NFZ_Bartok_728x90mm_Kultura_hu_1_002

2019.09.07

Itt a hétvége, amikor kénytelenek vagyunk a házban kuksolni és filmet nézni ahelyett, hogy a természet lágy ölén sütnénk a flekkent. A filmtett.ro összegyűjtött 10 emlékezetes esős filmet, amit érdemes elővenni borongós napokon.

vihar3-2
Kuroszava Akira: Rashomon / A vihar kapujában (1950)

10. Mike Newell: Négy esküvő és egy temetés (1994)

A nagy brit romantikus vígjáték végső csókjelenetét nem lehetett, nem szabadott megcsinálni egy alapos eső nélkül. Szóval nem csüggedni, ilyesmire is jó ürügy a ránk zúduló víz.

9. William Friedkin: A félelem ára (1977)

A több mint húsz évvel korábbi francia, Clouzot-féle klasszikushoz (A félelem bére) ugyan nem ér fel ez az amerikai remake, de nem is olyan rossz, mint amilyenek a remake-ek szoktak lenni. Friedkin ráadásul egy szinte herzogi, embertelen erőfeszítés árán csinálta meg az ázott jeleneteket.

 
felelem_ara0
William Friedkin: Sorcerer / A félelem ára (1977)

8. Sam Mendes: A kárhozat útja (2002)

A filmben nem mindig esik, csak néha: mintha minden gyilkosságot eső kísérne. Az ég siratja az elhulltakat, vagy tökéletes fedezetet biztosít, elmosva a vért?

7. Bruce Robinson: Mi ketten (1987)

Ha mocsok időről van szó, nem lehet nem berakni legalább egy angol filmet a listába. Ugyan nem esik folyamatosan a film alatt, a filmvégi keserédes szétválás-jelenetre tökéletes aláfestés, pláne azzal a Hamlet-idézettel.


withnail-and-i-
Bruce Robinson: Withnail & I / Mi ketten (1987)

6. James Mangold: Azonosság (2003)

Egy szinte Agatha Christie-i helyzet egy olyan helyen, ahol nem gondolnád, hogy esni fog: a Nevada-sivatagban. Egy újabb film, ahol az eső tökéletes kiindulópont a sztorihoz.

5. Mikael Salomon: Vízözön (1998)

Önmagában nem nagy vasziszdasz ez a krimi, de a kreatív, már-már parodisztikusan túltolt eső- és vízhasználat miatt megérdemel egy helyet a listán.


2633368
Mikael Salomon: Vízözön (1998)

4. Gene Kelly – Stanley Donen: Ének az esőben (1952)

Bizonyíték arra, hogy az eső nemcsak a főhős vagy a helyzet reménytelenségét képes aláfesteni, hanem valami teljesen vidám dolognak is képes megágyazni.

3. David Fincher: Hetedik (1995)

Az egyébként is reménytelennek tűnő hajsza nyomott hangulatára tesz még rá egy lapáttal az folyamatos esőzés. Mintha a bibliai főbűnöket reprodukáló sorozatgyilkost támogatná „háttérzenével” ez a szintén bibliai, özönvízszerű szürkeség.

 
hetedik8
David Fincher: Se7en / Hetedik (1995)

2. Ridley Scott: Szárnyas fejvadász (1982)

A P. K. Dick-írásból inspirált filozofikus sci-fi-klasszikusban is esik bőségesen, ami nemcsak vizuális értelemben nagyszerű (a tükröződő neonfények mindig jól néznek ki), de a film érzelmi csúcspontját (a Rutger Hauer-monológot) is szépen aláfesti. Nem csoda, hogy a jelenetnek már külön címe van, amit az aláfestő zenéről kapott (Könnyek az esőben).

1. Kuroszava Akira: A vihar kapujában (1950)

Az Akutagava-írásból született film akkora klasszikus lett, hogy mondhatni saját narratív zsánert teremtett, a több szemszögből ugyanazt a sztorit bemutató elbeszélést azóta is Rashomon-narratívának hívják egyesek. De ide nem ezért került be, hanem mert az egész film kerettörténete egy nagy esőzéssel kezdődik. Apropó Kuroszava: A hét szamuráj klimaxában is esik rendesen. Sáros vidék lehetett a középkori Japán.

MNSZ_Luxemburg_grofja

2019.09.21

Szeptember 21-én ünnepeljük a magyar dráma napját. Ebből az alkalomból ajánlunk néhányat az új színházi évad bemutatóiból, melyek között filmek és klasszikus nagyregények adaptációi, illetve zenés produkciók is szerepelnek.

kovacsolas_1
2019.09.20

Hogyan lesz ma valaki kovács? Mesterség ez, vagy művészet? Hogy került egy a 17. században épült, a párizsi kommün idején leégett palota kapuja Pápára? Többek között ezeket is megtudtuk Lehoczky János kovács iparművésztől.

hattyuktava_600x346

2019.09.20

Idén újra Budapestre látogat a Moszkvai Balett: A hattyúk tavát december elején három alkalommal láthatjuk az Erkel Színházban. Csajkovszklij művét Emelianov Anatolij, a társulat alapítója, az orosz kultúra lovagja koreografálta. Interjú.

A Pozsonyi úti Református Templom altemplomának felújított színpadán szeptember 22-én 19 órától láthatja a közönség Pozsgai Zsolt múltidéző darabját. A Mátyás és Janus című dráma Magyarországon játszódik 1472-ben. Mátyás király régen látott hatalommá növeli az országot. És ekkor váratlanul kitör egy lázadás. Janus Pannonius, a király egyik legkedvesebb barátja és Vitéz János, aki Mátyás nevelője volt, szövetkezik ellene.

A beszélgetős, felolvasó színházzal is kiegészített sorozat a Nemzeti Galéria C épületében lesz. A szezon első estjét szeptember 24-én tartják. Az irodalmi est középpontjában az őszi, szüreti időszak és a bor áll.

Az emberi erőforrások minisztere az MTI-nek elmondta, hogy Magyarország és Montenegró szeretné megerősíteni kulturális, oktatási, egészségügyi és tudományos kapcsolatait. A mostani út előzményeként néhány hónapja az illetékes montenegrói tárcavezetők Budapestre látogattak, ahol már vázolták az együttműködési lehetőségeket. Kásler Miklós áttörőnek nevezte a podgoricai megbeszéléseit. Aleksandar Bogdanovic művelődési miniszterrel abban állapodtak meg, hogy Magyarország aktívan részt vesz a montenegrói filmipar kialakításában, valamint hogy szorosabbra fűzik a kapcsolatot az előadóművészet, a magaskultúra, a népzene, a néptánc, a fordítások és a művészcserék területén. Podgorica számít arra, hogy montenegrói-osztrák-magyar együttműködésben a közös történelmi építészeti emlékeket, kegyhelyeket, illetve az épített kulturális örökséget ápolni tudják, azaz a megóvást, a restaurálást és a fenntartási feladatokat a továbbiakban egymással összehangolnák az országok.

A Vers – mindegy kinek sorozat első videóját, amelyben az előadóművész Ady Endre Áldásadás a vonaton című költeményét szavalja el, két hét alatt több mint 120 ezren nézték meg a Facebookon. A sorozatban Lutter Imre klasszikus és kortárs költők ismert, vagy kevésbé ismert verseit egyedi hangvételben, filmes eszközökkel fűszerezve adja elő. Minden versfilmhez készül egy beszélgetés is, amelyben Lutter Imre Vlasits Barbara színésznővel osztja meg gondolatait az elmondott költeményekről.

A gyűjteménybe ezúttal egy Ikarus 211-es és egy Ikarus 280-as kerülhetett be. Az előbbi típus a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza volt. Összesen 5650 darab készült belőlük 1974 és 1990 között; szinte kizárólag csak a hazai és az akkori NDK piacra. Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós busza volt. Becslések szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki.

Díjátadóval, nyílt próbákkal, színházi előadásokkal, kulisszajárásokkal ünneplik a színházak országszerte és a határon túl is a magyar dráma napját a hétvégén.

bitskey_psota_harmadik_csengetes

Szeptember 26-án 19.00-kor a MOM Kulturális Központban ad koncertet Sebestyén Márta. A műsoron felcsendülő dalok évszázadokon és népeken ívelnek át, írott forrásokból és a szájhagyomány gazdag tárházából egyaránt merítve.

Koncertekkel, családi, gasztronómiai és művészeti programokkal várják az érdeklődőket szeptember 27. és 28. között a Bartók Béla úton az Eleven Ősz fesztiválon, amelynek középpontjában idén a digitális kultúra áll.

Az ősz egyik legfontosabb kulturális seregszemléjénm a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon számtalan műfaj képviselteti magát a kortárs zenétől a táncművészeten és az operán át a könnyű- és világzenéig, de megjelenik a programban a dzsessz, a képzőművészet, a színház és az irodalom is szerte a főváros kulturális intézményeiben és közterein.

© 2013 Emberi Erőforrások Minisztériuma