15_eves

2019.01.19

A Deák17 Galéria HÍD – Lebegő konstrukció című kiállítása mintegy kétszáztíz makettet mutat be, amelyek mind az idő- és térbeli kapcsolatokra reflektálnak. Az alkotásokat nagyon izgalmasan installálták: az elkészült művek egy lebegő, sokelemes konstrukció részeként jelennek meg, amelyben önmagukban és együttesen is értelmezhetőek.

deak17_kiallitas_A_HID_3


A kiállítás kitágítja a híd fogalmát, a lehető legszélesebben értelmezve azt. A munkák túlmutatnak a klasszikus makettépítés sémáján, a hallgatók nem folyókat áthidaló szerkezeteket építettek, hanem olyan szerkezeteket, amelyek a tér két tetszőleges pontját kötik össze a geometria egy szabadon kiválasztott szerkesztési szabálya szerint.

 

A tárlatot szervező másik motívum a felhő, az a számítástechnikai modell, amely segítségével bárhonnan, kényelmesen és igény szerint hozzáférhetünk a saját adatainkhoz (például képekhez, zenéhez, dokumentumhoz) vagy bizonyos szolgáltatásokhoz. A felhő ebben az értelemben tehát ugyanúgy a kapcsolatot jelenti, mint a híd, csupán a közeg különbözteti meg őket egymástól. Az EN1 csoport hallgatói például végig a felhő fogalmával dolgoztak: hajtogatással 8x8x32-es habkarton hasábból légies struktúrákat hoztak létre.

 

A_HID_kiallitas_foto_Lassu_Peter_R


A felhő fogalma a kiállításban fizikailag is megjelenik: a teremben az egyes munkákat egy sokelemű, lebegő konstrukcióban mutatják meg. Ebben a komplex installációban az egyes makettek egymással párbeszédet folytatnak, így tehát önmagukban és együttesen is értelmezhetőek.

 

Az installációnak ez a kettőssége magára az alkotási folyamatra is jellemző volt. A kiállításon a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) másodéves építészmérnök hallgatói és oktatói, mintegy 210 fő kilenc tankörre osztva közösen elfogadott elvek alapján kezdett hozzá a feladathoz, de törekedtek arra, hogy minden hallgatónak legyen lehetősége megmutatnia a saját, egyéni hangját is. Ezt segíti a kiállításon a vetítés is, amelyen kinagyítva láthatóak az elkészült konstrukciók fotói.

 

A_HID_kiallitas_foto_Lassu_Peter_IMG_0790


Nagyon jó, hogy a kiállításban nem hagyják magára a nézőt, így a közössé installált munkák és a vetítés mellett részletgazdag leírásokból tájékozódhatunk a munkafolyamatokról és az egyes tankörök koncepciójáról. Az A1-es csoport például a folytonosság fogalmát szem előtt tartva dolgozott, az így született munkákban a híd nemcsak kapcsolatot, hanem két dolog közötti törésmentes, mindkét irányban olvasható folytonosságot is jelöl. A csoportban született makettek térbeli és időbeli folytonosságot is leírnak, ennek megfelelően lelassulnak-felgyorsulnak, sűrűsödnek-ritkulnak, összekuszálódnak és rendeződnek, kezdet és vég nélkül.

 

Az A4 csoport munkáit a képzőművészeti gondolkodás előtérbe helyezése, a klasszikus makettépítés sémáitól való elszakadás jellemzi. A B3-as csoport hallgatói is az építészet és a képzőművészet összekapcsolásában gondolkodtak: az architektúra és a szobrászat köztes terében elhelyezkedő origamitechnikával hoztak létre hidakat, amelyek vonalvezetésükben felidézik az emberi kapcsolatok, az áthidalható nézeteltérések és az egymáshoz vezető utak élményét is.

 

A_HID_kiallitas_foto_Lassu_Peter_IMG_0802


A B4 csoport hallgatói szintén feszegetik az építészet és a képzőművészet határait: a kompozíciók egyszerre absztrakt állítások a térről és tömegről, finoman szerkesztett mérnöki konstrukciók és művészeti alkotások. A szinte anyagtalanná vékonyított pálcákból felépülő makettek a tér érzékelhetőségének határait kutatták.


Az A2 csoport struktúrái drámaiságot sugallnak: az alakzatok két vége súlyosabb, így felidézik a szárazföldet, míg középen rajzosabbak, vonalasabbak, a szétszakadás veszélyérzetét keltve a szemlélőben. Az A3 csoport pedig az alkotási folyamat során a tömör testek létrehozása mellett a hiányokkal is komponált, így dinamikus alakzatok születtek.


A B1 és B2 csoport az intuíciót és a spontaneitást helyezte előtérbe az alkotás során. Míg első esetben abból indultak ki, hogy egy valódi hídon minden pillanatban új és előre nem sejthető élmények érnek minket, addig a B2 csoport tagjai a hidat átmenetként, átalakulásként, metamorfózisként értelmezték. Az első esetben egyszerű elemekből felépülő szerkezetek készültek, amelyek egy előre elképzelt, tervezett folyamat helyett alulról építkezve, önszerveződő módon jöttek létre. A másik csoport munkái szintén a tervezettség és a gesztus határán mozognak.


A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki Kar, Rajzi és Formaismereti Tanszék hallgatóinak és oktatóinak közös kiállítása február 23-ig tekinthető meg a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában.


Részletek itt.

 

Kocsis Katica


Fotók: Lassu Péter

KAD_Kultura_596x90_002

orosz_akos_a_szokes_600x413

2019.08.18

Törekszik arra, hogy ne másokhoz mérje magát, és nem érdeklik a zajos sikerek; a lényeg, hogy azt csinálja, amit szeret. Orosz Ákos éppen ezért rengeteg dolgot csinál: játszik, rendez, forgat és a zenekara útját egyengeti. Idén Kaszás Attila-díjra jelölték; gyerekként már állt egy színpadon a tizenkét éve elhunyt művésszel, és most maga is a Vígszínház csapatát erősíti.

Korniss_szeki_asszony

2019.08.18

Megnyílt Korniss Péter Változások című fotókiállítása szombaton a Kolozsvári Szépművészeti Múzeumban. A kiállításba beválogatott, 1967 és 2017 között készült fényképek az elkerülhetetlen változást mutatják be.

szir_001

2019.08.17

Mivel hat legmélyebben egy háború, ha nem azzal, hogy a számok és adatok mellett arcot, arcokat kap? Hogy testközelbe kerül, megérint. Az augusztus 14-én a Párbeszéd Házában Aleppo. Háború. Újjászületés – A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Szíriában címmel nyílt páros fotókiállítás a szíriai háborúba visz el.

Sheeran a Kraft Heinz cég megalakulásának 150. évfordulójára tervezte a speciális kiadást, amelyből csupán 150 darab készült. Az első három üveget augusztus 15-én árverezték el Londonban, az egyik 1050, a második 1100, a harmadik 1500 fontért kelt el. 104 üveg egy globális sorsolás nyereményeként kel el, a többit Sheeran és a Heinz legnagyobb rajongói, valamint múzeumok kapják meg. A befolyt bevétel egy részét a Kelet-Angliai Gyermek Hospice kapja, a többit a Heinz által támogatott gyermekélelmezési alapítványnak juttatják el.

A mongol-amerikai régészcsoport az ország északnyugati részén fekvő Hövszgöl tartomány Ulán-Úl településénél fedezte fel a több száz éves edényeket, amelyek 700-800 évre nyúlhatnak vissza. Az illetékes szerint a leletek tökéletes állapotban őrződtek meg az örökké fagyott talajban.

A Kínai Nemzeti Opera előadása szeptemberben lesz a budapesti Erkel Színházban. A történet Kína északi részén, a 20. század elején játszódik, ahol a főhősök a harcművészet elsajátítását követően a Pekingi Opera színházi társulatánál találják meg saját útjukat, ám a sors és végzet közbeszól, így az útjaik elválnak. A színpadon megelevenedik az élet és a halál, a szerelem és a gyűlölet, valamint a küzdelem a színpadi csillogás eléréséért.

Leonardo közismerten hosszú idő alatt fejezte be képeit. A Sziklás madonnán két periódusban is dolgozott, 1491 és 1499 között, majd 1506 és 1508 között. Egy korábbi, 2005-ben elvégzett vizsgálat kiderítette, hogy eredetileg más pózban akarta megfesteni a madonnát, de további változtatásokra nem derült fény. A legújabb technológiának köszönhetően sikerült újabb vázlatot is felfedezni a festékréteg alatt, a tárlat látogatói most ezt is megismerhetik.

A zsiráfborjú augusztus 15-én jött a világra, az állatorvos és a gondozók több mint két órán keresztül segítették Ganzit, az anyaállatot a nehéz, ám végül sikeres ellésben. Az egészséges borjú több mint másfél méter magas, súlya 50-60 kilogramm körül van. A kis zsiráf egyelőre a zsiráfházban tölti napjait, a látogatók csak később láthatják Magyarország legnagyobb, mintegy kéthektáros Afrika-szavanna kifutójában szélesszájú orrszarvúk, zebrák, struccok és antilopok között.

Az augusztus 22. és 25. között zajló rendezvénysorozatra Ausztriából, Németországból, Portugáliából és Romániából is érkeznek jelmezesek, a karneválon azok a gyermekek is részt vesznek, akik a testvérvárosi kapcsolatnak köszönhetően most a Balaton-parton üdülnek.

egy

Orgona-mesterkurzuson vehetnek részt az érdeklődők Szathmáry Zsigmond professzor vezetésével Debrecenben és Hajdúböszörményben hétfőn és kedden, a kurzus első napja ünnepi orgonaesttel zárul a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. és a Hajdúböszörményi Sillye Gábor Művelődési Központ támogatásával.

A házaspár levelezéséből láthat előadást a közönség augusztus 18-án este a Zsámbéki Romtemplomnál.

Ma kezdődik és három napon át tart a Koronázási Szertartásjáték Székesfehérváron, ahol IV. Béla koronázása elevenedik meg.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma