NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_2_002

2012.08.23
Tarján Tamás
A két évszámot a főszereplő sírkövére véshetnék, ha lenne, aki állítana neki sírkövet. Még az is kétséges, a köztéri padon ruhátlanul megtalált, kihűlt testet hol földelik el. A regény logikája szerint pedig Vidra Zsolt életének időhatárai így olvasandók: 2011–1953. KRITIKA
Kerékgyártó István, aki csak közel az ötvenhez kezdett publikálni, s az egymástól merőben különböző, de egyként figyelemre méltó Vagyonregény (2001), Makk ász az Olajfák hegyén (2003) és Trüffel Milán (2009) szerzője, ezúttal kendőzetlen valóságirodalmi törekvésekkel kevert, mellbevágó fikciós epikát tett közzé a Kalligramnál. A műfaji jelölés: próza. Lehet egyazon főszereplő köré vont novellák sorozataként forgatni a könyvet, ám regényként is kvalitásosnak mutatja magát. Az előadásmód elve kitetszik a címből. Rükverc: a fejezetek a hajléktalanná hullott Vidra emberhez méltatlan halálától indulnak, és apai babona által megáldott világra jövetelével érnek véget.
 
Az ötlet nem hat erőltetettnek, nem is átvétel valahonnét (bár akadnak hasonló technikájú alkotások). Kerékgyártó sokat nyer a visszafelé haladás révén, hiszen különleges élményt kínál az időutazás: átkelés a múltba. Viszont veszít is a szokatlan konstrukció vámján. Az első szemelvényt az informativitás kedvéért a többinél jóval hosszabbra kell nyújtania. A rákmenet során olyan ismétlésekre kényszerül, amelyek a mű fordított idővonalán előbb, viszont Vidra sorsában szükségképp később (életrajzilag tehát: fiatalabb korának bemutatásakor) esedékes mozzanatokra utalnak. E szöveghelyek (például az anya befogadott kutyájának bestiális elpusztítása) húzzák szét inkább novellafoltokra a regény szövetét. A visszafelé-folyamatosságában mellérendelő jellegű történet felitatott néhány fölösleges epizódot (A kis Rambo; Édes körte), és a nyomatékos fonák temporalitás nem mindig hat egyenletesen a stílusra. A Majom lila szmokingban című fejezet, Vidra éjszakai pincérkedésének állomása szinte tüntet a korabeli (1972) kifejezések, szleng-divatszavak alkalmazásával (csálinger, dzsanázod, vaker, kamu, lenyom, csaó stb.). Nem mindegyik metszet ilyen karakteres nyelvezetű, sőt a Rükverc inkább a színező nyelvi elemeket magába olvasztó egységes előadásmód dísztelenségével, verbatim keménységével tűnik ki.
A nemegyszer jelen időbe váltó történetmondás filmforgatókönyv jelleget is kölcsönöz a műnek, melyből a hírek szerint a Katona József Színház – Máté Gábor színrevitelében – drámát kíván íratni. E szándékot a mintaszerű párbeszédesség és a szöveg drámai, konfliktusos, jelenetezett alaptermészete egyként indokolja. Vidra Zsolt emberi egyedből embertárggyá lefokozódva, feltartóztathatatlanul zuhan – nem is végzete, csak életének vége felé (vagyis onnan visszafelé: a kifejlet önmagyarázatának stációiba). Kerékgyártó predesztinált sorsot szab a központi alakra, hiszen a majdnem három évtizedet börtönben töltő bűnöző apa, a derekas küszködései ellenére labilis-érzelgős anya, a kisikló magánélet, a mindig a legrosszabbkor és legrosszabbul közbeszóló korviszonyok ellenében Vidra Zsoltnak nincs válasza. A cím, az írói fogás jelzésénél sokkal tágabb jelentésű Rükverc érzékelteti azt is, hogy a légvárak építésére hajlamos, a linkebb, olcsóbb megoldásoktól nem idegenkedő, csekély akaraterejét számos helyzetben meghunyászkodásra, passzivitásra, állatias nemtelenségre váltó (részben és olykor váltani kényszerülő) Vidra egész élete alászállás, megállíthatatlan csúszás a legbűzösebb bugyrok felé.
Az író ura az alantasság esztétikumának: taszító szituációk, undok látványok, szagok és anyagok, hátborzongató és morbid képek nyerik el megokolt, nélkülözhetetlen helyüket a szövegezésben és a szerkezetben. Épp a másként-másként brutális fejezetek a könyv legjobbjai. A Száraz táp, az Akasztott ember, a Tojáslikőr szűkszavú helyzetjelentései jellemanalízisek is. Vidra beszűkült, általában nem reflektált cselekvési horizontja vöröslő égalj: annak az országnak, két emberöltőnek a szemhatára, amelyben a pokol folyton szétharapdálja a nagy ritkán kivilágosodni próbáló eget.
Kerékgyártó István tartózkodik kifejtéstől, kommentártól, ítélkezéstől. Ordas szcénákban is tétovázhat simogatás, olvadni kész pillanatok fagyhatnak hirtelen örök dermedtségbe, felelet nélkül panghat el kérdés. Élethiányok, kitöltetlen élethelyek mindenütt. Sorskrónikájával és megformálásával interaktív a Rükverc-technika eleve a szokatlansággal mozgósító prózája. A tárgyilagos mű tárgyilagos olvasója is magába csöndesedik, alighanem szégyenkezik, látva: a fürdővízbe helyezett alma és tojás vajákosságával egészséges, gazdag, takarékos életre indítani próbált csecsemő, az anyja által a sikeres jövőbe álmodott kamasz, a néha kecsegtető életillúziókkal szövetkező, konszolidált periódusokat is magáénak tudó Vidra Zsolt – egy közülünk – hová jut.
2012.08.31
Első hallásra kevésnek tűnhet az idei Velencei Építészeti Biennále főkurátora, David Chipperfield neves építész által választott hívószó, ami köré a nemzeti pavilonok és a központi kiállítás épült: „Common Ground”, azaz közös alap. KRITIKA
2012.08.31
A balladás novellák emlékezője nagyjából ugyanaz a férfi, aki természetesen valamikor volt gyerek és kamasz, vagy most is az, ha szorongató visszautat tesz az időben, mely a rekonstrukció során ugyancsak tartogat meglepetéseket, újabb lelki erőpróbákat. KRITIKA
2012.08.31
Itthon kevesen ismerték Vázsonyi Vilmost, a századfordulón élt demokrata politikus, igazságügyi miniszter unokáját, egy nagy múltú család utolsó közvetlen leszármazottját. Zeke Gyula és Hadas Miklós kötete erre a különleges emberre emlékezik, aki úgy élt és úgy is halt meg, ahogyan senki más. KRITIKA

A 21 éves, londoni David Orobosa Omoregie kapta az év legjobb brit albumának járó zenei díjat, a Mercury Prize-t. Az indoklás szerint Dave Psychodrama című debütáló anyaga generációja legmerészebb rapalbuma. Idén márciusban jelent meg, vezette a brit albumlistát és eddig 130 ezer példány fogyott belőle. Dave a díjat családjának és barátainak ajánlotta, kiemelten bátyjának, Christophernek, aki gyilkosságért életfogytig tartó börtönbüntetését tölti. Az elgondolkodtató és önelemző Psychodrama megírását az a terápia inspirálta, amelyben bátyja a börtönben részesül: az elítéltek rehabilitációját a múltjukra épülő szerepjátékkal segítik. Az 1992 óta minden évben odaítélt díj 25 ezer fonttal (9,1 millió forint) jár együtt.

A Párizs közelében fekvő Vaux-le-Vicomte-ba csütörtök éjjel álarcosok hatoltak be, megkötözték az idős tulajdonosokat, és 2 millió euró (666 millió forint) értékűre beecsült zsákmánnyal távoztak. A kastély a legnagyobb, még magántulajdonban lévő védett műemlék épület Franciaországban, évente negyedmillió látogató keresi fel. Az 1656 és 1661 között épült pompás kastélyt XIV. Lajos pénzügyminisztere, Nicolas Fouquet emeltette, magára vonva a király irigységét. A hagyomány szerint Lajost éppen az udvar tiszteletére tartott tékozló ünnepség késztette arra 1661-ben, hogy hátralévő életére bebörtönözze pénzügyminiszterét, elkobozza a kastélyt, legbecsesebb műkincseit pedig a Louvre-ba és Versailles-ba szállíttassa.

Varázslények – Mesebeli küldetés címmel képzeletbeli kalandra hív a Magyar Mezőgazdasági Múzeum szombattól látogatható kiállítása. A játék során sosem látott tájakat barangolhatunk be, miközben furfangos fejtörők és mitikus kihívások teszik próbára tudásunkat és érzékeinket. A múzeum közleménye szerint a több mint 1000 négyzetméteren megvalósuló kiállítás és játék megújult látványvilággal, egyedi installációkkal, rengeteg mesés felfedeznivalóval és ajándékkal várja a kalandvágyó látogatókat. A kiállítás november 3-ig tekinthető meg a Vajdahunyadvárában.

Függök ezen a zord élet-párkányon címmel tart szeptember 23.-án, hétfőn 18:00 órától Ady-estet a Petőfi Irodalmi Múzeumban Bogdán Zsolt Jászai Mari-díjas és kétszeres UNITER díjas Érdemes művész, az erdélyi színjátszás kiemelkedő tehetségű színművésze, a kolozsvári társulat tagja.

A Pozsonyi úti Református Templom altemplomának felújított színpadán szeptember 22-én 19 órától láthatja a közönség Pozsgai Zsolt múltidéző darabját. A Mátyás és Janus című dráma Magyarországon játszódik 1472-ben. Mátyás király régen látott hatalommá növeli az országot. És ekkor váratlanul kitör egy lázadás. Janus Pannonius, a király egyik legkedvesebb barátja és Vitéz János, aki Mátyás nevelője volt, szövetkezik ellene.

Szeptember utolsó szombatján a csongrádi Tari László Múzeum ad otthont az országjáró Játékmustrának, ahol a múzeumi szakemberek a játékosítás terén mélyíthetik el ismereteiket.

Jatekmustra

A legnépszerűbb máltai együttes immár rendszeresen visszajár Magyarországra. Az örömzenére épülő Tribali ezúttal szeptember 28-án játszik a fővárosi Dürer Kertben.

Első alkalommal rendeznek nemzetközi Beatles-fesztivált Magyarországon: a Beatles Weekendet október 5-én az Analog Music Hallban, 6-án a Hard Rock Caféban rendezik meg.

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma