2019_Filharmonia_Orgonakejszakaja_728x90_002

2017.11.17

Mi köt össze két alkotót, akik eltérő művészeti ágak szerelmesei? Hogy mindketten szívesen tekintenek vissza a múltra, felidézve régebbi korok eszméit. Az Alkotóművészeti Szalon november 10-ei eseményén Árkossy István festőművész, grafikus, író és Csörsz Rumen István irodalomtörténész, zenész, a Musica Historica együttes művészeti vezetője volt a vendég.

Mi jut eszünkbe a szalon szó hallatán? A 18. század végi, 19. század eleji kulturális élet színterei: a baráti vacsorák, szalonok, estélyek. Az 1790-es években csak úgy pezsgett az élet Pesten, az egyetem tanárai, a politikusok, a művészek, a művelt hivatalnokok magánházakban, irodalmi szalonok keretében cseréltek eszmét. Schedius Lajos vacsoráin a tudományról, irodalomról és politikáról esett szó. Beleznayné báró Podmaniczky Anna irodalmi estélyein szintén tudós, gazdaságban és irodalomban járatos férfiak beszélgettek. Kultsár István, mint az egyetlen magyar nyelvű pesti hírlap szerkesztője, szintén fontos szerepet játszott a kulturális életben. Ebédjein és vacsoráin az irodalom ügyeiről, a színészet felvirágoztatásáról, a folyóiratokról és a nyelvújításról társalogtak a vendégek. Majd, amikor hazánk kulturális élete intézményesült, a szalonok szép lassan eltűntek a palettáról.

 

_D0A0512_Copy


A MANK Nonprofit Kft. részben feltámasztja a szalonok világát, hiszen baráti társaságban, kötetlen formában beszélgetnek, cserélnek eszmét különböző művészeti ágak művelői. A MANK régóta kereste a módját, hogy miként lehet a magyar alkotóművészeket és gondolkodókat közelebb hozni egymáshoz, hogyan lehetne közöttük a társasági szálakat erősíteni annak érdekében, hogy a magyar kulturális élet vagy annak egyes területei erősebbek és szervezettebbek legyenek. Ezért gondoltak arra, hogy havonta egyszer néhány órára szalont nyitnak a budai Várban, az Úri utca 54–56-ban, a Mailáth-palota épületében, a Cseh Tamás Archívum – Interdiszciplináris Gyűjtemény I. emeleti termeiben.

 

Kilencedik összejövetelükön a házigazda, Mirtse Zsuzsa, a MANK Nonprofit Kft. művészeti tanácsadója két vendéget köszöntött: Árkossy István festőművész, grafikus, írót és Csörsz Rumen István irodalomtörténész, zenészt, a Musica Historica együttes művészeti vezetőjét.

 

_D0A0526_Copy


A szalont ezúttal Szemerei Péter, a Cseh Tamás Archívum vezetője nyitotta meg. Kiemelte: az elmúlt alkalmak során tapasztalta, hogy minden beszélgetés jó hangulatban zajlik, és a résztvevők, vendégek mind lelkileg feltöltődve távoztak.

 

A hely szelleméhez illően az első néhány perc Cseh Tamás életművét idézte meg: Hanák Gábor, a Cseh Tamás Archívum alapítója az est tematikájához illő dalokat válogatott az Archívum gyűjteményéből.

 

Hanák Gábor a bevezetőjében elmondta: a felvételekkel szeretné felidézni azt a közeget, melyben Cseh Tamás és művésztársai alkottak. A kilencedik alkalomra olyan dalokat választott, melyekben a zenészek verseket, irodalmi alkotásokat dolgoztak fel, hiszen a meghívott két vendéghez is közel áll az irodalom. Így hallhattuk többek között a Dal a ravaszdi Shakespeare Williamről című számot, egy részletet Zrínyi Miklós alkotásából és Balassi Bálint: Egy könyörgés című művének feldolgozását is.

 

_D0A0550_Copy


A beszélgetést a házigazda, Mirtse Zsuzsa kezdte, aki kiemelte: a legfontosabb hasonlóság a két meghívott művész között, hogy mindketten szívesen tekintenek vissza a múltra, felidézve régebbi korok eszméit. Mindkét művésznek kiemelten kedves korszaka a reneszánsz. Hogy miért fordultak a múlt felé? Árkossy István szerint a képzőművészet egy olyan lánc, melynek minden egyes szeme kapcsolódik az előzőhöz. Csörsz Rumen István hozzátette, ez nemcsak a képzőművészetre igaz, hanem az irodalomra, zenére is, ahol az újabb nemzedékek tagjai szintén beépítik műveikbe a korábbi alkotók eredményeit, felfedezéseit. Csörsz Rumen példaként hozta fel Balassi Bálint Egy könyörgés című versét is. Mint hangsúlyozta: az újabb költőnemzedékek tudatosan vagy tudattalanul megalkották Balassi istenes verseinek interpretációját.

 

Csörsz Rumen három hangszert is hozott magával: egy gitárt, egy kobozt és egy reneszánsz lantot, majd mindhármat megszólaltatta a közönség legnagyobb örömére. A zenész Kobzos Kiss Tamástól tanult kobozon játszani, és 29 éve tagja a Musica Historica együttesnek. Mint mondta: szokták kérdezni, hány hangszeren játszom? Mire én mindig azt felelem: inkább az a kérdés, hány hangszer választ engem, és lesz a társam.

 

_D0A0632_Copy


Csörsz Rumen István egy trubadúréneket is elhozott nekünk, mely első hallásra annyira magával ragadta, hogy fiatal korában egy egész regényt írt hozzá. Árkossy Istvánt szintén megihlette a reneszánsz. Nagymesterek – Reneszánsz és barokk festőművészek arcképcsarnoka című sorozatáról mesélt nekünk, melyből kiállítás és album is született. A sorozatban elsősorban az itáliai reneszánsz legnagyobb festőművészeinek arcmásait örökítette meg azzal a céllal, hogy bemutassa azokat a személyeket, mestereket, akik a reneszánsz élvonalába tartoztak, viszont értékes arcmásaik ma a világ leghíresebb múzeumaiban csak elszórtan, egymástól nagy távolságokra tekinthetők meg.

 

A két művész felidézte gyerekkorát is. Árkossy István apja tanár volt Kolozsváron, akit nagyon sokan ismertek, de az életfilozófiáját elsősorban a szerkesztőségi évek alakították, hiszen miután 1966-ban lediplomázott a kolozsvári Képzőművészeti Egyetem grafikai szakán, 1967-től húsz éven át volt a kolozsvári Utunk című irodalmi−művészeti hetilap grafikai szerkesztője. „A szerkesztőségben nap mint nap kimagasló tehetségekkel találkoztam, ez az időszak meghatározta egész életemet. Amikor Budapestre költöztünk a családommal, először különös volt, hogy egy üres műteremlakásban dolgozom. Ilyenkor az segített, hogy volt mit felidéznem: a szerkesztőségben töltött mindennapokat.” A szabadfoglalkozású alkotónak a reneszánsz sorozatán kívül számtalan festményét és grafikáját megtekinthettük kivetítőn. A képzőművész azonban ír is. Mint mondta: „kapcsolatom az irodalommal Áprily Lajos művészetének megismerésével kezdődött. Képi világa összekötötte számomra az irodalmat a képzőművészettel.”

 

_D0A0601_Copy


Csörsz Rumen Istvánra a szülei irodalomszeretete volt nagy hatással. „Édesanyám pszichológus volt, de megajándékozott az irodalom szeretetével, én tőle tanultam verset mondani. Amikor iskolás voltam, esténként ezerszer szavaltam el újra a Szondi két apródját, hogy csiszoljunk az előadásmódomon. Édesapám pedig Csörsz István író, aki a Sírig tartsd a pofád című könyve kapcsán lett híres. Bár óva intett attól, hogy főállású művész legyek, mégis azt szoktam meg otthon, hogy a művészet része az életünknek. Én ebben nőttem fel” – mesélte az irodalomtörténész.

 

A két művész gyerekkoráról, pályájáról azonban nemcsak a szalonbeszélgetés során hallhattunk. Ezt követően kötetlen társalgásra is volt lehetőség, hogy mindenki feltehesse a számára fontos kérdéseket Árkossy Istvánnak és Csörsz Rumen Istvánnak.



Wéber Anikó

Fotó: Csákvári Zsigmond

hatarokon_at_010_R

2019.07.19

„Nem létezhet olyan helyzet, hogy a fotóriporteri szerep megelőzze az emberséget. Nincs az a kép, amiért megérné egy másik ember életét kockáztatni” – mondja a több háborús zónában járt Bielik István Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjas fotóriporter. Túlélőkről készült fotósorozatáról, a képhez való viszonyáról és a humánum fontosságáról is mesélt nekünk.

_D0A0681_Copy
2019.07.19

1969. július 20. Ezen a napon landolt az Apollo-11 a Holdon: Neil Amstrong és Edwin „Buzz” Aldrin sétája az emberi civilizáció egyik fontos mérföldköve, az emberiség egyik legnagyszerűbb tudományos eredménye volt. Erre az eseményre emlékezik a Vasarely Múzeum Holdmúzeum 1969 című kiállítása, amelyen Vasarely néhány izgalmas kompozíciója is látható.

sziget_anno_R

2019.07.19

Világhírű zenei ikonok, extrém öltözetek és a szeretet forradalma: a Sziget fesztivál idén 27. évfordulóját ünnepli, és természetesen most is elképesztő produkciókkal várják a bulizni vágyókat augusztus 7-től.

A július 24. és 27. közötti szakmai konferencián mintegy kétszáz hazai szakember vesz részt. A négynapos országos szakmai találkozó fő témái között szerepelnek a várostervezés és örökségvédelem időszerű feladatai, a nép építészettel, benne a kastély- és várprogrammal összefüggő kérdések, a természetvédelem és a nemzeti parkok haza helyzetének áttekintése. A találkozó keretében tartják meg a Város- és Faluvédők Szövetségének közgyűlését a Református Kollégium Oratóriumában, a résztvevők emellett kirándulásokon ismerkedhetnek meg Debrecen, a bihari térség, Hajdúböszörmény és Hortobágy természeti és épített értékeivel.

Eddig nem ismert összecsapásra utalnak azok a leletek, amelyeket a csatamezőn, a szövetséges erők egykori tábori kórházának helyszínén először végzett ásatásokon tártak fel a régészek. Waterloonál Napóleon francia serege ütközött meg a szövetséges brit, németalföldi, német és porosz csapatokkal. Az egykori tábori kórház helyszínén amputált végtagok maradványaira bukkantak, továbbá puskagolyókat és egy francia ágyúgolyót is találtak. A szakértők szerint az amputációkat az egykori Mont-St-Jean tábori kórház orvosai végezték.

Kilencvenéves korában elhunyt Heller Ágnes Széchenyi-díjas filozófus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja, a New York-i New School for Social Research professor emeritusa. Fő kutatási területe az etika és a történetfilozófia volt. Pályája kezdetén munkáit a marxizmus és az újbaloldali gondolkodás jellemezte, később inkább posztmodern szempontból értelmezte az etikát és a modern világot, új megközelítési lehetőségeket kínált fontos társadalomelméleti problémák megoldásához. Magyarul megjelent munkái közül kiemelkedik A reneszánsz ember (1967), a Portrévázlatok az etika történetéből (1976), Az igazságosságon túl (1987), A történelem elmélete (2001), A „zsidókérdés" megoldhatatlansága (2004). 1998-ban Bicikliző majom címmel jelent meg interjú-önéletrajza, 2009-ben Rózsa Erzsébet monográfiát írt róla Se félelem, se keserűség címmel.

A Királyok völgyéből a gízai piramisok közelében épülő Egyiptomi Nagymúzeumba szállították át Tutanhamon külső aranyozott fakoporsóját, amelyen első ízben végeznek restaurálási munkálatokat a gyermekfáraó sírjának 1922-ben történt felfedezése óta. Az épülő Nagymúzeum 2020 negyedik negyedére tervezett átadása után egy helyen állítják ki a Tutanhamon sírjában talált összes kincset, benne a fáraó három koporsóját, amelyek közül kettő jelenleg a kairói, Tahrir téri Egyiptomi Múzeumban látható. A fáraó múmiáját gránitfedelű homokkőszarkofágban, azon belül három egymásba helyezett koporsóban találták, a koporsók közül a két külső aranyozott fából, a legbelső színaranyból készült, és mindet istenek képei díszítik.

Mintegy 60 ezer középkori diplomás életútjából készített adatbázist egy német és svájci kutatócsoport, feltérképezve a korabeli tanult emberek kapcsolati hálóját is. Ezzel azonnal láthatóvá vált a személyes kapcsolatok egész hálózata, ami akkoriban ugyanúgy meghatározta a karrierlehetőségeket, mint ma, és olyan meghatározó személyiségekre is hatással volt, mint Erasmus vagy Luther Márton. A kutatók azt a nagyjából 60 ezer embert követték életútján, aki 1250 és 1550 között valamelyik európai egyetemen diplomát szerzett. Az adatbank a mai Svájc területén élő fiatal férfiak – köztük Kálvin János – életútját is felöleli, ők ugyan nagyrészt más országokban tanultak, hiszen az első svájci egyetem 1460-ban létesült Bázelben. Nőket nem vehettek fel az egyetemek.

Július 26-án tartják a Strandok éjszakáját. A 10. évét ünneplő rendezvényhez idén több mint 40 fürdő csatlakozott országszerte.

bukfurdo-001

Több turnén Nick Cave vokalistája volt, és Johnny Depp kalózos válogatáslemezén is énekelt egy dalt Brooklyn egyik legvagányabb énekesnője, aki nemcsak a feminizmus mellett, hanem politika kérdésekben is felemeli a hangját. Shilpa Ray-t most Budapesten is meghallgathatjuk, hiszen július 21-én a KOBUCI Kertben koncertezik.

Idén harmadik alkalommal indul útnak a Sziget Cruisin' Partyhajó, egy igazi bulikülönlegesség a Szigeten kívül, de mégis a fesztivál részeként!

Régi történetek, fülledt esték, adomák és legendák. Kollár-Klemencz László prózaíróként, Grecsó Krisztián pedig dalszerzőként is bemutatkozik július 21-én este a zsámbéki Romtemplom különleges történelmi „díszletei” között.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma