2016. december 4.
Célzó

Download.aspx2_masolata

„Minden részletnek tökéletesnek kell lennie, és akkor van remény arra, hogy valamiből jelentős előadás születik” – vallja a rendezésről Marton László, a Vígszínház főrendezője és egykori igazgatója, akit 2016-ban Magyar színház- és filmművészet kategóriában jelöltek Prima Primissima-díjra. Marton Lászlóval pályakezdésről, rendezésről, tanításról beszélgettünk, valamint arról, mit jelentenek számára a díjak.

2016.02.18
Wéber Anikó
Elizabeth Proctort és férjét a salemi boszorkányperek során ítélték halálra 1692-ben. Próbálták elvenni tőlük az utolsó kapaszkodót is, amely az élethez köthette őket: a hitüket. Az Elizabeth-et alakító Danis Lídia mégis úgy érzi, karaktere nem áldozat, hanem alázattal teli, hihetetlenül erős asszony. A tatabányai Jászai Mari Színház új előadását, A salemi boszorkányokat február 20-ától láthatják a nézők.

„A legnagyobb kín és fájdalom az, hogy ezek az emberek ebben az életben és közegben nem kapnak feloldozást” – mondja Danis Lídia, aki Elizabeth Proctort, John feleségét alakítja Arthur Miller A salemi boszorkányok című darabjában.

 

Danis_Lidia


A történet a salemi boszorkánypereket eleveníti fel, amelyek Amerikában, Salem városában zajlottak a 17. század végén. Fiatal lányok boszorkánysággal vádoltak meg pár helyi asszonyt, és azzal, hogy megbabonázták őket. A kis közösség szerény körülmények között élt, lelkipásztoraik szónoklatai gyakran a Sátán kísértéseiről és a szigorú erkölcsökről szóltak. Nem csoda hát, hogy könnyen hittek az emberek a lányoknak. Ráadásul a boszorkányüldözés kapóra jött: régi sérelmek kerültek felszínre, bárki boszorkánynak kiálthatott ki bárkit, és bosszút állhatott rajta. Tömeghisztéria tört ki. A perek végül tizenkilenc ember felakasztásával és sokak bebörtönzésével zárultak. Arthur Miller drámaíró ebből az igaz történetből írta meg darabját.


SZP_9516

 

Félelmetes és aktuális a darab

Danis Lídia szerint ez a mű – mint általában az örök klasszikusok – mindig tud újat nyújtani, és mindig fel lehet benne fedezni az aktualitást. „Előadásunk bemutatja, hogyan lehet valakit bármi miatt – legyen az egyetlen vétek, bűn – pillanatokon belül kirekeszteni egy közösségből, sőt a halálba kergetni. Ebben az a félelmetes, hogy bármiért rád fogható: te bűnös vagy – akár etnikai, akár politikai vagy bármilyen más alapon. Ez sajnos ma is előfordul, mintha az ember alig változott volna a századok során. Számomra ettől olyan aktuális ez a történet.”

 

Elizabeth Proctor a boszorkánysággal megvádolt személyek között van, Danis Lídia mégsem akarja őt szenvedő áldozatként bemutatni. „Én nem azt szeretném megfogni, hogy egy nő mitől zárt és rideg, hanem hogy vannak olyan hús-vér asszonyok, akik bizony küzdenek azzal a problémával: a kapcsolatuk, házasságuk tönkremegy. A szerepem gyönyörű, hiszen egy alázattal teli, ugyanakkor nagyon erős tartású, gerinces nő, aki nem akar megtörni, nem hagyja, hogy elvegyék tőle az igazságát. Isteni erővel megpróbál a vádak fölé emelkedni. Hihetetlen anya és asszony, aki mégsem kap a végén feloldozást.”

 

SZP10010


Amikor saját magunkat bélyegezzük meg

Danis Lídia szerint az előadás nemcsak arról szól, hogyan bélyegeznek meg valakit, hanem arról is, hogyan bélyegezzük meg saját magunkat. Ilyen Elizabeth férje, aki megcsalja feleségét, majd saját magát hajszolja bele a szenvedésbe, nem tud tükörbe nézni, nem tud magának megbocsátani, és így szinte önként menetel a halálba.

 

„Amikor a darab végét próbáltuk, úgy éreztem, mintha ez egy rossz álom lenne. A férjem és én ugyanis már nem tudunk az életbe kapaszkodni, mert az egyetlent, ami még a miénk volt: a hitünket is megpróbálják elvenni tőlünk. Ezeknek az embereknek pedig nincs más, amibe kapaszkodhatnának.”

 

SZP10109


Danis Lídia azt mondja, korábban nem gondolta volna, hogy ezt a szerepet eljátszhatja, mert Miller instrukciói szerint első ránézésre Elizabeth Proctor nem az ő karaktere. Mégis ő kapta meg, és nagyon szereti a próbákat. „Keresem azt a rést, ahol találkozik a figura és én. Élvezem a próbákat, ez nagyon izgalmas és rendkívül összetett darab” – mondja a színésznő A salemi boszorkányokról, amelyet februárban és egész márciusban játszanak a Jászai Mari Színházban. A szereposztásról és az időpontokról ITT lehet olvasni.

 

Készítette: Wéber Anikó


Fotó: Jászai Mari Színház

Szarvas_filmszinhaz_eorifoto-1290047

2016.12.04

A magyarországi premier előtt Párizsban mutatta be november 28-án este a Nemzeti Színház társulata A szarvassá változott fiú című előadás új változatát a Világ Kultúráinak Háza (Maison des cultures du monde) fesztiválján, a Festival de l'Imaginaire-en. A magyar közönség a december 7-ei premieren találkozhat először az új változattal.

godard2_masolata

2016.12.03

„Azt ugye ön is elismeri, hogy egy filmnek kell, hogy legyen eleje, közepe és vége? Hát persze, csak nem feltétlenül ebben a sorrendben.” Ez a régi anekdota jól mutatja, hogy Jean-Luc Godard, a francia új hullám élő legendája a világ egyik legmerészebb filmrendezője. A Kifulladásig, A bolond Pierrot és az Éli az életét című filmek alkotója december 3-án ünnepli 86. születésnapját.

plakat_masolata

2016.12.03

Oroszország régióit bemutató tematikus vetítéssorozat kezdődött november 30-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban: az első napon Tatárföld filmkultúrájából kaptak ízelítőt a nézők, de a márciusig tartó sorozatban a baskír, a burját, a manysi, a hanti, az udmurt, a nyenyec és a mari filmkultúra is bemutatkozik. Sok film olyan térségben született, amelynek népe nagy szerepet játszott Oroszország történelmében.

Kortárs európai dzsesszelőadók koncerteznek a következő napokban a budapesti Opus Jazz Clubban. A progresszív, többségében fiatal tehetségeket felvonultató fellépők között lesznek osztrák, német, francia, amerikai és portugál zenészek is.

Magyarországot 1956-ban elhagyni kényszerülő, jelenleg Brüsszelben, Göteborgban, Párizsban és Londonban élő emigránsokat mutat be Kallos Bea Egykor mind idegenek voltunk című portrésorozata, melyről az MTVA/MTI fotóriportete december 8-án a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház Napfényműtermében tart vetítéssel egybekötött beszámolót.

Világsztárok lépnek fel a következő hetekben a Magyar Állami Operaházban és az Erkel Színházban: láthatja és hallhatja a közönség többek között Charles Castronovót, Erwin Schrottot, Renée Fleminget és Iréne Theorint.

Ékszerek és műtárgyak lepik el karácsony előtt Budapestet, december 13-án ékszereket és órákat, december 14-én ezüst és egyéb műtárgyakat kínál a BÁV karácsonyi aukciója, amelyet a MOM Kulturális Központban rendeznek meg. Az aukció első napjának több mint 200 tétele között minden értéksáv és minden főbb ékszertípus képviselteti magát.

A Houdini Ház állandó kiállítása Houdini magyar gyökereihez szorosan kapcsolódó darabbal, a család eredeti Bibliájával gyarapodik. A múzeumba december 3-án érkezett Houdini édesapjának, Weisz Sámuel rabbinak kézjegyével megjelölt Bibliája, amelybe édesapja halála után fia akkor még Ehrich Weissként jegyezte be nevét.

A Liszt Ferenc-díjjal is kitüntetett hegedűművész két éve a világ egyik legkülönösebb hangszerén, thereminen is előad. Illényi Katica az ünnepekre egy egyedi karácsonyi tematikájú theremin albummal örvendezteti meg rajongóit és a hangszer szerelmeseit.

TH_CHRISTMAS_FRONT_k

Menszátor Héresz Attila képletesen és valóságosan is belebújik a hajdani nagy magyar tragika, Jászai Mari bőrébe november 28-án a Műcsarnok Színtérben.

Adventi Mesehotellé változik Budapest egyik legszebb szállodaépülete, ahol az ország legnagyobb gyerekszobáját rendezik be és töltik meg változatos programokkal az apróságok és szüleik örömére. A Gellért már hagyományos, ám idén megújult adventi rendezvénye december 3-án és 4-én várja a nagyérdeműt.

Spirituális utazásra hív Lovász Irén, Mizsei Zoltán és Horváth Kornél, vagyis a Groove & Voice Trio a Hangtájkép című lemez anyagát bemutató koncerten. Az énekesnő 2006-ban indított Gyógyító hangok címmel egy lemezsorozatot, melynek legismertebb részei az Égi hang és a Belső hang. A Hangtájkép az utóbbi újragondolása. Lovász Irén koncerten legközelebb december 3-án hallható, ahol az Égi hang című műsorát énekli.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma