2017. október 19.
Célzó

_D0A6496_Copy

„Szigetvárnak egyetlen kincse van: a Zrínyi-hagyomány. Ám ezzel tudni kell élni” – emelte ki dr. Hóvári János, a Zrínyi-emlékév elnöke szeptember 10-én, a 185. Zrínyi-emlékünnepség kegyeleti megemlékezésén. Az esemény az 1566-os szigetvári csata 451. évfordulója alkalmából rendezett Zrínyi Napok ünnepélyes zárórendezvénye volt.
2017.06.16
Szíjjártó Anita
Megbocsátani, szeretni, hinni ma még nem késő – fogalmazta meg Szűcs Nelli színművész a Részegek című darab egyik fontos üzenetét a június 16-án, a POSzT-on tartott szakmai beszélgetésen. Az előadás, melyet a Nemzeti Színház hozott el a színháztalálkozóra, olyan részegekről szól, akik mámoros állapotban megteszik azt, amit minden embernek tennie kellene józanul (is): őszintének lenni.
poszt0615-15
Részlet a Részegek című előadásból


Bort iszom, mint fűzfa gyökere tiszta vizet.
Allah nagy. Ő mindent tud. És én ebben hiszek.
Mikor megteremtett, már tudta, hogy inni fogok.
Hát iszom. A Mindentudót megcáfolni – minek?

Omar Khajjám (Képes Géza fordítása)

 

Modell, bankár, menedzser, prostituált, fesztiváligazgató, építőipari alkalmazott. A sors különös játéka folytán a belőlük összeverődött társaság jelenik meg a Részegekben. Istenről, szeretetről, szabadságról, önmaguk kereséséről beszélnek akadozó nyelvvel. Leginkább azt próbálják megfogalmazni, hogy kiüresedett, józannak tűnő világunkban van-e még helye az őszinteségnek, lehet-e valódi szeretetet találni – olvasható a darab ismertetőjében.

 

poszt0615-19
Radnai Annamária dramaturg, műfordító


Radnai Annamária dramaturg, műfordító elmesélte a közönségnek, hogy Ivan Viripajev – a darab írója – művének három fordítása is készült Magyarországon: a Nemzeti Színházbelin kívül ő is lefordította az alkotást, illetve Morcsányi Géza is, akinek munkája alapján készült előadást jelenleg a budapesti Katona József Színházban játsszák.

„Viripajev azt mondja, hogy ez globális darab – melyet eredetileg Düsseldorfban mutattak be egyébként –, a nevek is olyanok, hogy a viselőik bárhol élhetnének a világban” – fogalmazott a dramaturg. Az igazság hiánya sajnos mindenhol jelen van, így a nyugati társadalmat is megszólítja, nem csupán az oroszt.


Radnai Annamária azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar színházi gyakorlatban nem a didaktikus dolgokat (azt, ha valakit szeretünk, vagy azt, hogy mi az igazság) nem nagyon mondjuk ki. Nem úgy, mint ebben a darabban, ahol nemhogy mindez elhangzik, de sokszor ismétlődik is, ami sok nézőnek nem tetszik. „Ez mantra” – mondta Radnai Annamária, hozzátéve, hogy ez az ismétlődés nagyon is indokolt, hiszen a részeg ember is többször mondja el ugyanazt.

Kozma András, a Nemzeti Színház dramaturgja, a darab fordítója szerint: a mantra már-már mágikus hatást kelt.


poszt0615-16
Részlet a Részegek című előadásból


Balogh Róbert író, meghívott szakembernek viszont saját elmondása szerint sokszor volt az az érzése, hogy ember úgy nem beszél, ahogyan a darabban a szereplők, és kiemelte, hogy a színészi játékhoz, valamint a szcenikai tudáshoz soványnak érezte a szöveget.


Kozma András elmesélte: az előadás rendezője, Viktor Rizsakov azt kérte a színészektől, hogy próbáljanak olyan nyitottak lenni a világra, mint a gyerekek, csodálkozzanak rá a szövegre, és igyekezzenek újra felfedezni azt maguknak. Ivan Viripajevről pedig megjegyezte, hogy a kortárs orosz irodalom újhangú gondolkodója – a darabja pedig rávilágít arra: van a létnek egy metafizikai perspektívája, amelyet felismerve jobb emberré lehet válni.

 

poszt0615-13
Részlet a Részegek című előadásból


A darab szereplői olyan emberek, akik rendezett, normális életet élnek, nem alkoholisták, sőt: alig isznak, most azonban nagyon csúnyán berúgtak – mondta Radnai Annamária. A dramaturg arra reagálva, hogy több néző felállt kvázi az első felvonás után – merthogy igazi szünetet nem tartották, színpadrendezéssel érzékeltették a váltást –, azt mondta: „aki elment az első felvonás után, az voltaképpen nem látta a darabot”. Kifejtette, hogy az első négy jelenet nagyon groteszk, míg a második négyben a szereplők súlyos felfedezésekre jutnak és konklúziókat vonnak le – ezt erősíti az is, hogy besötétedik a színpad.


poszt0615-30
Trill Zsolt


Trill Zsolt színművész, aki a rákbeteg fesztiváligazgatót, Markot formálja meg kiemelte, hogy ezek az emberek nem részegesek, vagyis nem alkoholisták, a hosszú idő alatt bennük felgyülemlett feszültséget, hazugságot, mardosó gondolatokat adják ki magukból ezen az éjszakán.

 

A darab hatperces zenei kompozícióval kezdődik, melyet a színészek adnak elő, és amely első hallásra pusztán zajkeltésnek tűnik – a hangszerek sem igaziak: tükröt, üveget, nejlonzacskót használnak a szereplők. „Sokan néző úgy érzi, hat percet elvettünk az életéből, és izegnek-mozognak” – mondta Szűcs Nelli színművésznő, aki a darabban Lorát, a hűtlen feleséget alakítja. Hozzátette: „a zene a mi alkoholunk, melyet együtt iszunk meg, az helyez bele az előadásba”.


poszt0615-27
ifj. Vidnyánszky Attila


„A zenével másik valóságot teremtünk meg, ugyanakkor provokáljuk is a nézőt” – mondta ifj. Vidnyánszky Attila, aki Max, az épp legénybúcsúját tartó vőlegény szerepébe bújik. A két „felvonás” közötti színpadrendezésről pedig kiemelte, hogy nemcsak a környezet változik (eltűnnek a bútorok, fekete lesz a játéktér, mindent beborít a víz), hanem bennük, szereplőkben is történik valami. A fiatal színész azt is elárulta, hogy a legénybúcsús epizódjuk első jelenetét a mai napig improvizálják, ami a rendező utasítása volt.


Szabó Sebestyén László színművésze, aki Matthiast, a vőlegény barátját játssza elmondta, hogy rövid próbafolyamaton vannak túl, mely alatt az egyik legfontosabb az volt, hogy csapattá váljanak. Sokat beszélgettek a darabról egymással és a rendezővel is, aki nagy szabadságot adott nekik. A szövegről pedig megjegyezte, hogy az szinte „felszakad a lélekből, és átfolyik az emberen, mint egy csatornán”.

 

poszt0615-29
Szűcs Nelli


„Viripajev ezzel a művel megkongatja a harangot, hogy most még nem késő megbocsátani, hinni, szeretni, de holnap lehet, már az lesz” – emelte ki a darab talán legfontosabb mondanivalóját Szűcs Nelli.



Szíjjártó Anita

Fotó: Papp Eszter

Diszterem

2017.10.18

Ismerjük Liszt Ferencet, mint embert, mint saját korának sztárját? Tudjuk, milyen kapcsolat fűzte őt a királyi családhoz? A Gödöllői Királyi Kastélyban október 20. és 22. között a zeneszerző életével és műveivel találkozhatunk a XVI. Liszt Fesztivál keretében, de érkeznek a Virtuózok felfedezettjei és híres külföldi fellépők is. A részletekről dr. Ujváry Tamás, a Gödöllői Királyi Kastély igazgatója mesélt.

kosa1

2017.10.18

Az orvosok és festők védőszentjének, Szent Lukácsnak a napja október 18-a, mely dátum 2002 óta egyet jelent a Magyar Festészet Napjával. De vajon milyen is a kortárs magyar festészet? Miért van szakadék a képzőművészet és a közönség között? A Magyar Festészet Napja Alapítvány új elnökével, Verebes György festőművésszel beszélgettünk a rendezvénysorozat programjairól.

Copy_of_golddigger_still_masolata

2017.10.18

Idén sem maradunk Skandináv Filmfesztivál nélkül: a mustra október 24. és 29. között az Art+ Cinema moziban minden eddiginél gazdagabb kínálatot vonultat fel. A fesztivál hat napja alatt öt kategóriába osztva 30 alkotást láthatnak a skandináv filmek szerelmesei. A sokszínű válogatásban találunk dán drámát, finn dokumentumfilmet, izlandi thrillert, norvég vígjátékot és svéd kosztümös filmet is.

Az egyeztetések eredményeként az NKA vezetése és a programot működtető kollégium tagjai a program nevének változtatása mellett döntöttek, a jövőben Hangfoglaló Programként viszik tovább azokat a projekteket, amelyek eddig a Cseh Tamás Programhoz kapcsolódtak. Az október 6. előtt született döntések nyomán megvalósuló pályázatok és programok továbbra is a régi néven futnak. Az új pályázatokat már a Hangfoglaló Program keretében hirdetik meg, amelynek első hivatalos eseményét október 26-án tartják az A38 hajón, ahol kihirdetik az Induló Előadói Alprogram és a Klubtámogató Alprogram nyerteseit. A hvg.hu a múlt héten arról írt, hogy a Cseh család a névhasználati jogra kötött megállapodás lejártával nem hosszabbítja meg az Emberi Erőforrások Minisztériumával kötött szerződést.

A hentes, a k*rva és a félszemű című Hegedűs D. Géza, Gryllus Dorka és Nagy Zsolt főszereplésével készült „kegyetlen mese” európai premierje a 44. Genti Filmfesztiválon lesz Szász János részvételével. Szász János (Woyzeck, Witman fiúk, A nagy füzet) új alkotásával húsz év után tér vissza a nagyszabású nemzetközi filmfesztiválra az Észak Firenzéjeként emlegetett belgiumi Gentbe. A film 2018 elején lesz látható a magyar mozikban a Big Bang Média forgalmazásában.

A két ifjú művész október 20-án egyesíti művészi erőit a Budapest Kongresszusi Központban. Baráti Kristóf hegedűművész ezúttal hegedű helyett karmesteri pálcát vesz kézbe, mellyel a Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekart vezényli. Muszorgszkij Éj a kopár hegyen című művének boszorkányos dallamai után Várdai István gordonkaművész mutatja be virtuóz hangszerjátékát Sosztakovics I. gordonkaversenyében. A koncert második felében Dvořák méltán népszerű Újvilág szimfóniáját hallhatja a közönség.

Visszatérő címmel különleges ifjúsági előadással készül az idei évadban 25 éves jubileumát ünneplő Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház: az évfordulóhoz kapcsolódó darabot október 24-én, kedden mutatják be. Czukor Balázs legújabb rendezése a színház alapító tagjainak személyes élettörténeteiből meríti anyagát. Az életesemények generációkon átívelve szólnak a máról, gyerekkorunkról, kamasz éveinkről, szüleinkkel kialakított kapcsolatunkról, valamint saját szülői hivatásunkról.

Sohasem használt római kori színházra bukkantak a régészek Jeruzsálemben, a Siratófal szomszédságában. A Wilson-ív alatti épületet, melynek maradványaira kerek színpaddal, ülőhelyekkel és lépcsőkkel találtak rá, egykor kétszáz néző befogadására tervezték. A fedett és zárt terű, tehát zenés előadásokra is alkalmas, általában egykor odeonnak nevezett épület jóval kisebb az Izraelben másfelé, Bét Guvrinban vagy Cezareában megtalált szabadtéri színházaknál. A régészek különösen jelentősnek tartják a színházépület megtalálását, mert a korabeli írásos források – köztük Josephus Flavius könyvei – is megemlítik a Jeruzsálemben lévő, római kori színházakat, de mindeddig nem bukkantak ilyen épületek nyomaira.

Elkészült a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tagjainak életművét bemutató weblap, a www.mmakademia.hu. A hiánypótló digitális lexikon 380 akadémikus életét, pályáját és művészetét gazdag fotó- és videótartalommal illusztrálja. A 170 szakértő közreműködésével létrehozott portál mind az élő, mind a néhai, illetve a posztumusz tiszteletbeli tagok életművét feldolgozza.

MMAlogoC_1_ketsoros

A Budafoki Dohnányi Zenekar augusztusban a Zempléni Fesztivál keretében mutatta be legújabb, egész estét show-műsorát. A nagy sikerű bemutató után, 2017. október 8-án a fővárosban, a Papp László Budapest Sportarénában is látható az Abba Symphony című előadás. A jól ismert ABBA-dalok új hangszerelésben, táncosokkal, énekes szólistákkal és egy 150 tagú kórussal kiegészülve szólalnak meg.

Megjelent a csodálatos hangú Lovász Irén Női hang című lemeze, mely a Gyógyító hangok című lemezsorozatának harmadik darabja. Az egész sorozat az archaikus magyar népdalok segítő, gyógyító erejére épül. Alapja, hogy a magyar népköltészetben is vannak olyan szövegek és dallamok, amelyekkel évszázadokon keresztül segítették a testi-lelki egészség megőrzését az emberek, főleg az asszonyok.

WHITNEY – Queen of the Night címmel Magyarországra érkezik a legendás Whitney Houston-show. Három évtized slágereit hallhatja a közönség az élőzenével kísért produkcióban a West End feltörekvő sztárja, Rebecca Freckleton előadásában.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma