2018.12.29

A Rolling Stone magazin az év klubjának választotta 1989-ben, az Inconnu csoport itt faragta Nagy Imre újratemetése után azt a 301 darab kopjafát, ami a 301-es parcellába került, ez a klub volt a Kispál és a Borz vagy a Tankcsapda budapesti dobbantója, Király Tamás divatbemutatóinak helyszíne. A Nagy Gyula által létrehozott Lyuk hagyatéka nemcsak sok mai magyar zenekar hangzásában, a pesti romkocsmák attitűdjében van jelen, hanem megváltoztatta a társadalom kultúráról, popkultúráról alkotott képét is. Réz György interjúja Klacsán Gáborral, aki dokumentumfilmet forgat a klub töreténetéről.

Fekeet_Lyuk_1988
A Fekete Lyuk 1988-ban


Miért kerestétek meg nemrég elhunyt Nagy Gyulát a dokumentumfilm ötletével?

Magam is jártam a Lyukba, később a Rituális Rémtettek zenekar szövegírójaként és szervezőjeként alkotóként is részt vettem a klub életében. Amikor megtudtuk, hogy Nagy Gyula beteg, sürgősséggel kértünk Filmalaptól támogatást az életműinterjúra, amelyet meg is kaptunk. Ebből forgattunk tübb hosszú beszélgetést vele. Amikor ez elkészült, azonnal újra pályáztunk egy nagyfilmre, amelyhez egyébként én már hosszú évek óta gyűjtögettem az anyagokat.


Pal_Utcai_Fiuk
A Pál Utcai Fiúk fellépése a Fekete Lyukban 1988-ban

 

Mit jelentett számodra a Fekete Lyuk szellemisége?

Ha az 1988-tól 1990-ig tartó időszakot nézzük, akkor a Lyuk volt az első szakadás a diktatúra kultúrpolitikájának ruháján, az első ablak a szabadságra. Mi Jászberényből azért jártunk rendszeresen oda, mert ott tudtuk megélni azt a szabadságot, amelyet azelőtt el se tudtunk képzelni. Engem a nyolcvanas évek közepén még gumibotoztak és könnygázzal fújtak le a rendőrök egy Karthago-koncert után Jászberényben, pedig semmi rendbontás nem történt. Ehhez képest néhány év múlva nagyon vad dolgokkal és eszmékkel találkozhattunk a Lyukban, pedig a rendszer még ugyanaz volt.

 

Én gimnazistaként jártam a Lyukba, és akkor nem érdekelt, hogyan működik a klub, de utólag bennem is sokszor felmerült, hogy hogyan engedhette ezt a hatalom.

Ez egy széthulló rendszer volt, és talán számukra is egyszerűbb lehetett, ha egy helyen koncentrálódtak ezek a zenekarok és művészek. Mi mindenesetre sokkal szabadabbak voltunk odalent, mint az utcán.


Fekete_lyuk88

 

A Lyuk botrányos volt, de egy jó klub mindig az. Miért vállalta ezt Nagy Gyula, aki mégiscsak KISZ-es klubvezetőként indult?

Gyula mindig renitens volt, kultúrkiszesként, a Vasas klub vezetőjeként is lejárt melósruhában a munkások közé. Az interjú során sok szó esett a KISZ-es vonalról is, de a titkosszolgálatok jelenlétéről is. Volt egy öreg rendőr őrnagy, a Kalapos (Kerti László őrnagy a szerk.), aki egyrészt figyelt, ha már lent volt, másrészt védelmet is jelentett, ha balhé volt, felment, és a rendőrök már nem jöttek le, egyszerűen elmentek. Nagyon furcsa volt, mindig ott állt a lépcsőnél, ahol általában Waszlavikkal beszélgettünk vagy verset írtunk, ami ma már elég viccesen hangzik egy klub kapcsán. Nem volt már annyi erőforrás a rendszerben, hogy kontrollálják, ami történik. Középvezetői szinten egy sor fiatal nő dolgozott a kulturális vonalon a rendőrségen, és Gyula, hogy szépen fogalmazzak, talán átszeretkezte az engedélyeket a rendszeren. Persze ez nem mehetett volna középszinten, ha felülről rátenyerelnek. És voltak, akik aztán jelentettek – akár egyes zenekarok tagjai közül is. Gyula állította, hogy neki nem kellett jelentenie soha. Én tudok neveket, akik viszont igen, de nem erre fókuszáltam a forgatások során. Nyomja annak a lelkét úgyis eléggé, aki jelentgetett a barátairól.

 

Nagy_Gyula
Nagy Gyula

Milyen volt Nagy Gyula?

Egy igazi playboy (nevet). Na jó, nem, egy klubvezető, aki ezt az ablakot a szabadságra, nem tudni, milyen alkuk árán, de kinyitotta. Szerintem ő a saját nehéz gyermekkorának a foglya maradt mindvégig. Nem éppen jómódú családból származott, és az előrejutás sem egyszerű a világban, ahogy mondják, vagy tisztességes dolgokat csinálsz, vagy sok pénzt keresel, aztán, ha deficited van valahol, akkor odapakolsz a túloldalról, és megint visszapakolsz pár csomagot az előző helyre a következő döntéseiddel. A beszélgetés során ő hasonló mérleget vont az életéről, ezt a billegést éreztem rajta. Elmesélte, mikor tett rosszat, mikor jót, kikkel előbb jót, aztán rosszat és újra jót. Sok fiatal sorsába belenyúlt egyébként – üstökénél ragadott meg pár fuldoklót –, rengeteg, veszélyben lévő fiúnak és lánynak segített. Elsősorban a drogfüggésből mentett ki embereket, de volt, hogy valaki miatt egy iskolaigazgatóhoz is elment, hogy ne rúgják ki. Többen mondják, hogy ma nem élnének vagy nem lennének azok, akik, ha nem találkoztak volna vele. Persze élvezte is az életet, a klubot, és lehetne mondani Schopenhauer után azt is, hogy társunk volt a szenvedésben, de ez egy hülyeség, sokkal több mindenben volt a társunk. Kérdésedre visszatérve: érző szívű, segítőkész ember volt, aki sok fájdalmat hordozott magában.


A teljes cikk Recorder Magazin 68. számában olvasható.

Fotók: Fortepan


A Fekete lyuk történetét bemutató kiállításról itt írtunk.

alelnok

2019.01.17

Összeállt a 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) versenyprogramja, az Oscar-díjas francia színésznő, Juliette Binoche vezette zsűrinek 17 alkotás közül kell kiválasztania a legjobbat a világ legnagyobb filmes közönségfesztiválján.

hrisztov_res

2019.01.17

Kinek mit jelent a hős? Mit női vonatkozásban, mit személyesen? Milyen példákat, mintákat követnek az irodalomból vagy máshonnan, és mit jelentett a múltban, mit a mában? A Várkert Bazárban Péterfy Bori, Ugron Zsolna, Törőcsik Franciska, Al Ghaoui Hesna, Risztov Éva beszélgetett a témáról.

Saraasszony_3

2019.01.17

A Nemzeti Színháznak a marosvásárhelyi Spectrum Színházzal közös produkciója, a Sára asszony a kortárs magyar szerző, Döbrentei Sarolta drámájára épül. Vidnyánszky Attila a szövegkönyvet Arany János balladáinak alakjaival népesíti be. Az ősbemutatót január 17-én tartják a Nemzetiben.

Nagyszabású rendezvénysorozattal tisztelegnek Németországban a Bauhaus művészeti és iparművészeti mozgalom előtt az irányzat nevét viselő tervezőiskola alapításának századik évfordulója alkalmából. A tegnap kezdődött összművészeti fesztiválon bábszínházi előadásoktól kezdve az ember és a gép viszonyát vizsgáló kísérleti hangversenyekig számos produkció lesz. A Bauhausnak számos magyar származású tagja és követője volt, mint például Weininger Andor, a Bauhaus-zenekar alapítója, Molnár Farkas építész, aki 1921-ben iratkozott be a Bauhausba, Pap László festőművész, Breuer Marcell formatervező, építész és Moholy-Nagy László festő, fotográfus, formatervező, filmes, az egyik leghíresebb magyar képzőművész.

A Rembrandt, Vermeer és más németalföldi mesterek műveiből februárban nyíló kiállítás anyaga a New York-i Leiden Gyűjteményből és a párizsi Louvre múzeumból érkezett az arab országba. A tárlaton Rembrandt 22 festményét és grafikáját mutatják be, köztük az 1634-ben készült önarcképét, valamint az egy évvel később keletkezett, Minerva a dolgozószobájában című olajképeket. Jan Vermeer van Delfttől a Virginál előtt álló nő és a Csipkeverőnő című alkotások is láthatók. A két kép háromszáz év után először szerepel egymás mellett az abu-dzabi tárlaton. A párizsi Louvre első külföldi fiókintézményét, az arab világ első univerzális múzeumát 2017 novemberében nyitották meg. Abu-Dzabi 1 milliárd eurót (314 milliárd forint) fizet Franciaországnak azért, hogy a Szaadíjat szigetére tervezett nagy múzeumok közül elsőként elkészült intézmény 30 éven át használhassa a Louvre márkanevét, és műalkotásokat kapjon kölcsön francia múzeumoktól időszaki kiállításokra.

Tokió egy vasútállomásának kapuján feltűnt egy kép, amely a világhírű brit graffitis, Banksy egyik ismert műve, az esernyőt tartó patkány másolata. Az ajtót a bejelentés nyomán elszállították, és egy raktárban helyezték el, hogy megóvják az esetleges rongálástól. A japán hatóságok most tájékozódnak a kép hitelesítésének lehetőségeiről. Banksy nem fedi fel kilétét. A világ nagyvárosaiban feltűnő graffitijei nagyon értékesek, akárcsak jellegzetes grafikái. A léggömbös kislány című képe tavaly októberben egy árverésen 1,2 millió euróért (385 millió forintért) kelt el. Az aukción szenzációt okozott, hogy a leütés után a kép keretébe titkon beépített iratmegsemmisítő félig ledarálta az alkotást.

A megnyitón Netrebko orosz-osztrák sztárszoprán Luigi Arditi olasz komponista Il bacio című dalát, Eyvazov azerbajdzsán tenor a Nessun dormát a Turandotból adja elő, végül együtt éneklik az O soave fanciullát a Bohéméletből. Az énekesnő már harmadszor szerepel a Bécsi Operabálon, Eyvazov számára premier lesz a részvétel. Az idei operabált a Staatsoper 150. évfordulója jegyében tartják, az operaház történetét egy, a homlokzatra vetített fényjáték keretében idézik fel. A bál előtt egy bécsi katonazenekar a nagykörúton menetelve ad elő 1869-es indulókat, majd ugyanezekkel fogadja a báli vendégeket az operaház előtt. A nyitótáncot ifj. Johann Strauss Kaiser Franz Josef I, Rettungs-Jubel Marsch című indulójára ropja a 13 országból érkező 144 elsőbálozó pár.

Az Elnémult harangok című színdarab rendezője, a soproni Petőfi Színház igazgatója lesz a békéscsabai Terefere a Művész Kávéházban programsorozat következő vendége január 18-án 17 órától. A beszélgetést a Kállai Ferenc-életműdíjas Kadelka László vezeti. Részletek itt.

Bács-Kiskun megyében kiállításokkal, zenés irodalmi estekkel, Himnusz- és mesemondó versennyel, koncerttel és filmvetítéssel ünneplik a magyar kultúra napját.

ki_tudja

A veszprémi és megyei középiskolák diákjai a költő szerelmes verseit és levélrészleteit tolmácsolják szombaton a Petőfi Színház színpadán. Az Ádámok és Évák ünnepe címet viselő színházi programot kilencedik alkalommal rendezik meg. A szolnoki kezdeményezéshez fogyatékkal élő fiatalok is csatlakoznak előadóként Veszprémben.

A koncerteken a népszerű művek mellett ritkán játszott és kevéssé ismert darabok is megszólalnak, így mások mellett a japán Takemicu Tóru, a brit Thomas Adés és az orosz Szofija Gubajdulina alkotásai – mondta el Hámori Máté karmester, művészeti vezető.

Szendrey Júliáról szóló szakmai konferenciával, a Corvina könyvtár budai műhelye című kiállításhoz kapcsolódó kerekasztal-beszélgetéssel, a Himnusz, valamint a hozzá tartozó Erkel-kotta kiállításával ünnepli a magyar kultúra napját az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) január 22-én, kedden.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma