2015.05.11

Oszvald Marika próza-szerepben, Csehov Sirály című drámájában debütál az Átrium színpadán. Elmondása szerint ez számára egy hatalmas kaland. „Nem szeretném megváltani a világot, nincs bennem vágy, hogy bebizonyítsam, operettes létemre én vagyok a legjobb prózai színésznő is” – mondta. Interjúnkból az is kiderül, mi lehet Arkagyina tragédiája.

Sok helyen olvastam, hogy mielőtt elvállalta Arkagyina szerepét, gondolkodási időt kért. Mi alapján jutott arra az elhatározásra, hogy eljátssza ezt a karaktert?

Én alapvetően színésznő vagyok, de egész életemet úgy éltem le, hogy a több mint negyven év alatt hasonló nagy szerepet nem játszottam el, ilyen téren nem volt tapasztalatom. Aztán az emberben megfogalmazódik a kérdés, hogy alkalmas-e erre egyáltalán? Van bennem egy az egészséges önbizalom, de ez nem jelenti azt, hogy ne lennének félelmeim vagy kétségeim önmagammal kapcsolatban, mindig is voltak. Fehér Balázs Benőnek láttam már rendezését, nagyon hitelesnek találom a munkáját, és gondoltam, mivel nagyon rendezőre támaszkodó színésznő vagyok, rábízom magam, hiszen ő is bizalmat szavazott nekem. Majd elolvastam a drámát, amit sajnos eddig nem nagyon ismertem, és rájöttem, hogy Arkagyina pont olyan, mint ahogy az operett-színésznőt elképzelik. Ezek után meg tudtam érteni, hogy Benő miért engem választott. A szöveget meg tudom tanulni, és Benő irányítása alatt sikeres előadás jöhet létre. Nekem is érdekes, az ember mindig vágyik a változatosságra, kalandokra: én egy elég nagy kalandornő vagyok.


Könnyebb lesz majd a későbbiekben igent mondani prózai szerepre?

Ez attól függ, hogy milyen szerepet ajánlanak fel, hogy fedi-e azt a karaktert, aki én vagyok, és alkalmas vagyok-e a feladatra. Nem szeretném megváltani a világot, nincs bennem vágy, hogy bebizonyítsam, operettes létemre én vagyok a legjobb prózai színésznő is: viszont számomra ez is egy nagyon érdekes és izgalmas feladat. Jelenleg a próbák olyan fázisában vagyunk, hogy van rálátásom arra, milyen lesz a végén, és élvezem, de azt még nem tudom, hogy jó lesz-e. Szerintem az az elsőrendű dolog, hogy az ember élvezze azt, amit csinál, ne azt érezze, hogy teljesen idegen tőle.


oszvald_siraly
Oszvald Marika a Sirály próbáján (fotó: Mészáros Csaba)


Más prózát próbálni, mint zenés darabot?

Stílusában tényleg nagyon más. Benő most arra próbál rávezetni, hogy ne az érzelmet játsszam el, hanem a gondolatot. Én inkább ösztönös színésznő vagyok, most ő ezt a tudatosságot próbálja formálni bennem.


Van olyan prózai szerep, amit eljátszana még?

Nem, és ha nem lesz több ilyen alkalom, az se baj. Nincsenek szerepvágyaim se prózai, se operett téren, mert én magam nem tudom megítélni, hogy mi lenne számomra a megfelelő feladat. Úgy gondolom, akik megbíznak ezekkel a szerepekkel, tudják. Sosem akartam nagy szerepeket eljátszani. Ismert mondás: sokat akar a szarka, de nem bírja a farka. Szóval csak azt a terhet viszem el, amit mások rám pakolnak.


Mit gondol, mi lehet Arkagyinának a tragédiája?

Az, hogy nem foglalkozik mással, csak önmaga imádatával, teljesen érzéketlen másokkal szemben, saját maga felé pedig rettentően érzékeny. Az a tragédiája, hogy nem tud igazán szeretni, csak külsőségekben szeret.


Vajon Csehov ezt az alakot az idős színésznő sztereotípiájaként rajzolhatta meg?

Arkagyina egyfajta színésznő. Úgy hallottam, hogy Csehov a feleségéről mintázta az alakot. Szerintem nem tipikus az ilyen színésznő, ma már nem is megengedett ez a viselkedés.


oszvald_siraly2
(fotó: Mészáros Csaba)

 

El tudná képzelni, hogy úgy, mint Arkagyina, ne a nagyvárosban, hanem egy vidéki házban éljen?

Alapvetően igen, Gödöllőn van egy kertem, amit azért vásároltam, hogy majd öregkoromban ott töltöm az időmet. Csak valahogy még mindig vannak feladataim, továbbra is érdekel a világ, az élet, és rá tudok csodálkozni dolgokra, és ameddig ez igaz, folytatom is. Kis hiányérzetem van, hogy nem tudtam kimenni a kertembe az utóbbi időben, mert annyi volt a feladatom. Most sűrű az életem, nemrég volt egy bemutatóm az Operettben, azzal párhuzamosan már próbáltam a Sirályt is, előadásaim is vannak. De tudom, hogy ez se lesz mindig így: úgy élem meg ezt az időszakot, hogy most ez a dolgom.


Márciusban Kossuth-díjban részesült, emellett sok egyéb díjjal és kitüntetéssel ismerték el munkáját. Mennyire meghatározóak Önnek a díjak?

Senki se úgy indul neki a pályának, hogy díjat akar nyerni, az egy korszaknak az elismerése kell, hogy legyen. Már negyvenöt éve csinálom ezt, és nagyon kellemes, simogató érzés, hogy méltatják az ember munkáját. Sosem arra törekedtem, hogy sztár legyek, hogy híres legyek, hanem hogy hasznos legyek, hogy elismerjenek. Az elismerést a közönségtől folyamatosan megkapom: az, ha szakmailag, hivatalosan is kap az ember méltatást, egy plusz dolog. Nagyon jó érzés, de semmin sem változtat, ugyanúgy meg kell dolgozni a sikerért. Sőt, kialakul egyfajta megfelelés iránti késztetés is az emberben, hogy bebizonyítsa, nem érdemtelenül kapta meg az adott díjat. Az az érdekes, hogy míg én magam a hasonló elismerésektől semmit sem változtam, addig előfordult, hogy mások azután másképp tekintettek rám. Úgy, mint egy furcsa csodabogárra - miközben én még mindig ugyanaz az ember voltam, mint azelőtt.


Írta: Bodor Máté

Fotók: Átrium Film-színház Facebook

Kulcsszavak: Oszvald MarikainterjúÁtrium

cello-110981_960_720

2018.05.20

Mintegy kétszáz év magyar zenéjéből válogat a kitűnő karmester, Vashegyi György május 24-én a Nemzeti Filharmonikusok Pesti Vigadóban tartandó hangversenyén. A Lukács Ervin bérletsorozat zárókoncertjének szólistája a számos hazai és nemzetközi díjjal elismert csellóművész, Rohmann Ditta.

Cannes4_-_Copy

2018.05.20

A japán Kore-eda Hirokazu Shoplifters című alkotása érdemelte ki május 19-én este a Cate Blanchett Oscar-díjas ausztrál színésznő vezette zsűritől az Arany Pálmát a 71. cannes-i filmfesztiválon. A második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat Spike Lee amerikai rendező BlacKKKlansman című filmje kapta, míg a zsűri díját Nadine Labaki libanoni rendezőnő Capharnaüm című alkotása nyerte el.

egy_nap_werk_szilagyizsofia_mti_foto_kallos_bea

2018.05.19

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje nyerte el ma, május 19-én a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) kategóriadíját a 71. cannes-i filmfesztivál párhuzamos válogatásaiban bemutatott első és második filmek közül. A magyar rendező első játékfilmjét a Kritikusok Hete válogatásban mutatták be a világ egyik legrangosabb filmes szemléjén.

Hat nagyszínpadi bemutatóval nosztalgikus magyar évadra készül az egri Gárdonyi Géza Színház, ahol három-három stúdiószínpadi premiert és új gyermekelőadást is láthat majd a közönség. Az évadot Móricz Zsigmond és Szakonyi Károly Rokonok című társadalmi drámájának bemutatójával indítják szeptember 28-án. Ezt október 16-án Békeffi István és Lajtai Lajos operettje, A régi nyár követi.

Az európai kortárs táncművészet meghatározó alakjaként ünnepelt Anne Teresa De Keersmaeker és Salva Sanchis koreográfus közös munkája, az A Love Supreme című előadás új, átdolgozott változatát nézhetik meg az érdeklődők május 24-én, 25-én és 26-án a Trafó Kortárs Művészetek Házában. A május 24-ei előadás után a közönség személyesen is találkozhat és beszélgethet Salva Sanchis társkoreográfussal, aki másnap workshopot is tart az érdeklődőknek.

Csaknem húsz helyszínen hetven programot kínál a Rippl-Rónai Fesztivál: a Kaposvár világhírű szülöttének, Rippl-Rónai József festőművésznek emléket állító összművészeti rendezvény május 24. és 27. között lesz a somogyi megyeszékhelyen. A fesztivál programjairól bővebb információk a www.ripplfeszt.hu oldalon olvashatók.

Matteo Garrone olasz rendező Dogman című filmjének kutyaszereplői kapták meg a legjobb kutyaalakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma) május 18-án a 71. cannes-i filmfesztiválon. A film főhőse Marcello (Marcello Fonte), elvált, 40 év körüli, naiv és jó kedélyű kutyakozmetikus, aki kábítószer-kereskedésből egészíti ki szerény jövedelmét. Kislányán kívül csak az üzletébe betérő kutyákban talál igazi társakra. „A kutyák a főszereplők. Az alakításukat különösen nagyra értékelte a zsűri” – mondta a díjátadón Toby Rose, a díj alapítója. A zsűri a Nagydíjat a Kritikusok Hete válogatásban fődíjat nyert, Diamantino című francia-portugál-brazil komédia rózsaszín bundájú kutyaszereplőinek ítélte, amelyek a főhős hallucinációiként jelennek meg a vásznon.

Other Than Unusual című új lemezét mutatja be a Barabás Lőrinc Quartet, a hazai nujazz színtér kiváló csapata május 25-én a fővárosi Akvárium Klubban. Barabás Lőrinc trombitás, zeneszerző, a formáció vezetője elmondta: „egy kicsit poposabb lett az új lemez, mint a két évvel ezelőtti Beardance, sok szempontból viszont most több elvontabb elemet tartalmaz”.

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

credit_sinco

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

Izgalmas, műfaji határokon átívelő estre készül április 10-én, a költészet napjának előestéjén Földes László „Hobo”. A 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül a Müpában lesz a Látnokok, költők, csavargók című előadásának ősbemutatója, amelyen a legnagyobb költők műveit itatja át zenével, felejthetetlen élményt kínálva a közönségnek.

A Szegedrocks2018 április 21-én Szegeden, Magyarország egyik legszebb terén, a Dóm téren várja a zenekedvelőket. A látványos rendezvényre a több száz fellépő énekest, gitárost, basszusgitárost és dobost korra, nemre, életkorra és zenei stílusra való megkülönböztetés nélkül választják ki. A jelentkezés még nem zárult le, egészen április 10-ig tart. A program ingyenes, így több ezer főt várnak a fesztiválra.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma