782x90_kerilynnwilson_banner_ok

2017.06.16
Szíjjártó Anita
Megbocsátani, szeretni, hinni ma még nem késő – fogalmazta meg Szűcs Nelli színművész a Részegek című darab egyik fontos üzenetét a június 16-án, a POSzT-on tartott szakmai beszélgetésen. Az előadás, melyet a Nemzeti Színház hozott el a színháztalálkozóra, olyan részegekről szól, akik mámoros állapotban megteszik azt, amit minden embernek tennie kellene józanul (is): őszintének lenni.
poszt0615-15
Részlet a Részegek című előadásból


Bort iszom, mint fűzfa gyökere tiszta vizet.
Allah nagy. Ő mindent tud. És én ebben hiszek.
Mikor megteremtett, már tudta, hogy inni fogok.
Hát iszom. A Mindentudót megcáfolni – minek?

Omar Khajjám (Képes Géza fordítása)

 

Modell, bankár, menedzser, prostituált, fesztiváligazgató, építőipari alkalmazott. A sors különös játéka folytán a belőlük összeverődött társaság jelenik meg a Részegekben. Istenről, szeretetről, szabadságról, önmaguk kereséséről beszélnek akadozó nyelvvel. Leginkább azt próbálják megfogalmazni, hogy kiüresedett, józannak tűnő világunkban van-e még helye az őszinteségnek, lehet-e valódi szeretetet találni – olvasható a darab ismertetőjében.

 

poszt0615-19
Radnai Annamária dramaturg, műfordító


Radnai Annamária dramaturg, műfordító elmesélte a közönségnek, hogy Ivan Viripajev – a darab írója – művének három fordítása is készült Magyarországon: a Nemzeti Színházbelin kívül ő is lefordította az alkotást, illetve Morcsányi Géza is, akinek munkája alapján készült előadást jelenleg a budapesti Katona József Színházban játsszák.

„Viripajev azt mondja, hogy ez globális darab – melyet eredetileg Düsseldorfban mutattak be egyébként –, a nevek is olyanok, hogy a viselőik bárhol élhetnének a világban” – fogalmazott a dramaturg. Az igazság hiánya sajnos mindenhol jelen van, így a nyugati társadalmat is megszólítja, nem csupán az oroszt.


Radnai Annamária azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar színházi gyakorlatban nem a didaktikus dolgokat (azt, ha valakit szeretünk, vagy azt, hogy mi az igazság) nem nagyon mondjuk ki. Nem úgy, mint ebben a darabban, ahol nemhogy mindez elhangzik, de sokszor ismétlődik is, ami sok nézőnek nem tetszik. „Ez mantra” – mondta Radnai Annamária, hozzátéve, hogy ez az ismétlődés nagyon is indokolt, hiszen a részeg ember is többször mondja el ugyanazt.

Kozma András, a Nemzeti Színház dramaturgja, a darab fordítója szerint: a mantra már-már mágikus hatást kelt.


poszt0615-16
Részlet a Részegek című előadásból


Balogh Róbert író, meghívott szakembernek viszont saját elmondása szerint sokszor volt az az érzése, hogy ember úgy nem beszél, ahogyan a darabban a szereplők, és kiemelte, hogy a színészi játékhoz, valamint a szcenikai tudáshoz soványnak érezte a szöveget.


Kozma András elmesélte: az előadás rendezője, Viktor Rizsakov azt kérte a színészektől, hogy próbáljanak olyan nyitottak lenni a világra, mint a gyerekek, csodálkozzanak rá a szövegre, és igyekezzenek újra felfedezni azt maguknak. Ivan Viripajevről pedig megjegyezte, hogy a kortárs orosz irodalom újhangú gondolkodója – a darabja pedig rávilágít arra: van a létnek egy metafizikai perspektívája, amelyet felismerve jobb emberré lehet válni.

 

poszt0615-13
Részlet a Részegek című előadásból


A darab szereplői olyan emberek, akik rendezett, normális életet élnek, nem alkoholisták, sőt: alig isznak, most azonban nagyon csúnyán berúgtak – mondta Radnai Annamária. A dramaturg arra reagálva, hogy több néző felállt kvázi az első felvonás után – merthogy igazi szünetet nem tartották, színpadrendezéssel érzékeltették a váltást –, azt mondta: „aki elment az első felvonás után, az voltaképpen nem látta a darabot”. Kifejtette, hogy az első négy jelenet nagyon groteszk, míg a második négyben a szereplők súlyos felfedezésekre jutnak és konklúziókat vonnak le – ezt erősíti az is, hogy besötétedik a színpad.


poszt0615-30
Trill Zsolt


Trill Zsolt színművész, aki a rákbeteg fesztiváligazgatót, Markot formálja meg kiemelte, hogy ezek az emberek nem részegesek, vagyis nem alkoholisták, a hosszú idő alatt bennük felgyülemlett feszültséget, hazugságot, mardosó gondolatokat adják ki magukból ezen az éjszakán.

 

A darab hatperces zenei kompozícióval kezdődik, melyet a színészek adnak elő, és amely első hallásra pusztán zajkeltésnek tűnik – a hangszerek sem igaziak: tükröt, üveget, nejlonzacskót használnak a szereplők. „Sokan néző úgy érzi, hat percet elvettünk az életéből, és izegnek-mozognak” – mondta Szűcs Nelli színművésznő, aki a darabban Lorát, a hűtlen feleséget alakítja. Hozzátette: „a zene a mi alkoholunk, melyet együtt iszunk meg, az helyez bele az előadásba”.


poszt0615-27
ifj. Vidnyánszky Attila


„A zenével másik valóságot teremtünk meg, ugyanakkor provokáljuk is a nézőt” – mondta ifj. Vidnyánszky Attila, aki Max, az épp legénybúcsúját tartó vőlegény szerepébe bújik. A két „felvonás” közötti színpadrendezésről pedig kiemelte, hogy nemcsak a környezet változik (eltűnnek a bútorok, fekete lesz a játéktér, mindent beborít a víz), hanem bennük, szereplőkben is történik valami. A fiatal színész azt is elárulta, hogy a legénybúcsús epizódjuk első jelenetét a mai napig improvizálják, ami a rendező utasítása volt.


Szabó Sebestyén László színművésze, aki Matthiast, a vőlegény barátját játssza elmondta, hogy rövid próbafolyamaton vannak túl, mely alatt az egyik legfontosabb az volt, hogy csapattá váljanak. Sokat beszélgettek a darabról egymással és a rendezővel is, aki nagy szabadságot adott nekik. A szövegről pedig megjegyezte, hogy az szinte „felszakad a lélekből, és átfolyik az emberen, mint egy csatornán”.

 

poszt0615-29
Szűcs Nelli


„Viripajev ezzel a művel megkongatja a harangot, hogy most még nem késő megbocsátani, hinni, szeretni, de holnap lehet, már az lesz” – emelte ki a darab talán legfontosabb mondanivalóját Szűcs Nelli.



Szíjjártó Anita

Fotó: Papp Eszter

CC_banner

orchestra-2098877_960_720

2017.12.12

„A legjobb dirigálási mód: füllel dirigálni. Jó fül kell, és a többi megy magától” – így határozta meg a karmesteri hivatást Richard Strauss, és ma is akadnak követői. A Filharmónia Magyarország szervezésében a december 15-ig tartó Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny során 186 országból jelentkező dirigensekből a döntőbe öt karmester kerülhetett.

24312670_1679320515423865_3091955669036446942_n

2017.12.12

Az újkori cirkuszművészet megszületésének 250. évfordulóját Európában elsőként a XII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál köszönti, amelynek műsorán január 8. és 14. között a szakma legjobbjai versengenek a fesztivál díjaiért hangsúlyozta Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója a programról tartott december 11-ei sajtótájékoztatón Budapesten.

Nemzeti_Filharmonikusok-facebook

2017.12.12

A Nemzeti Filharmonikusok fontos feladatának tartja a magyarországi zenekari zenészképzés ügyét, illetve küldetésének tekinti a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangzásának, stílusának öregbítését és hagyományainak továbbadását. Éppen ezért ez év decemberére a Nemzeti Filharmonikus Zenekar meghirdette Zenekari Akadémiáját (NFZA).

Az Európai Fesztiválszövetség (Europe for Festivals, Festivals for Europe) a minősített rendezvények közé választotta a Szegedi Szabadtéri Játékokat és a Thealter fesztivált. Az elismeréseket december 11-én adták át a csongrádi megyeszékhelyen. Európában idén 715 fesztivál kapta meg a minősítő oklevelet: a harminc magyar rendezvény között két olyan szegedi művészeti fesztivál van, amely meghatározó az ország kulturális élete szempontjából.

Karácsonyi koncertet ad Pál Dénes december 17-én a budai MOM Kulturális Központban, ahol az énekes egy vonósnégyessel együtt lép fel. „A jövő év első negyedévében megjelenik az új stúdióalbumom, amelyen eddig kiadatlan dalaim és új felvételek egyaránt szerepelni fognak. Egyfajta összegzés lesz ez a lemez, egy időszak lenyomata” – mondta Pál Dénes. A koncerten karácsonyi dalok is elhangzanak, és lesz meglepetésvendég is.

Európai turnéja keretében 2018 nyarán Magyarországon is fellép Lenny Kravitz. Az 53 éves, négyszeres Grammy-díjas amerikai funk-rock zenész-énekes június 3-án a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet. A turné mellet Lenny Kravitz új, tizenegyedik stúdióalbumának megjelenését is bejelentette: a friss anyag 2018 tavaszán várható.

A 135 éve született Kodály Zoltánra emlékeznek koncertekkel és a Klassz a pARTon! eseménysorozat programjaival december 16-án és 17-én a Müpában. Többek között fellép Szirtes Edina Mókus Kodály-átiratokkal, Kocsis Krisztián, Zsoldos Bálint, Oláh Vilmos és Devich Gergely kamarakoncertjén pedig Bartók, Beethoven, Brahms és Kodály művei szólalnak meg.

Évadnyitó koncertet ad február 25-én a 100 Tagú Cigányzenekar a Papp László Budapest Sportarénában. A kétrészes, csaknem kétórás koncerten a komolyzenei művek mellett tradicionális magyar cigánymuzsika, magyar nóta és népdalok csendülnek fel.

Ingyenesen látogathatják a Veszprémi Petőfi Színház előadásait a hetvenöt év feletti nézők. A Veszprémben és környékén élő idős emberek december 1-jétől élhetnek a lehetőséggel – jelentette be veszprémi sajtótájékoztatón a teátrum igazgatója.

KOR-HU_kartya

Több mint ezer vasútmodell zakatol majd keresztbe-kasul december 2-án és 3-án a Gellért Hotel termeiben, elhozva az advent hamisítatlan hangulatát. Az Adventi Mesehotelben a terepasztalokon suhanó vonatokon túl lesz Mese-Szalon többek között csipkeszoknyás tündérkékkel és meseshow Eliza vendégeivel.

Az Opus Jazz Clubban december 1-jén és 2-án a FinnAgora és a Budapest Music Center (BMC) szervezésében először találkozhat a magyar közönség Finnország két legizgalmasabb feltörekvő zenekarával. A New Jazz from Finland projekt két koncert erejéig elhozza a Gourmet és a Jukka Eskola Soul Trio zenekarokat.

Harmadik alkalommal rendezik meg a Zsidó Művészeti Napokat május 28. és június 10. között. A nyár eleji eseménysorozat évek óta élvonalbeli művészekkel és minőségi előadásokkal várja a zsidó kultúra iránt érdeklődőket. Az első három meghirdetett koncert Dés László Egy este Esterházy Péterrel című estje, a Kováts Kriszta Kvintett Álomfejtés elnevezésű koncertszínháza, valamint a Cotton Club Singers Páratlan! című nagykoncertje lesz.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma