2017. február 23.
Célzó

14435401_723829147767677_2233488756730410214_o

Zrínyi Ilona alakja még ma is oly meghatározó, mint amilyen száz-kétszáz évvel ezelőtt volt. A legtöbben azonban csupán mint Munkács védőjét ismerik. Keveset tudnak arról, hogy mennyire művelt asszony volt, milyen sokat kellett szenvednie, és mégis egész élete során milyen határozott, milyen erős maradt. A Zrínyi Ilonáról készült monodráma többek között ezeket hivatott bemutatni.

2016.03.02

Rendhagyó bemutató előadást tűzött műsorára a Rózsavölgyi Szalon március 18-ára. Auksz Éva Sweet Charity című koncertestje Őze Áron rendezésében egyben a színésznő vizsgaelőadása is. A színésznőt láthattuk már többek között a My Fair Ladyben, a Godspellben, az István, a királyban, a La Mancha lovagjában, valamint a Csongor és Tündében.

Auksz_Eva_-_Judith_Luftus_Brown_-_Tom_Sawyer_stab_PMSZAuksz Éva színészi pályája sokkal korábbra nyúlik vissza, mint amikor belépett a Színház- és Filmművészeti Egyetem kapuján. A művésznő kislány korában néptáncosként ismerte meg a színház világát, majd 1989-től a Közép-Európa Táncszínház táncosaként dolgozott, ahol 1993-ban a Sebestyén Csaba koreografálta DJ Szerelem halála című darabjában fedezte fel őt Iglódi István. Az akkori igazgató, rendező előbb musical-, később pedig prózai szerepeket adott a színésznőnek.


A nagymama című előadásban Tolnay Klári, Béres Ilona, Csernus Mariann, Sinkovits Imre, Kállai Ferenc és Agárdy Gábor partnereként lépett színpadra, és ahogy korábban nyilatkozta az előadásról: „Azt hiszem, fel sem fogtam, hogy ez a csoda csak egyszer történhet meg az ember életében.”


Auksz Éva 2016. március 18-án Sweet Charity című koncertestjével zárja le hivatalosan színésztanulmányait. A művésznő 2013-ban kezdte el a Színház- és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor–színjátékos szakát, és ez év tavaszán az elméleti vizsgák és a szakdolgozat írása, védése után most a vizsgaelőadására készül.


A Sweet Charity koncertestet Őze Áron rendezte, a többszereplős musicalt Zöldi Gergely alakította monodrámává. Az estet március 30-án játssza újra a színésznő.


Auksz Éva az előadásról:

„Charity alakját először Federico Fellini alkotta meg a Cabiria éjszakái című filmjében, ennek alapján készült a világhírű musical. Amikor annak idején elkezdtem tanulni, azután próbálni a figurát, azonnal éreztem: ez a darab rólam szól. Egyetlen pillanat alatt ugyanolyan szerencsétlen, béna kis nő lettem, mint amilyen Charity, mindent leejtettem, leforráztam magam, elbotlottam – vagyis könnyedén azonosultam vele. Persze ez az állandó csetlés-botlás lehet szeretnivaló, de ugyanannyira idegesítő is. Így vannak szegény Charityvel az emberek: jól van, csináld csak, ha ilyen hülye vagy! Charity olyan tiszta, naiv lény, amilyen csak egy gyerek tud lenni. Én pedig öntudatlanul is a fiam gesztusaiból, reakcióiból építettem fel a szerepet.


A sok hasonlóság mellett van viszont Charitynek egy olyan előnye, amely belőlem hiányzik: én is talpra esem ugyan, de nem annyira gyorsan, mint ő. Nem vagyok ennyire bevállalós, nem megyek neki ekkora vehemenciával az életnek, ahogy ő képes belevágni bármilyen új kalandba. Ehhez én túl józan vagyok, általában kerülöm a konfliktust.


Ez a darab nem afféle előre kiszámítható musical – a vége kifejezetten meglepő. Zeneileg is más: közelebb áll a jazzhez, látszólag nem annyira nehéz, hiszen nem operai hangon kell énekelni – mégis, a My Fair Lady óta nem volt ilyen „fullasztós” darabom. Színészileg, énekileg, táncilag sok és nagy feladat. Pláne egyedül, mert ugyebár ez egy koncert: egymagam éneklem és mesélem el a teljes darabot az elejétől a végéig. Ez a történet a túlélésről, az élet szeretetéről szól, és nekem úgy kell felépítenem az estét, hogy a nézők a végén azzal menjenek haza: valami többről volt itt szó, mint egy átlagos zenés komédiában. Legalábbis ezt kívánom mindannyiunknak.”


Forrás: színház.hu

Fotó: P. Szabó István portréja/wikipedia

minitextura

2017.02.22

Hogyan fonódik össze a gyerekirodalom, a képzőművészet és a színház? Erre talált megoldást a Magyar Nemzeti Galéria, amely a kicsiket várja márciusban és áprilisban szombatonként a Mini Textúra sorozatra. A Galéria egy-egy műtárgyáról négy népszerű kortárs meseíró írt történeteket, melyeket a Budapest Bábszínház művészei adnak elő a gyerekeknek.

kojot3_masolata

2017.02.22

Milyen az igazi férfi? Egyáltalán miképpen válik valaki azzá? Ha egy igazi férfit el akarnak üldözni a földjéről, az élete árán is megvédi? Ezeket a kérdéseket feszegeti Kostyál Márk első nagyjátékfilmje, a Kojot, mely igazán érdekes és jól sikerült műfaji kísérlet, egy eastern. Az amerikai westernek hangulatát idéző film azonban olyan nagyon kemény, hogy szinte lehetetlen áttörni a felszínét.

eletrevalok1

2017.02.22

Az Életrevalók című film megmutatja, hogy nem kell mindig finomkodni, lehet viccelni és lazának lenni egy testileg sérült emberrel is, mert attól, hogy tolószékes, még ugyanolyan, mint bárki más. Na, de hogyan működik mindez színpadon? Ezt kívánja bemutatni Horgas Ádám rendező azonos című darabja, mely február 4-étől látható a Játékszínben.

Mozart Varázsfuvolájának gyermekváltozatát és Gábor Andor Dollárpapa című komédiáját mutatják be a következő hetekben a Szegedi Nemzeti Színházban. Gyüdi Sándor főigazgató a programokról rendezett február 21-ei sajtótájékoztatón elmondta, hogy Mozart Varázsfuvolájának gyermekek számára készített meseolvasatát Parázsfuvolácska címmel Toronykőy Attila rendezésében február 24-én mutatják be.

Tizedik alkalommal rendezik meg a Veszprémi Tavaszi Fesztivált március közepétől. Az egy saját és négy vendégprodukciót felvonultató rendezvény első előadása, A padlás című musical március 12-én lesz a Hangvilla rendezvényközpontban. A fesztivált Csányi Sándor Avagy miért ne próbáljuk megérteni a nőket című önálló estje zárja május 14-én.

Először lép fel Magyarországon a mexikói Alondra de la Parra. A világ egyik legismertebb női karmesterét március 17-én, a Concerto Budapest hangversenyén láthatja a fővárosi közönség a Zeneakadémián. Alondra de la Parra a neoklasszikus stílusirány egyik első nagy alkotását, Sztravinszkij Pulcinella-szvitjét, valamint Mozart A-dúr hegedűversenyét és Dvorzak 1885-ben elkészült VII. szimfóniáját vezényli a fővárosi közönség előtt.

Emlékkonferencián idézte meg a 200 éve született Arany János munkásságát az Anyanyelvápolók Szövetsége február 21-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A konferencia keretében mutatták be Beke József Arany János költői nyelvének szótára című, háromkötetes munkáját Balázs Géza nyelvész részvételével. Balázs Géza felidézte, hogy Beke József a Bánk bán-, Zrínyi- és Radnóti-szótár után készítette el eddigi legnagyobb szabású munkáját, amely 24 423 szócikket tartalmaz.

A Brazilok című vígjátékot április 6-án mutatják be a magyar mozik. Az M. Kiss Csaba és Rohonyi Gábor rendezte film története egy kis faluban játszódik, ahol mindenki a focibajnokság lázában ég. „A Brazilok egy felszabadító vígjáték sok-sok humorral és könnyel egy fordulatokkal teli falubajnokságról, melynek során a foci és a szerelem minden gátat áttör”.

A New York Concert Artists & Associates ezúttal Budapesten, a Zeneakadémián tartja az előválogatást a 2017-es zongoraversenyéhez. A szervezet, amelyet a világszerte ismert, New Yorkban és Berlinben élő Klara Min zongoraművésznő alapított és vezet, fiatal zenészeket támogat. Klara Min, aki a „Steinway művész” cím birtokosa, az előválogatás előtti napon, február 24-én szólóestet is ad a Régi Zeneakadémián.

klara_min_photo_by_lisa_marie_mazzucco

Bűvészet, mágia, varázslat, illúziók. Amióta világ a világ, mindenki szeret néhány percre hinni a csodákban, elképedve nézni olyan dolgokat, amelyek minden bizonnyal lehetetlenek, és mégis vannak olyan előadók, akik képesek véghez vinni ezeket. Ezt a csodavilágot idézi meg a Campona február közepétől március elejéig hétvégi rendezvényein.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a Group'n'Swing zenekar. A tavalyi évben ünnepelt tizedik évforduló, a rengeteg koncert, a közönség erőt és lendületet adó lelkesedése egyaránt komoly helyet követel magának a zenekar tagjainak emlékei között. Ezt a szüntelenül áradó szeretetet köszöni meg a zenekar a nemzetközi nőnap másnapján megrendezendő koncertjével.

Lehár Ferenc első nagy sikerű operettjét március 31-én mutatja be a Budapesti Operettszínház társulata Szabó Máté rendezésében. A szerelem diadalát hirdető, sok szálon futó, fordulatos, a férfi nemet erős kritikával illető történet főszerepeit alakító színészek a sajtótájékoztatón vörös rózsával kértek már előre elnézést női kollégáiktól a darab során majdan ellenük elkövetett bűnökért.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma