kultura.hu_banner_herend_002uj

2019.02.08

Interaktív, kézműves részletgazdagsággal kidolgozott 21. századi intézményként újult meg nemrég a kecskeméti Szórakaténusz Játékmúzeum és Műhely. A Kubinyi Ágoston pályázatnak köszönhetően modern körülmények között látható hatezer műtárgy az 1780-as és 1980-as évek közötti századokból. Ez a mennyiség azonban a múzeum gyűjteményének csupán tizede. Kalmár Ágnes osztályvezetővel, a kiállítás kurátorával beszélgettünk.

szorakatenuszkecskemet6217


Milyen újdonságokkal találkozhat mostanában a múzeum látogatója?

Az épületet teljesen felújítottuk, belül a kiállítótér izgalmasabb lett. Tableteken lehet tervrajzokat vagy filmeket nézni. Például Tartu múzeumának nagyon érdekes felvételein hagyományos észt népi játékokkal játszanak gyerekek. Ezen kívül vannak mozgásérzékelők, melynek hatására több látványosság működésbe lép. Fényjátékok indulnak el, 19. századi meseképek, és egy árnyszínház sziluettjei válnak láthatóvá.


szorakatenusz_3


De a látogatók lépései mozgásba hozzák a vitrinben álló műtárgyakat, melyek így minden oldalról megszemlélhetőek. Emellett a Rodolfo-gyűjtemény sejtelmes képei is életre kelnek, továbbá egy a falba épített kaleidoszkóp kezd forogni. A népek játékai gyűjtemény ihlette mechanikus beépített szerkezetek is mozgásba lendülnek, köztük egy madarat formázó egyensúly játék. Természetesen nemcsak látványosság van, játszani is lehet. A nemrég elhunyt Csete Ildikó iparművész munkája nyomán készült fűzős játékkal a ház születése körüli időszakra szerettünk volna utalni.


szorakatenusz_2


Hogyan változott a múzeum gyűjteménye az elmúlt évtizedekben?

A 80-as években még nem volt 1920 -után készült játékunk. Most már vannak egészen újnak számító tárgyaink. Például olyan, évszázados hagyományokat őrző vásári játékok, melyek az 1990-es években készültek. Jelentős szerepet kapnak az 50-60-as évek tárgyai, a kiállítás során ezeknek történeti távlatot is igyekeztünk adni. Ebben az időben sok gyerekkönyv jelent meg, nagyon népszerű volt ilyen formában például Petőfi Sándor János vitéz című műve.


szorakatenusz_4


Az 50-es években pedig szokatlan módon az Állami Pénzverőben kisvasutakat is készítettek, ezeket kiállítottuk. Az itt látható trafik játékok közül némelyik csúnyának vagy igénytelennek tűnik, ennek ellenére sokak szívének kedvesek, és szép emlékeket idéznek fel. Az idősebbik fiam nemrég megállt mellettük, és felsóhajtott, hogy ő ezeket mennyire szerette. Az 1970-es évek kelet-európai országaiban különbözőképpen másolták a német Playmobil játékait. Mindenhol más stílusban készültek. Nálunk Schenk Károly készítette nagy mennyiségben ezeket, és míg a magyarok között a történelmi témájú Playmobil figurák voltak népszerűek, például Romániában kertész alakokra volt nagy kereslet.


szorakatenuszkecskemet_1


A játékok világa minden korosztályt megmozgat. Nemcsak a saját gyerekkoruk tárgyait szeretik az emberek, töretlen az érdeklődés a régi, míves darabok vagy más nemzetek játékai iránt is. Az indonéz, a tadzsik, az észt, a mexikói, a japán, a finn, a spanyol, az olasz, a cseh vagy szlovák népi játékok közül sokféle megtalálható nálunk, és mindegyiknek vannak rajongói.


Mit árulnak el a játékok a szakértőknek arról a korról, ahonnan származnak?

A gyerekjátékok megmutathatják a gyerek helyét a társadalomban. A falusi ember játékszere más mint a városiaké. A falun élő gyerek az állatokkal együtt él. Ha például pásztorkodik, akkor az elhullajtott szőrből készít magának szőrlabdát. Játék közben rengeteget tanul a természet változásáról, az időjárásról, a munkáról, a mindennapi életről. A játékok gyakran szokásokat és szimbólumokat is őriznek.


szorakatenuszkecskemet6224


Van itt olyan tadzsik síp, melyet korábban minden család készített magának cserépből. A sárkány vagy démon alakú formák évszázadokon keresztül fennmaradtak egy vidéken. Tavasszal a gyerekek a termőföldeken keresztül szaladgáltak, és fújták a sípokat. Úgy hitték, ezzel elűzik az ártó szellemeket, és jó termést hoznak a közösségnek. Aztán az évszázadok alatt eltűnt az eredeti jelentés, és megmaradt a forma, maga a játék.


szorakatenuszkecskemet6223


A városi élet nincs ilyen szoros összefüggésben a természettel. Nézzük például a játék babát. Az 1800-as évek második felében még kemény a feje: fából, porcelánból, esetleg papírmaséból készül. Aztán a pedagógia változik, és megjelennek az 1920-30-as évek reformbabái. Ezek már puhák, hogy a gyerekek szeressenek hozzábújni. A gyerekkönyvek változása is érdekes. Kezdetben illusztráció nélkül jelentek meg. Az idő múlásával azonban az emberek rájöttek a képek hatalmas erejére. Fontos lett, hogy a gyerek ne csak tanuljon, hanem érzelmileg is kötődjön az olvasottakhoz.


szorakatenuszkecskemet6396


Úgy tapasztaltam, hogy az alkotó emberek vagy tudósok nívós játékokban gazdag környezetben nőttek fel. Nem tudok azzal maradéktalanul egyetérteni, hogy a sok játék rossz. Az nem mindegy, hogy milyen játékok ezek.


Pál Amanda

Fotók forrása: baon.hu

 

joan--miro
2019.07.16

Az 1929-es év egyszerre volt válság és megújulás a szürrealisták számára: Max Ernst létrehozta első kollázsregényét, Salvador Dalí pedig csatlakozott a szürrealistákhoz. De szintén ekkor alakultak azok a csoportok, amelyek a Breton köréből kitaszítottakat gyűjtötte egybe. A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása erről a személyes és művészi ellentétekben gazdag évről mesél.

22

2019.07.16

Takács Vilkó és Lugosi Dani a kultikussá vált Nirvana Unplugged in New York album dalaival járják az országot – Budapesten legközelebb július 20-án láthatjuk őket a Kobuci Kertben , de olyan számokat is műsorra tűztek, amelyek azóta eggyé váltak a legendás zenekar munkásságával. A 061-nek arról meséltek, hogy mitől lehet a Nirvana ma is aktuális, van-e még létjogosultsága grunge-nak, és hogy összejöhet-e a nagy találkozás Dave Grohllal a Szigeten.

Ujvari_Milan_7

2019.07.16

„Elképesztő privilégium, hogy az ember folyamatosan fejleszteni tudja a tudását" – mondja Újvári Milán, egyike annak a tíz fiatalnak, akik idén Fülöp Viktor-ösztöndíjat kaptak. A 34 éves táncművész két évet töltött a Cirque de Soleil társulatában, körbeturnézta velük a világot, majd a szabadúszó létet választotta. Főként a Duda Éva Társulat munkáiban láthattuk, néhány éve pedig táncpegagógusként is dolgozik. Eközben pedig állandóan képezi magát.

Az amforák feltehetően egy hajótöréskor kerültek a tengerbe, a hajóroncsot azonban még nem találták meg. A kutatók szerint a korinthoszi A-típusú amforák a Kr. e. 7. és 5. század közötti időszakból származhatnak. A korsókat orsó alakú test, magas nyak és a vállat a perem alatti nyaki részhez kapcsoló fülek jellemzik, és valószínűleg bort vagy olajat tároltak bennük. A lelet megtalálásának helyén tovább folytatják a kutatásokat, ha sikerül megtalálni a hajóroncsot, amely az amforákat szállította, az lehet az eddig fellelt legősibb hajó, amely az albán partoknál süllyedt el.

A körülbelül 4600 éves tört falú vagy kettős lejtésű dahsúri piramis egyike annak a két piramisnak, amelyet az óegyiptomi negyedik dinasztiát megalapító Sznofru fáraónak emeltek Dahsúrban, a Gízánál kezdődő memphiszi nekropolisz déli végénél. A másik az északra fekvő vörös piramis, az ősi Egyiptom első, teljes egészében megépült piramisa. A piramis megnyitása azt jelenti, hogy a látogatók bemehetnek a belsejében lévő két kamrába, ha vállalják a fáradságos utat a 79 méter hosszú szűk alagútban. Be lehet menni a mellette fekvő kisebb mellékpiramisba is, amely a feltételezések szerint Sznofru főfeleségének, I. Hotepheresznek épült.

A fogyatkozás, amely országszerte látható lesz, 66 százalékos, vagyis a holdátmérő mintegy kétharmada merül a Föld árnyékába, ami szabad szemmel is látványos jelenség. Holdkelte után pár perccel a félárnyék (penumbra) kezd ráhúzódni a Holdra. Ezt szabad szemmel még nem érzékelhetjük. A már látható változásra magyar idő szerint kevéssel 21 óra előtt számíthatunk. A részleges fázis 22:01-kor kezdődik, ekkor lép be a Hold széle a teljes árnyékba, majd fokozatosan egyre nagyobb terület változik vöröses-barna színűvé. A részlegesség a legnagyobb kiterjedését, 66 százalékot 23:31-kor éri el, ezután apránként, ahogy jött, le is vonul a teljes árnyék. A részleges fázis vége 00:59-kor lesz, így csaknem 3 órán át tartó jelenség várható.

A színész és fia egy befektetői csoporttal 400 millió dollárból (116 milliárd forintból) akarja létrehozni a Wildflower Stúdiót Queensben, ahol már négy nagy stúdió működik. Az elképzelések szerint nemcsak műtermeket építenek majd, hanem teljes produkciós apparátust biztosítanak, amely az utómunkákat is el tudja végezni.

Puskin Anyegin című regényének első kiadása 1825-ben a szentpétervári Közoktatási Hivatal nyomdájában készült. Ennek egyik példányát bocsátotta árverésre a Christie's Londonban. A kötet végül a becsült ár háromszorosáért kelt el az aukciósház portálja szerint. Az árverésen több mint 120 kötet szerepelt, Gogol Esték egy gyikanykai tanyán című novellagyűjteményének első kiadásáért 175 ezer fontot fizetett egy gyűjtő, Puskin Ruszlán és Ludmilla című elbeszélő költeménye első kiadásának egy példányát pedig 144 ezer fontért vásárolták meg.

Július 20-án, szombaton rendezik meg a második Libegők éjszakáját; az országos rendezvényhez az idén hat helyszín csatlakozott.

libego

Szimfonikus koncertszínházi előadáson láthatja a közönség a Légy jó mindhalálig című musicalt július 23-án és 24-én a debreceni nagyerdei színpadon. A darab élő szimfonikus zenekari kísérettel a debreceni Csokonai Színház és a Nagyerdei Szabadtéri Játékok közös produkciójában, Móricz Zsigmond születésének 140. évfordulója alkalmából kerül színre.

Július 27-én rendezik meg a 194. balatonfüredi Anna-bált, ezt megelőzően az Anna-fesztiválnak ad otthont a város, ahol prímásverseny és operagála is várja az érdeklődőket.

A sárospataki Rákóczi Múzeum július 20-21. között ismét megszervezi az Ostromhétvégét. Magyarországról, Szlovákiából, Lengyelországból, Olaszországból és Ausztriából érkeznek történelmi hagyományőrzők, akik csapataikkal tábort vernek a várkertben. 17. századi ruhákba öltözött katonák és családtagjaik várják az érdeklődő közönséget a korabeli mesterség-, tüzérség- és hadi bemutatókra, tábori mustrára.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma