2017. június 22.
Célzó

_D0A1104_Copy

A pécsi Apolló Moziban mutatták be április 13-án a Szász István rendezésében elkészült, a Szigetvár melletti Szulejmán-sírkomplexum feltárását bemutató, mintegy félórás dokumentumfilmet.

2008.04.29
Papp Tímea
Szolnokról a nagyszínpadi Feketeszárú cseresznye mellett egy stúdió-előadás is érkezik, amely a Szobaszínházra kiírt produkciós pályázat nyertese. Sartre Zárt tárgyalásában Ines szerepét Sztárek Andrea játssza. INTERJÚ
 
- A darabot Sartre 1944-ben írta. Mitől aktuális még mindig?
 
- Mivel nincs igazán történet, hanem a dráma arról szól, hogy három ember a pokolban összetalálkozik, ezért a darab mindig aktuális és semmikor sem az. Nincs időben korlátozva az érvényessége, azt gondolom, mert arról szól, hogy mi magunk vagyunk egymás hóhérai. A darabban el is hangzik, hogy "a pokol a többiek", mert mi tudjuk megkeseríteni vagy megkönnyíteni a másik életét. Sartre-nál az előbbi esetről van szó: túl az életen már az örökkévalóságig a küzdésre vannak ítélve ezek a figurák. Mindegyik szereplőnek az életében elkövetett hibái, az azokért való bűnhődés áll a darab középpontjában.
 
- Az abszurd világa mennyire áll közel önhöz?
 
- Bevallom, nem nagyon, de ebben az a jó, hogy a darabot mégis realistán kell játszani, hiszen csak a helyszín, a pokol abszurd, a helyzet, a játékmód nem. A valóságban is összekerülhet két nő és egy férfi, ráadásul a szituáció meg van "bolondítva" azzal, hogy az én karakterem egy leszbikus nő, így a képlet úgy alakul, hogy kvázi két férfi küzd egy nőért.
 
- Rozgonyi Ádám először dolgozott Szolnokon. Milyen volt vele a munka?
 
- Régről ismerjük egymást, még a Kisváros című sorozatból, ahol ő író és dramaturg volt, én pedig főszerepet játszottam, de dolgoztunk együtt a Budapesti Kamaraszínházban egy Szabó Illés- és egy Görgey-darabon, forgattam vele több tévéfilmsorozatot, és abban a filmben is dolgoztunk együtt, ami Kaszás Attila utolsó filmje volt, s én játszottam benne a női, Attila pedig a férfi főszerepet. Jól tudtunk itt is együttműködni, mert Ádám igazán színészcentrikus, azon kevesek közé tartozik, akik nem "önmegvalósító" rendezők. Az a célja, hogy a színésznek jól álljon a szerep, és maximálisan figyelembe veszi az egyéniséget és az ötleteket. Nyitott, nem erőlteti rá senkire a koncepcionális vagy személyes akaratát, ezért a próbák is felszabadult hangulatban folytak.
 
- Április vége van, lassan az évad is véget ér. Milyen volt ez a szezon, és milyen most, az új igazgató, Balázs Péter vezette szolnoki színház?
 
- A hangulat nagyon jó, ilyen szempontból nincs különbség, a színészek összetétele nem nagyon változott, inkább csak kiegészült a társulat egy-egy előadásra. Az évad programja talán egy picit nézőcentrikusabb lett, egy árnyalattal könnyedebb, mint a közelmúltban szokásos volt. Szerencsére számomra nem jelentett annyi munkát ez az évad, mint az előzőek, két nagyszínházi és ez a szobaszínházi bemutatóm volt. Budapesten élek, és őszintén megvallom, mégiscsak kényelmesebb, hogy nem kell ingázni. És már nem is vagyok annyira fiatal, hogy mindent el akarjak játszani.
2013.02.19
Varga Livius gyerekkora óta hollywoodi színésznek készül, és elmondása szerint sosem volt nagy „felvételiző-császár”. A színművészetire nem került be, az állatorvosin pedig a szóbeli felvételire sem ment el. A Quimby egyik alapítója végül pszichológiából szerzett diplomát az ELTE-n. Ha valami nem tetszett neki a világban, vagy az adott rendszerben, akkor a metaforákat hívta segítségül és szavakba öntötte, ami zavarta.
 
2013.02.18
A kísérleti film a filmkészítés margóján helyezkedik el, azt is mondhatnánk, hogy a hagyományos mostohagyereke. Lichter Péter régóta foglalkozik experimentális művek készítésével, mellette az ELTE Doktori Iskolájában írja disszertációját. A kísérleti filmmel kapcsolatos szinonimák helytelen használatáról, nézői előítéletekről és elvárásokról, valamint izgalmas kémiai kísérletekről beszélgettünk.
2013.02.11
Az Uránia Filmnapokat február első hétvégéjén rendezték meg először. A Filmszínház igazgatójával, Bakos Edittel beszélgettünk a programsorozat céljáról, sikeréről, és az 53 magyar film országos turnéjáról.

Concrete and Gold (Beton és arany) címmel szeptember 15-én jelenik meg a Foo Fighters új, sorrendben a kilencedik stúdió albuma. Az amerikai rockzenekar június 26-án, húsz év után tér vissza a magyar fővárosba, ahol a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet. A Concrete and Gold három évvel követi a legutóbbi anyagot, a Sonic Highwayst. A lemezről június elején kislemezen megjelentetett Run című dal is jelezi, hogy a Concrete and Gold albumra a csapathoz mérten is szokatlanul súlyos gitártémák kerültek, de nem hiányoznak a fülbemászó harmóniák sem.

A Magyarországtól elszakított felvidéki magyar polgárság közös sorsélményéről szól Jezsó Ákos második könyve, a Megyek túlra, melyet június 22-én, csütörtökön este mutatnak be a Magyar Napló Könyvesboltban. A regény megírását két körülmény inspirálta a szerző elmondása szerint, egyrészt 2017-ben van a felvidéki kitelepítések 70. évfordulója, másrészt felesége erősen bátorította arra, hogy gyűjtse össze a családi legendáriumban megőrzött történeteket, bár a mű jóval több egyszerű családregénynél.

Magyar alkotókat bemutató, kortárs képzőművészeti kiállítások nyílnak Ausztriában. A bécsi Collegium Hungaricumban az Esterházy Művészeti Díjban részesült alkotók mutatkoznak be Real Hungary című kiállításon. Míg Grazban, a Künstlerhaus képzőművészeti kiállítóteremben a magyar kortárs absztrakt művészetről látható tárlat, Abstract Hungary címmel. A Qualysoft informatikai tanácsadócég bécsi székhelyén pedig a digitális művészet mutatkozik be.

Fényfestészettel, vajdasági gasztrokínálattal, népzenei és világzenei koncertekkel is várja az érdeklődőket június 29-e és július 2-a között a délvidéki magyarság Dombos Fest elnevezésű kulturális fesztiválja Kishegyesen. A Dombos Fest vendége lesz többek között Lajkó Félix hegedűművész és az Óperentzia duó, Dresch Mihály és a Dresch Quartet, a Pátkai Rozina Trió, Brasnyó Antal és a Budapest Ska Nu-jazz Orchestra. Továbbá fellép a Boban Markovic Orkestar, Ripoff Raskolnikov és zenekara, valamint Szabó Balázs Bandája is.

Az infrastruktúra-fejlesztésé lesz a főszerep a kulturális területen, az egész ágazatra a következő évben 127 milliárdot fordítanak a központi költségvetésből – mondta el dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár az M1 aktuális csatorna június 22-ei, csütörtök reggeli műsorában. Az államtitkár látványos példaként többek közt a Budai Vigadó, az Eiffel-csarnok megújítását, a Liget projekt részeként felépülő új múzeumokat, valamint az Iparművészeti Múzeum 25 milliárd forintos fejlesztését említette.

Prince hajdani zenekara, a The New Power Generation (The NPG) lép fel a fesztivál zárónapján, július 15-én a Veszprém Arénában a „Celebrating Prince” turné keretében. Ezzel a bejelentéssel teljessé vált a prémium zenei fesztivál idei fellépőinek névsora a nagyszínpadon.

NPG_final_logo_with_Purple_background

Másfél év Föld körüli keringés után visszatér Budapestre a világ legnagyobb utazó „űr-gyűjteménye”, a NASA és az űrrepülés történetét feldolgozó Gateway to Space kiállítás. Az emberiség legnagyobb kalandját végig kísérő expó július 1-jétől szeptember 11-éig látogatható a Millenárison, ezúttal azonban nagyobb interaktív teret és több játékot kínálva a látogatóknak.

Egyebek mellett Ábrahám Pál-, Eisemann Mihály-, Fényes Szabolcs-, Seress Rezső-dallamok és Békeffy István-, G.Dénes György-, Kellér Dezső-, illetve Nóti Károly-szövegek kerülnek terítékre az Astoria CoolTúra sorozat következő rendezvényén. Mindez június 15-én a Danubius Hotel Astoria éttermében, amely ezúttal egy múltszázad eleji kaszinó miliőjét idézi, ahol a történet két szereplője a kor nagy filmslágerein keresztül bonyolítja reménytelen, kusza, ábrándos szívügyeit.

Megjelent a 25. Telekom VOLT Fesztivál CD-je exkluzív dalokkal és számos, örök érvényű slágerrel, amelyek az elmúlt éveket idézik fel. Kizárólag ezen az albumon hallható a VOLT Allstars + Zävodi Jelszó: LOVE című dala, amelyet Demjén Ferenc tiszteletére hazai sztárok adnak elő, és a fesztivál himnusza, amelyet a Punnany Massif jegyez.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma