2018.05.17

„Nem szeretem a bőbeszédűséget, a teátrális pózt, amely számomra maga a hazugság. A szobor egészének kell sugallania valamit, de nem didaktikus gesztusokkal” – vallott művészetéről Rieger Tibor szobrászművész, aki idén elnyerte a magyar kultúra műveléséért járó legmagasabb állami kitüntetést, a Kossuth-díjat. A szobrászművészt életéről és munkásságáról kérdeztük. INTERJÚ

fb500150131488506a36d4abe4eb989f_1


Totális meglepetés volt a számomra – vallotta be Rieger Tibor szobrászművész a Kultúra.hu-nak, amikor arról kérdeztük, számított-e arra, hogy idén ő kapja a Kossuth-díjat. Mindezek után a számos elismeréssel, köztük Szervátiusz Jenő-díjjal, Szent Márton-díjjal, Pro Cultura Christiana-díjjal és Magyar Örökség-díjjal is kitüntetett, csaknem ötven éve alkotó szobrászról talán nem túlzás kijelenteni: erre a pályára rendeltetett.


Rieger Tibor kőből és bronzból készíti figurális szobrait, melyeken mellőzi a patetikus hangnemet, munkái inkább letisztultságot, egyszerűséget, visszafogottságot és nyugalmat tükröznek. Szoborkompozícióin csupán leheletfinoman érzékelteti a lélek különféle rezdüléseit, mellyel egyfajta szakralitást, eleganciát, klasszikus szépséget kölcsönöz az alakjainak. A kitüntetett képzőművész elsősorban a történelemből, a keresztény kultúrából és az irodalomból meríti témáit, de általános jelentéssel bíró munkák is megtalálhatóak az életművében. A 78 esztendős, Kossuth-díjjas szobrászművészt, aki gyerekként átélte a világháború és a kitelepítés viszontagságos időszakait, az életéről, a munkásságáról és céljairól kérdeztük.


D__YT20180315033
Rieger Tibor szobrászművész, miután átvette a Kossuth-díjat Áder János köztársasági elnöktől.
Az államfő mellett Orbán Viktor miniszterelnök és Kövér László, az Országgyűlés elnöke.
Fotó: Illyés Tibor/MTI


Azt tapasztalom, hogy az igazán jó művészek a lelkükkel „dolgoznak”, azt építik bele a műveikbe. Egyetért ezzel? Ön mit gondol, milyen tulajdonságok tesznek valakit igazán jó művésszé?

Nehéz és bonyolult kérdés ez, hiszen mindenre van példa. Mindenesetre meghatározó, hogy milyen szellemi közegbe született valaki, milyen hatások érik és milyen lelki érzékenységgel van megáldva. Az meg már a szabad akaratán múlik, mennyire figyel a lelkiismeretére és milyen utat vág magának a szellem világában. Arra, hogy milyen tulajdonságok kellenek a jó művészethez, nincsen recept, itt a ráció nem sokat segít. Tudományos alapon művészet nem jöhet létre.


Mikor tudatosodott önben, hogy alkotói pályára kíván lépni?

Minden egészséges, normális kisgyerek szeret alkotni, ha játékos formában is, tehát eleve alkotói pályára lép. Ezt legfeljebb a „gondos” szülői nevelés vagy a rossz pedagógus kiírtják belőle. Én megőriztem játékos alkotói kedvemet. Aztán persze a gimnáziumban dönteni kellett, hogy merre tovább és egyszerűen el sem tudtam képzelni mást, mint a képzőművészetet, így jelentkeztem a Képzőművészeti Főiskolára.


985bae47bc57043e67921cfa76ddac3e_1


Milyen lépésekből áll az ön alkotói folyamata a megrendeléstől a kivitelezésig?

Ismerkedni kell a feladattal, annak szellemi hátterével, már csak azért is, hogy minél nagyobb kedvvel álljak a feladathoz. Aztán vagy jön az ötlet, vagy nem. Ha nem jön, akkor a hosszas vívódások, álmatlan éjszakák sora következik. De ha megszületik az ötlet, akkor már a szakmai tudás segíti az embert a továbbiakban. Ehhez, persze nem csak a témát kell ismerni, de tudni kell alkalmazkodni az adott környezethez anyagában, méretében, elhelyezésében és nem utolsó sorban az anyagi feltételekhez is, melyek megkötik a fantáziát.


A szobrai visszafogottságot, egyszerűséget, nyugalmat tükröznek, a lélek rezdülései, apró megnyilvánulásai látszódnak például a győri Nagymama című szobrán vagy a budapesti Befogadás-emlékművön is. Hogyan alakult ki ez a stílusa?

Ez egyszerűen a saját habitusomból, értékrendemből következik. Nem szeretem a bőbeszédűséget, a teátrális pózt, amely számomra maga a hazugság. A szobor egészének kell sugallani valamit, de nem didaktikus gesztusokkal. A lényeget itt arányokkal, formákkal kell elmondani.


2644a0aa724d420bd9493ee020e668d1_1


Ezektől viszont egy szobra eltér: az 1991-ben Levélen felállított II. világháborús emlékmű szívbemarkoló fájdalmat jelenít meg. Mi a háttértörténete ennek a műnek?

Hat éves koromtól Levélen éltünk, a háború után költöztünk ide a Csallóközből. Levél sváb lakosainak nagy részét kitelepítették, a helyükre Felvidékről, Erdélyből és egyéb országrészekből telepítettek be embereket, és minden család hozta magával a tragédiáját. Embereket telepítgetni, mint valami marhacsordát, embertelenség. Itt éltük át a Rákosi diktatúrát, majd 1956-ot is, és emberek tízezreit láttam, ahogy a falunkon keresztül menekültek a kommunizmus elől.


Gyermekkorát Csallóközben (Szlovákia), Királyfiakarcsán töltötte, a kis falut a háború is elérte. Ezek az élmények beépültek a művészetébe?

Királyfiakarcsán éltük át a háborút. Azonban gyermeki lelkünket szüleink meleg szeretettel védték, így a háború borzalmait nem fogtam fel a maga teljességében. A kitelepítés brutalitása, a Dunán való átkelésünk egy rozoga csónakkal már gyerekként is sokkolt. Mindez a művészetbe közvetlenül nem épülhet be, de az a szeretet, mely varázslatossá, ragyogó szépségűvé tette gyermekkoromat és amelyet sosem felejtek el, az, ha közvetetten is, de ott van a művészetemben. Ebben biztos vagyok.


Az életművéből melyek a legfontosabb, legemlékezetesebb alkotások az ön számára? Akár munkafolyamat, akár fogadtatás szempontjából.

Tucatszámra sorolhatnám az emlékezetes eseményeket. Nehéz egyet-egyet kiemelni. A mosonmagyaróvári ’56-os sortűz emlékművéről sokat tudnék beszélni, ahogy a Teleki-szobor körüli méltatlan támadásokról is. A pannonhalmi bazilika millenniumi főkapuja is a szívemhez nőtt, hogy csak néhányat említsek.


0ca63e211adecf29aac2fe2e394c1b87_1


Vannak példaképei a képzőművészet terén, akik hatottak önre? Vagy stílusirányzat, amelyből merített?

Mindenkire hatnak a tradíciók, rosszabb esetben a konvenciók. Számomra a nagy korok, középkor, reneszánsz, barokk, melyeknek egységes szellemisége volt, irigylésre méltók a művészet szempontjából. Ez még egyértelműen a keresztény Európa volt. Az újkorban aztán megjelentek a stílusok, egymást váltogatva, mára pedig gyakran már csak divatról beszélhetünk, igazodásról a legújabbhoz. Példaképek számomra azok a művek, melyek örökérvényű szellemiséget fejeznek ki. Ilyen például a Szent László herma, a mi korunkból pedig Medgyesi Ferenc szobrászata vagy Mészáros László Tékozló fiú című szobra, melyet sajnos nem méltányolnak eléggé és még folytathatnám a sort.


Monumentális munkái elsősorban a történelmi, a vallási és az irodalomi életből merítenek, de ezek – úgy tudom – megrendelésre készültek. Mennyire egyezik ezzel az ön autonóm szobrászi érdeklődése?

Aki ismeri a művészettörténetet, tudja, hogy a nagy remekművek sorra kötöttségek közepette születtek. A téma adott volt, de a mű értéke a „hogyan”-on múlott. A fene nagy szabadsággal úgy látom, sokan nem tudnak mit kezdeni.


Csupán egyetlen állatszobra készült, ez a budapesti Kecske 1969-ből. Milyen alkalomra készült ez a munka?

Ezt egy pályázaton nyertem és életem első megbízása volt.


91a185c36b2f350ee0981e144cf352c4_1


Tavaly, 2017-ben helyezték át A koronázási palást emlékműve című munkáját a budai Várba. Élethű másolatról beszélhetünk?

Ezt a szobrot 2000 és 2004 között készítettem. Évekig az Irgalmasok Kórháza előtt állt, majd megjárta Olaszországot is és az utóbbi években a budai Várban volt kiállítva és tavaly került a végleges helyére. Másolatról nem beszélhetünk, ennek nem is lenne értelme. A textilt egy másik műfajba, a szobrászatba visszük át és így minden formát át kell értelmezni. Inkább a középkor szellemvilágába próbáltam beleélni magam és úgy alkotni a formát.


bc9fc1337176961551d46980b860e658_1


Idén elnyerte a Kossuth-díjat, melyhez ezúton is gratulálunk. Van cél vagy elismerés, amelyet még szeretne elérni, elnyerni?

Vannak szoborálmaim, melyeket szeretnék még megvalósítani, és ha ez teljesülne, az számomra elég.


Mit gondol a kortárs művészetről, szobrászatról? Milyen irányba tart ön szerint a fiatal művészgeneráció? Mit üzenne nekik?

Vannak tehetséges fiatalok, csak a szellem világában sokszor bizonytalanok. Először életünk értelmét kellene világosan látni: hol vagyunk és miért? Ha életünket nem zárjuk be a földi világba, hanem megnyílunk a lét felé, a bizonyosság nyugalmával hozhatunk létre műveket.


Milyen céllal készíti a szobrait?

Ízlés és erkölcs szorosan összefügg. Ezt szeretném jobb irányba terelni, amennyire tőlem telik.


eb83c305926c9bf646a8d02acff2de3f_1



Révy Orsolya

cello-110981_960_720

2018.05.20

Mintegy kétszáz év magyar zenéjéből válogat a kitűnő karmester, Vashegyi György május 24-én a Nemzeti Filharmonikusok Pesti Vigadóban tartandó hangversenyén. A Lukács Ervin bérletsorozat zárókoncertjének szólistája a számos hazai és nemzetközi díjjal elismert csellóművész, Rohmann Ditta.

Cannes4_-_Copy

2018.05.20

A japán Kore-eda Hirokazu Shoplifters című alkotása érdemelte ki május 19-én este a Cate Blanchett Oscar-díjas ausztrál színésznő vezette zsűritől az Arany Pálmát a 71. cannes-i filmfesztiválon. A második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat Spike Lee amerikai rendező BlacKKKlansman című filmje kapta, míg a zsűri díját Nadine Labaki libanoni rendezőnő Capharnaüm című alkotása nyerte el.

egy_nap_werk_szilagyizsofia_mti_foto_kallos_bea

2018.05.19

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje nyerte el ma, május 19-én a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) kategóriadíját a 71. cannes-i filmfesztivál párhuzamos válogatásaiban bemutatott első és második filmek közül. A magyar rendező első játékfilmjét a Kritikusok Hete válogatásban mutatták be a világ egyik legrangosabb filmes szemléjén.

Hat nagyszínpadi bemutatóval nosztalgikus magyar évadra készül az egri Gárdonyi Géza Színház, ahol három-három stúdiószínpadi premiert és új gyermekelőadást is láthat majd a közönség. Az évadot Móricz Zsigmond és Szakonyi Károly Rokonok című társadalmi drámájának bemutatójával indítják szeptember 28-án. Ezt október 16-án Békeffi István és Lajtai Lajos operettje, A régi nyár követi.

Az európai kortárs táncművészet meghatározó alakjaként ünnepelt Anne Teresa De Keersmaeker és Salva Sanchis koreográfus közös munkája, az A Love Supreme című előadás új, átdolgozott változatát nézhetik meg az érdeklődők május 24-én, 25-én és 26-án a Trafó Kortárs Művészetek Házában. A május 24-ei előadás után a közönség személyesen is találkozhat és beszélgethet Salva Sanchis társkoreográfussal, aki másnap workshopot is tart az érdeklődőknek.

Csaknem húsz helyszínen hetven programot kínál a Rippl-Rónai Fesztivál: a Kaposvár világhírű szülöttének, Rippl-Rónai József festőművésznek emléket állító összművészeti rendezvény május 24. és 27. között lesz a somogyi megyeszékhelyen. A fesztivál programjairól bővebb információk a www.ripplfeszt.hu oldalon olvashatók.

Matteo Garrone olasz rendező Dogman című filmjének kutyaszereplői kapták meg a legjobb kutyaalakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma) május 18-án a 71. cannes-i filmfesztiválon. A film főhőse Marcello (Marcello Fonte), elvált, 40 év körüli, naiv és jó kedélyű kutyakozmetikus, aki kábítószer-kereskedésből egészíti ki szerény jövedelmét. Kislányán kívül csak az üzletébe betérő kutyákban talál igazi társakra. „A kutyák a főszereplők. Az alakításukat különösen nagyra értékelte a zsűri” – mondta a díjátadón Toby Rose, a díj alapítója. A zsűri a Nagydíjat a Kritikusok Hete válogatásban fődíjat nyert, Diamantino című francia-portugál-brazil komédia rózsaszín bundájú kutyaszereplőinek ítélte, amelyek a főhős hallucinációiként jelennek meg a vásznon.

Other Than Unusual című új lemezét mutatja be a Barabás Lőrinc Quartet, a hazai nujazz színtér kiváló csapata május 25-én a fővárosi Akvárium Klubban. Barabás Lőrinc trombitás, zeneszerző, a formáció vezetője elmondta: „egy kicsit poposabb lett az új lemez, mint a két évvel ezelőtti Beardance, sok szempontból viszont most több elvontabb elemet tartalmaz”.

Balanyi Szilárd, a Quimby zongoristája ezúttal egy szál zongorával, oldalán a csodálatos hangú Schoblocher Barbarával és Kiss Flórával varázsol romantikus hangulatot a Budapest Park oldalán lévő Nagyszünetbe május 21-én. Ezen a tavaszi estén a lágyabb, fülbe kúszó dallamok mellett szívbe karcoló zongorafutamokat is hallhatunk.

credit_sinco

A világhírű Buena Vista Social Club sztárja, Eliades Ochoa gitáros, énekes a londoni Royal Albert Hall-beli koncertje után három nappal érkezik Budapestre! Az Akvárium Klubban április 28-án a magyar közönség is megtapasztalhatja, milyen is az a kubai fieszta: Grupo Patria zenekarával fülbemászó dallamokkal, vérpezsdítő ritmusokkal és kihagyhatatlan slágerekkel várja a közönséget.

Izgalmas, műfaji határokon átívelő estre készül április 10-én, a költészet napjának előestéjén Földes László „Hobo”. A 38. Budapesti Tavaszi Fesztivál keretein belül a Müpában lesz a Látnokok, költők, csavargók című előadásának ősbemutatója, amelyen a legnagyobb költők műveit itatja át zenével, felejthetetlen élményt kínálva a közönségnek.

A Szegedrocks2018 április 21-én Szegeden, Magyarország egyik legszebb terén, a Dóm téren várja a zenekedvelőket. A látványos rendezvényre a több száz fellépő énekest, gitárost, basszusgitárost és dobost korra, nemre, életkorra és zenei stílusra való megkülönböztetés nélkül választják ki. A jelentkezés még nem zárult le, egészen április 10-ig tart. A program ingyenes, így több ezer főt várnak a fesztiválra.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma