térsége háborús állapotai is megihlették, majd arra ösztönözték, hogy a menni és a maradás kérdéseit is áttekintse. Amikor pedig arról kérdezem, hogy a női figurák és a föld motívuma után kísérletezik-e éppen valami újjal, egyből kijavít: „ezek emberi figurák, csak a témában kapott szerepüktől válnak nővé”. Azért a kérdésre is válaszol, sajnos az utóbbi időben egészségi állapota miatt keveset foglalkozik kerámiakészítéssel, sokkal könnyebb a kollázs és a pasztell technika kivitelezése a számára.


Az idei szimpózium keretében többen is érkeznek Hódmezővásárhelyre, a munkáról pedig a vezetőjüket, Pannonhalmi Zsuzsa Ferenczi Noémi-díjas kermaikusművészt kérdeztük, aki már húsz éve szervez csoportokat, amelyek tagjai a hódmezővásárhelyi gyárakban dolgoznak, miközben a helyi alkotóházban szállnak meg. Mint elmesélte, a Vásárhelyi Kerámia Szimpóziumot 1998-ban alapította Hódmezővásárhely városa, a vásárhelyi kerámiagyárak, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, a Magyar Keramikusok Társasága és Fodor József festőművész, az alkotóház korábbi vezetője.


_ZSS6676
Fotó: Zsila Sándor
A szakmai szimpózium tagjai mind kerámia szakon végzetek, olyanok, akik a rendelkezésre álló idő alatt minél többet szeretnének alkotni, miközben megszállni és pihenni az Alkotóházba térnek vissza, aminek nagyon vonzó a hangulata már csak a hely szelleme okán is. A programokat és a munkatervet szakértők, pontosabban a Wartha Vince Alapítvány kurátorai állítják össze, a munka pedig a gyárakon kívül még a Nemzetközi Kerámia Központban zajlik.


A résztvevők mindannyian önálló szakmai programot valósítanak meg a többhetes itt tartózkodás idején. Nemcsak a művészek, a helyiek is profitálnak azonban a munkából, a művészek ugyanis egy-egy munkát a Városi Gyűjteménynek adományoznak, és így mára leltározott, őrzött gyűjtemény született, amit a Nemzetközi Kerámia Központban őriznek. Azt is elmondta, hogy a művészek főként magyarok, de érkeznek keramikusok Japánból, az USA-ból, Egyiptomból, Törökországból, Szerbiából, Szlovákiából és Csehországországból is.


Takács Erzsébet

plakat003

mtk_palya_1989._bp.
2019.03.22

Sokféle érzést hívhat elő belőlünk, ha 31 év távlatából újra elővesszük a rólunk készült fényképeket. Rengeteget változik ennyi idő alatt az arcunk, a mindennapok és a társadalom is, amelyben élünk. Ilyen különleges időutazásra általában akkor kerül sor, ha mások kérnek meg minket rá, vagy a körülményeink kényszerítenek egy költözés vagy rendrakás alkalmával a múltidézésre.

Svejk_R
2019.03.22

Tart az ötödik MOnodráma és STúdiószínházi FESZT a tatabányai Jászai Mari Színházban. Crespo Rodrigo igazgató szerint a közönségük egyre nyitottabb a bátor, kísérletező előadásokra. A következő évad programja kortárs darabokból áll össze, ami még egy fővárosi színháztól is merész vállalás lenne. Interjú.

UjMuhely_kiallitas-megnyito_R

2019.03.22

A Szentendrei Régi és Új Művésztelep alkotóinak munkáiból válogatott, MűHelyek című kiállítással megnyílt csütörtökön a Magyar Alkotóművészeti Nonprofit Kft. (MANK) új kiállítóhelye Szentendrén.

Kétévnyi felújítás után szombaton megnyílik a London Greenwich városrészében lévő, 17. századi Old Royal Naval College Festett Csarnoka, melynek falait és mennyezetét az angol művész, James Thornhill díszítette 1707 és 1726 között. Az angol haditengerészeti sikereket, uralkodókat és mitológiai alakokat ábrázoló festményeket megtisztították és restaurálták a 8,5 millió font (hárommilliárd forint) költségű projekt során.

A 250 ezredik látogatóját fogadta csütörtökön a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont. A szerencsés látogatót, Felnagy Krisztián matematika-történelem szakos tanárt a városvezető és az igazgató a látogatóközpontba szóló "örökbelépővel" lepte meg, amivel élete végéig térítésmentesen tekintheti meg a kastélyt. A polgármester szerint a vidéki múzeumok, kiállítóhelyek között rendkívül magasnak tekinthető a gyulai Almásy-kastély látogatószáma. Kiemelte: nemrégiben ünnepelték a látogatóközpont megnyitásának harmadik évfordulóját, a vendégek száma évről-évre nő.

David Lowery – The Old Man & The Gun című filmjének vetítésével nyílt meg csütörtökön este a 26. Febiofest nemzetközi filmfesztivál Prágában. Az eseményen összesen 156 filmet láthatnak az érdeklődők, a 18 tematikus szekcióban mintegy hatvan ország alkotóinak a filmjeit vetítik le. Magyarországot több film, köztük Pálfi György Az Úr hangja, Schwechtje Mihály Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :), valamint Lengyel Balázs Lajkó – Cigány az űrben című alkotása képviseli. A versenyprogram győztese megkapja a Kristián-díjat, amellyel 15 ezer dolláros pénzjutalom is jár.

Április 26-án Ferenczi György és az 1ső Pesti Rackák, majd másnap a Péterfy Bori & Love Band koncertjével nyitja meg kapuit a Zichy-kastély udvara. A Kobuciban idén is a különböző műfajok legrangosabb hazai és olykor nemzetközi művészei váltják majd egymást, emellett kevésbé ismert formációk is bemutatkozási lehetőséget kapnak. Az első hetek különlegessége a Bohemian Betyars és a Parno Graszt május 11-i közös estje, a későbbiekben pedig fellép a Hiperkarma, a Tribali, a Pannonia All Stars Ska Orchestra, Ripoff Rasklonikov, a Kiscsillag, de lesz Blues Fesztivál és Világzenei Hét is, ahol a Kobuci 10. születésnapját is megünnepelhetjük majd.

Egy csaknem teljesen meztelen férfi vonult végig kedden a világhírű moszkvai Tretyjakov Képtár kiállítótermein, egy pillanatra megállva a leghíresebb festmények előtt. Miközben magára vonta a látogatók figyelmét, egy társa titokban apró műalkotásokat helyezett el szerte a galériában. A képtár szerint művészek engedély nélküli performanszáról volt szó. Egy éven belül ez volt a harmadik, látogatók által okozott incidens a világhírű állami képtárban. Tavaly májusban egy fanatikus ultranacionalista összevagdosta a leghíresebb orosz festő, Ilja Repin Rettegett Iván cárt ábrázoló festményét, ez év januárjában pedig egy büntetett előéletű férfi a látogatók és a biztonsági őrök szeme láttára sétált ki a múzeumból Arhip Kuindzsi 19. századi jeles orosz tájképfestő Ai-Petri Krím című festményével.

Béres József (1920-2006) élettörténetét bemutató sorozatot tűz műsorra szombattól a Duna Televízió Cseppben az élet címmel. A szombat esténként 20 óra 30 perctől látható filmsorozat négy része mintegy tíz évet ölel fel a hatvanas évek derekától a hetvenes évek közepéig, a Béres Csepp megalkotójának drámai életszakaszára összpontosítva.

Beres_1

Ötven éve rendezték meg a magyarországi művészeti színtér kánonformáló eseménysorozatát, az Iparterv I. (1968) és az Iparterv II. (1969) kiállításokat. Az ötvenedik évforduló alkalmából a Ludwig Múzeum január végétől kiállítással és programsorozattal jelentkezett.

Izgalmas krimiket, érdekes drámákat és pódiumbeszélgetéseket is kínál a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Ludovika Campus Filmfesztiválja, amelyet hagyományteremtő szándékkal első alkalommal rendeznek meg március 25. és 28. között Budapesten, a Ludovika Vívóteremben.

A New York-ban élő Jan Vogler napjaink egyik legjelentősebb gordonkaművésze. A német muzsikus húszévesen lett a Drezdai Staatskapelle szólamvezetője, több mint húsz éve pedig szólistaként járja a világot. Mesés hangú Stradivari hangszerén a zeneirodalom valamennyi nagy művét eljátszotta már. Március 22-én a Nemzeti Filharmonikusok vendégművészeként Saint-Saëns I. csellóversenyét adja elő a Müpában.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma