2018.02.14

Azt szokták mondani, hogy a szerelem a valaha megtapasztalható legcsodálatosabb érzés, amely egyszer mindenkit utolér, akkor pedig megrengeti az eget is. El kell ismernünk azonban, hogy nemcsak csodálatos lehet, hanem fájdalmas, sőt pusztító is. Erre persze nem szívesen gondolunk, pláne Valentin-napon, mi viszont most olyan filmeket ajánlunk, melyek felhívják a figyelmünket a tényre: a szerelem olykor nagyon távol áll a romantikától.

„Meg akarta csókolni. Ezt akarta ő is, nem? Akkor úgy érezte, hogy egy szakadék szélén remeg, készen arra, hogy beleessen egy pillanat alatt. Aztán az ajkaik találkoztak, és ő feladta a gondolatait. Csak a csókját érezte, a karjai erejét, amelyek átkarolták, a szívverését a kezei alatt. Amikor beleszédült a karjaiba, volt mellette egy szakadék, amelybe beleesett. Beleszeretett.”


jeuxdenfants-1
Szeress, ha mersz
Fotó: blockbustermania.fr

 

Ezt a Kék Valentin című filmből idéztem, mégpedig azért, mert ez a pár mondat remekül lefesti, milyen is lehet a szerelem. Mint egy mély szakadék, mely örökre elnyeli az embert. Melyből nincs kiút, és amelynek sötétjében elveszni talán cseppet sem kellemes. Ha azt mondjuk, szerelem, a legtöbben – természetes módon – arra a csodálatos érzésre asszociálunk, mely minden rosszat elfeledtet velünk. Egy boldog kapcsolat képe rémlik fel előttünk, amelyben ugyan felmerülnek nehézségek, azokat azonban könnyedén legyőzzük, hiszen ott van a kezünkben a gyógyír mindenre: a szerelem. Viszont, ha erről a mindent megrengető érzésről beszélünk, nem szabad szem elől tévesztenünk azt az agyonismételt intelmet sem, miszerint a szerelem fáj. Merthogy sok esetben nagyon is igaznak bizonyul ez a megállapítás.


Valentin-napon szinte kettészakad a világ: vannak, akik közösen tesznek a romantikára, és vannak, akik átadják magukat a világot mostanra már lassan teljesen meghódító amerikai ünnepnek. Egyvalami azonban közös ebben e két csoport képviselőiben, akárcsak az összes élő emberben: valamit ugyanis mindannyian gondolunk a szerelemről. Egyesek azt, hogy gyönyörű, semmihez sem hasonlítható érzés, mások azt, hogy idővel szeretetté, bizalommá halványul, és örökre összeköt két embert, megint mások a hűséget látják benne, az életadó vágyat, az örök élet biztosítékát, és vannak, akik úgy gondolják, hogy a szerelem olyan, mint egy mély szakadék, mely képes örökre elnyelni az embert vagy gúzsba kötni akarata ellenére, úgy, hogy sose tudjon szabadulni. Ha őszinték akarunk lenni, azt kell mondanunk: mindannyiunknak igaza van. Mert a szerelem annyiféle, ahány ember él a Földön – és olykor szinte már giccsesen romantikus, olykor pedig nagyon távol áll a romantikától.

 

Szubjektív filmajánlómban olyan alkotásokat találhattok, melyekben nincs se giccs, se rózsaszínben pompázó romantika – szerelem azonban van.

 

Szeress, ha mersz

Bár Yann Samuell 2003-as alkotását – akárcsak az összes többi filmet, amelyet most ajánlok – sokan romantikus drámaként aposztrofálják, korántsem az. Illetve romantikusnak romantikus, mivel e műfaji megjelöléssel illetjük azokat a filmalkotásokat, melyekben a szerelem, illetve két ember szerelmi kapcsolata kerül górcső alá, csakhogy például a Szeress, ha mersz egyáltalán nem olyan romantikus film, mint amilyen mondjuk a Szerelmünk lapjai vagy a Ház a tónál. A történet főhősei Sophie és Julien, akik nyolcéves korukban kötnek barátságot, és kitalálnak egy játékot, melynek tétje egy körhinta formájú süteményesdoboz. Különböző feladatokat határoznak meg egymás számára, amelyeket teljesíteni kell. Ezek kezdetben szórakoztatóak, idővel azonban egyre durvábbá, könyörtelenebbé válik a két barát „játéka”. És egyben ez lesz életük legfontosabb része is, hiszen a tét sokkal több, mint egy süteményesdoboz: az, hogy együtt lehessenek. Ennek azonban ára van.


7515_backdrop_scale_1280xauto
Fotó: vodcaster.com

 

Őrülten hiányzol

Drake Doremus 2011-es filmje is azon romantikus drámák sorát erősíti, melyekben kegyetlen őszinteséggel ábrázolják egy kapcsolat (lehetséges) nehézségeit. A történet azonban egyáltalán nem úgy indul, hogy ez azonnal sejthető legyen. Az angol Anna az egyik amerikai egyetemen tanul, és beleszeret az osztálytársába, Jacobba. Hamar egymásra találnak, megélik az első szerelmet, annak minden csodálatos szélsőségével, ám az élet közbeszól: Anna vízuma lejár, így haza kell mennie Angliába. A határokat nem ismerő viszonyból egyik pillanatról a másikra távkapcsolat lesz. De vajon a szerelem képes arra, hogy kiállja a fizikai távolság és az idő próbáját?


LikeCrazy
Fotó: imdb.com

 

Kísértés

Szintén Drake Doremus rendezte a Kísértés című alkotást, mely egy igencsak nehéz kérdést vet fel: mi történik akkor, ha a szerelem nem épít, hanem rombol? Ha tönkretesz valamit, ami szintén szerelemből, hosszú idő alatt és sok munka árán épült fel. A Kísértés fókuszában egy idillinek tűnő család áll: szép és szerető feleség, a középiskola utolsó évére készülő lány és egy férj, aki azért néha-néha a múltján mereng. Ebbe a családba érkezik – a feleség döntése szerint – Sophie, az angol cserediák, akinek jelenléte nagy kihívás elé állítja a családi kapcsolatrendszert.


breathe-in-felicity-jones
Fotó: indewire.com

 

Kizárólag öttől hétig

Victor Levin 2014-es filmjében különleges szerelmet vitt vászonra: olyat, amely örökké tart, ám sosem teljesülhet be igazán. Brian, a fiatal, pályakezdő író egy napon találkozik Arielle-lel, az egyik New Yorkban dolgozó francia diplomata kifinomult feleségével. Bár a nő idősebb nála, és két gyermek anyja, Brian menthetetlenül beleszeret. Az erős, számára még szinte ismeretlen érzelem hatására belemegy abba, hogy viszonyt kezdjenek, ám hamar rájön, ez a helyzet nemcsak izgalmat rejt magában. A gondok akkor kezdődnek, amikor Brian többet szeretne, vagyis – hogy egészen pontosak legyünk – csak magának akarja a nőt. Ekkora döntést hozni viszont egyáltalán nem egyszerű, főleg, ha az embernek stabil házassága és két gyermeke van: Briannek és Arielle-nek így szembe kell nézniük életük legfontosabb döntésével, és azzal, hogy ez milyen következményeket von maga után.


5to7still
Fotó: ifcfilms.com

 

Kék Valentin

Derek Cianfrance filmjének főhősei Cindy és Dean, akiknek házassága telis-tele van hullámvölgyekkel. Persze képesek őrülten szeretni is egymást, ám úgy tűnik, kapcsolatuk végleg megromlott. Ebben az is szerepet játszott, hogy míg Dean megmaradt ugyanolyan egyszerű srácnak, amilyen egykoron volt, Cindy sok álmát volt kénytelen feladni. Mielőtt azonban végleges elhatározásra jutnának, úgy döntenek: tesznek még egy próbát, hátha sikerül megmenteni a kapcsolatukat. A szívük mélyén talán abban reménykednek, hogy újra felizzik köztük a régi szenvedély, hogy visszatalálnak ahhoz a párhoz, akik valaha voltak, de vajon tényleg lehetséges ez? Tényleg vissza lehet szerezni azt, amit elvesztettünk?


bv_russo1_01
Fotó: artofthetitle.com

 

Szerelem

A botrányfilmeket jegyző Gaspar Noé Szerelem című alkotásának (teljesen őszinte) ismertetéséhez nehéz megfelelő szavakat találni. A legjobb megoldás talán az, ha annyit mondok: ez nem romantikus dráma, hanem szexfilm, vagyis olyan mozgókép, „amely szexuális tevékenységeket állít története középpontjába”. És nem, messze nem azonos a pornófilmmel, mivel „a szexualitás nyílt ábrázolása itt nem feltétlenül (illetve nem kizárólag) a néző vágyainak felkeltését és kielégítését szolgálja. Eltérően az erotikus filmek csoportjától, a szexfilmben a nemiség bemutatása nem csupán színfoltja a cselekménynek, hanem a lényege: a történet a szexuális aktusok köré szerveződik, a szereplők tetteit főként testi vágyaik határozzák meg.” A Szerelem története egyébként jóval túlmutat mindazon, amit az imént leírtam, hiszen arra hívja fel a figyelmünket: a szerelmet könnyebb elveszíteni, mint gondolnánk. Főhőseink Murhpy és Electra, akik határtalanul szeretik egymást. Szerelmükben az örömszerzés minden formája szóba kerül, amellyel a másik felet kielégíthetik. Egy napon a végső vágyak között szóba kerül egy harmadik fél bevonása, ez pedig végzetes döntésnek bizonyul…


love3
Fotó: flavorwire.com

 

Az én szerelmem

Ha meggyőződésünk: a szerelem legtöbbször szép, mindenképpen adjunk egy esélyt Maiwenn Le Besco filmjének, hogy megcáfolhasson minket. Tony súlyos síbalesetet szenved, az elhúzódó rehabilitáció során pedig felidézi – finoman szólva – intenzív szerelmi viszonyát férjével, élete szerelmével, Georgióval. A traumatikus kapcsolat feldolgozásában az önirónia mellett lábadozó betegtársai is segítségére vannak, amire szükség is van, hiszen Tony nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is a gyógyulás útjára szeretne lépni. De ez nem egyszerű feladat, ha az ember élete szerelmétől kíván elszakadni. Attól az embertől, aki a válás után rögtön felajánlotta neki, hogy egyszer újból feleségül kéri majd. (Ezt csak zárójelben jegyzem meg, de már Emmanuelle Bercot és Vincent Cassel fantasztikus játéka miatt is megéri megnézni. Arra viszont nem árt felkészülni, hogy nem lesz kimondottan kellemes élmény…)


MON_ROI_Still
Fotó: hollywoodreporter.com

 

Porto 35mm

Gabe Klinger (35 mm-es nyersanyagra forgatott) alkotásának főszereplői a francia Mati és az amerikai Jake, akik Porto városában botlanak egymásba egy este, találkozásuk pedig örökre beleég az emlékezetükbe. Egy pillanat alatt szerelembe esnek, kapcsolatuk azonban nem olyan utat jár be, mint sok más szerelmespáré. Az elsőfilmes Klinger egy különleges szerelem történetét meséli el, ezt pedig úgy teszi, hogy mindkét karakterének saját fejezetet ad, így lehetőségünk van abba is bepillantást nyerni: mindennek két oldala van.


285335_1494323387.6515
Fotó: mafab.hu

 

Tóth Eszter

Forrás: Film- és médiafogalmak kisszótára/port.hu

cello-110981_960_720

2018.05.20

Mintegy kétszáz év magyar zenéjéből válogat a kitűnő karmester, Vashegyi György május 24-én a Nemzeti Filharmonikusok Pesti Vigadóban tartandó hangversenyén. A Lukács Ervin bérletsorozat zárókoncertjének szólistája a számos hazai és nemzetközi díjjal elismert csellóművész, Rohmann Ditta.

Cannes4_-_Copy

2018.05.20

A japán Kore-eda Hirokazu Shoplifters című alkotása érdemelte ki május 19-én este a Cate Blanchett Oscar-díjas ausztrál színésznő vezette zsűritől az Arany Pálmát a 71. cannes-i filmfesztiválon. A második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat Spike Lee amerikai rendező BlacKKKlansman című filmje kapta, míg a zsűri díját Nadine Labaki libanoni rendezőnő Capharnaüm című alkotása nyerte el.

egy_nap_werk_szilagyizsofia_mti_foto_kallos_bea

2018.05.19

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje nyerte el ma, május 19-én a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) kategóriadíját a 71. cannes-i filmfesztivál párhuzamos válogatásaiban bemutatott első és második filmek közül. A magyar rendező első játékfilmjét a Kritikusok Hete válogatásban mutatták be a világ egyik legrangosabb filmes szemléjén.

Az európai kortárs táncművészet meghatározó alakjaként ünnepelt Anne Teresa De Keersmaeker és Salva Sanchis koreográfus közös munkája, az A Love Supreme című előadás új, átdolgozott változatát nézhetik meg az érdeklődők május 24-én, 25-én és 26-án a Trafó Kortárs Művészetek Házában. A május 24-ei előadás után a közönség személyesen is találkozhat és beszélgethet Salva Sanchis társkoreográfussal, aki másnap workshopot is tart az érdeklődőknek.

Csaknem húsz helyszínen hetven programot kínál a Rippl-Rónai Fesztivál: a Kaposvár világhírű szülöttének, Rippl-Rónai József festőművésznek emléket állító összművészeti rendezvény május 24. és 27. között lesz a somogyi megyeszékhelyen. A fesztivál programjairól bővebb információk a www.ripplfeszt.hu oldalon olvashatók.

Matteo Garrone olasz rendező Dogman című filmjének kutyaszereplői kapták meg a legjobb kutyaalakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma) május 18-án a 71. cannes-i filmfesztiválon. A film főhőse Marcello (Marcello Fonte), elvált, 40 év körüli, naiv és jó kedélyű kutyakozmetikus, aki kábítószer-kereskedésből egészíti ki szerény jövedelmét. Kislányán kívül csak az üzletébe betérő kutyákban talál igazi társakra. „A kutyák a főszereplők. Az alakításukat különösen nagyra értékelte a zsűri” – mondta a díjátadón Toby Rose, a díj alapítója. A zsűri a Nagydíjat a Kritikusok Hete válogatásban fődíjat nyert, Diamantino című francia-portugál-brazil komédia rózsaszín bundájú kutyaszereplőinek ítélte, amelyek a főhős hallucinációiként jelennek meg a vásznon.

Other Than Unusual című új lemezét mutatja be a Barabás Lőrinc Quartet, a hazai nujazz színtér kiváló csapata május 25-én a fővárosi Akvárium Klubban. Barabás Lőrinc trombitás, zeneszerző, a formáció vezetője elmondta: „egy kicsit poposabb lett az új lemez, mint a két évvel ezelőtti Beardance, sok szempontból viszont most több elvontabb elemet tartalmaz”.

Idén 15. alkalommal rendezik meg a Református Zenei Fesztivált Budapesten, melyen fiatal virtuózok és határon túli művészek is fellépnek. A május 25. és 27. között a fesztiválon fellép mások mellett Michael Harris orgonaművész, a Sebő Együttes, Vedres Csaba, Kiss Zoltán és Kiss Benedek, valamint a Központi Református Kórus, Kárpátaljáról a BorzsaVári népi zenekar, Délvidékről pedig az Ethnokor.

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

credit_sinco

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

Izgalmas, műfaji határokon átívelő estre készül április 10-én, a költészet napjának előestéjén Földes László „Hobo”. A 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül a Müpában lesz a Látnokok, költők, csavargók című előadásának ősbemutatója, amelyen a legnagyobb költők műveit itatja át zenével, felejthetetlen élményt kínálva a közönségnek.

A Szegedrocks2018 április 21-én Szegeden, Magyarország egyik legszebb terén, a Dóm téren várja a zenekedvelőket. A látványos rendezvényre a több száz fellépő énekest, gitárost, basszusgitárost és dobost korra, nemre, életkorra és zenei stílusra való megkülönböztetés nélkül választják ki. A jelentkezés még nem zárult le, egészen április 10-ig tart. A program ingyenes, így több ezer főt várnak a fesztiválra.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma